Част 4: Компресиране на филма с Gordian Knot
Тук нещата са малко по-дълги и сложни, но не се плашете - не е невъзможно.
Приемам, че сте приложили пача, който обновява нужните инструменти в Gordian Knot.(
0.) Стартирайте Gordian Knot.
Сега ще трябва да настроим XviD кодека, което най-вероятно ще ви е малко досадно, но пък се прави общо взето само веднъж, освен ако не изберете строго специфични настройки. В
тъмно синьо ще вмъквам допълнителни разяснения и информация.
Идете на страница
Options. В поле XviD default codec settings кликнете бутон
First Pass.
От падащото поле Profile @ Level изберете
(unrestricted). Кликнете бутон
more... вдясно от въпросното падащо меню.
Quantization type: ако имате намерение да правите рип на 1 диск, изберете
H.263, а ако възнамерявате да рипвате на 2 или повече диска, изберете
MPEG.
Това са т.нар. матрици за компресия. H.263 матрицата може да се нарече "омекотяваща" и/или "замазваща". Тя убива малко от детайлите на картината, но пък благодарение на замазващия ефект има по-малко пикселизация на по-ниски битрейти, което я прави за предпочитане на рипове на 1 диск, където битрейтът не може да е особено висок. MPEG матрицата пък може да се нарече "изостряща". Тази матрица е по-лош избор за ниски видео битрейти, защото при нея има повече пикселизация (досадни квадрати). При по-високи битрейти обаче, които са достатъчни, за да елиминират тази пикселизация, тази матрица дава по-добри резултати, защото пък запазва повече детайли от видео потока. Затова е и препоръчителна за рипове на 2 или повече диска, защото тогава видео битрейтът трябва да е достатъчно висок.Adaptive Quantization: поставете отметка.
Това е техника за компресия, която се възползва от несъвършенството на човешкото око, което забелязва дефекти много по-трудно, ако се намират в много светли или много тъмни части на изображението, и зачислява на подобни места по-нисък битрейт, без да има видим спад в качеството. Преди тази техника беше не особено надеждна, но вече е достатъчно ефективна и безопасна, за да се използва.Interlaced Encoding: оставете без отметка.
Тази опция е полезна само ако входящият поток е interlaced (презредов), какъвто той на практика ще е изключително рядко, така че спокойно можете да не поставяте отметка.Quarter Pixel: поставете отметка, ако:
- рипвате на 2 или повече диска;
- държите на качеството;
- не ви притеснява повишеното време за компресия;
- ще възпроизвеждате файла само на компютри.
Оставете без отметка, ако:
- рипвате на 1 диск;
- искате компресията да приключи колкото се може по-бързо;
- имате намерение да възпроизвеждате готовия(те) файл(ове) на самостоятелен DVD плеър.
Без да навлизам в големи подробности ще кажа, че тази техника подобрява прецизността на изчисляване на движенията във видео потока. Това може както да помогне, така и да влоши нещата. Защо? Защото си приватизира част от битрейта, независимо дали помага или не. В повечето случаи помага и ползването на техниката води до подобряване на качеството, но това не е винаги. Като цяло е препоръчително да се ползва, особено за рипове на 2 или повече диска. За рипове на 1 диск може и да се изключи. Техниката обаче изисква допълнителна изчислителна мощ и ще удължи времето за компресия. Ако това е проблем за вас, не я включвайте. Освен това самостоятелните плеъри не се справят с филми, които ползват тази опция при компресията си, така че не я включвайте и ако възнамерявате да гледате готовия файл на самостоятелен DVD плеър.
Ако не сте сигурни в себе си, можете да оставите опцията без отметка. Не че не може да има и положителен ефект, но това не е сигурно. Ако желаете да залагате на сигурното и особено ако правите по-малки рипове, можете да не поставяте отметка.Global Motion Compensation: поставете отметка, ако:
- ще ползвате VHQ Wide Search (обяснен по-надолу);
- държите на максимално качество;
- не ви бърка значително увеличеното време за компресия;
- ще възпроизвеждате файла само на компютри.
Оставете без отметка, ако:
- няма да ползвате VHQ Wide Search;
- максималното качество на получения файл не ви е фикс идея;
- не ви се чака много;
- имате намерение да възпроизвеждате готовия(те) файл(ове) на самостоятелен DVD плеър.
Това е още една сравнително трудна за описание опция. По принцип от нея има полза само ако се ползва Wide Search методът на VHQ режима. Плюсовете: по-добра компресия и леко повишаване на качеството. Минусите: ЗНАЧИТЕЛНО удължаване на времето за компресия. Разликата в размера е малка, а в качеството - почти незначителна. Ако държите на максимално качество и ви е като фикс идея, ползвате комбинацията от двете опции, но в общия случай не си струва да се ползва. Ако възнамерявате да възпроизвеждате файловете на самостоятелен DVD плеър, можете да забравите за опцията.B-VOPs: най-добре оставете стойностите по подразбиране.
Ако държите да човъркате, можете да смените стойността на Max consecutive BVOPs от 1 на 2. Стойност 2 може да даде малко по-добро качество, но може да доведе до несъвместимости с декодери, различни от XviD (DivX, ffdshow) и самостоятелни DVD плеъри. Останалите стойности не ги пипайте.Packed Bitstream: махнете отметката.
Има случаи с проблеми както при включена опцията, така и при изключена, така че няма категорично правилен отговор. И все пак е по-сигурно да е изключена отколкото да е включена.Страници Level и Aspect Ratio не ни вълнуват. Кликнете
OK.
-----
От падащо меню Encoding type изберете
Twopass - 1st pass. Кликнете бутон
more... вдясно от въпросното падащо меню.
Поставете отметка на
Discard first pass, ако липсва.
Потвърдете с
OK.
-----
Кликнете бутон
Zone Options.
Grayscale encoding: поставете отметка само ако енкодирате черно-бял филм. Оставете отметка във всички останали случаи.
Chroma optimizer enabled: поставете отметка.
Тази техника ще подобри качеството по ръбовете на преходите в изображението, но ще увеличи леко времето за компресия. Като цяло е препоръчително да се включи. Можете да оставите опцията изключена ако не държите на качеството, искате компресията да приключи максимално бързо и/или компресирате черно-бял филм.Cartoon Mode: оставете изключена, освен ако не компресирате стандартна рисувана анимация.
Тази опция е доста полезна при рисувани анимации с малко детайли. При такива ще подобри степента на компресия и освободения битрейт може да се ползва за друго. Отново: това важи за рисувани анимации, които имат големи части от дадена сцена в един и същ цвят. Добри примери за такива са The Simpsons, Futurama, Family Guy и South Park. Опцията не се отнася за високо детайлни аниме анимации и особено компютърни анимации като Shrek, Robots, Cars, The Incredibles и други такива.Останалите опции не ви интересуват. Потвърдете с
OK.
-----
От падащото меню Quality preset изберете
(User defined). Кликнете бутон
more... вдясно от въпросното падащо меню.
Страница
Motion.
Motion search precision: 6 - Ultra High e по подразбиране и няма никаква реална причина да сменяте режима.
VHQ mode: по подразбиране е
1 - Mode Decision и е най-оптимално да остане така, но ако ДЪРЖИТЕ на качество, изберете
4 - Wide Search.
По-нагоре споменах за VHQ режима, когато обяснявах за Global Motion Compensation. Двете опции вървят общо взето ръка за ръка: или ще ги ползвате и двете заедно или нито една. Няма смисъл само от едната опция, както и няма смисъл от междинен режим между 1 и 4. Режим 4 - Wide Search ще подобри малко компресията и ще повлияе мъничко положително на качеството. Като цяло, както споменах и по-рано, разликите са доста малки, така че в общия случай е по-добре да оставите опцията по подразбиране, защото времето за компресия се увеличава наистина значително. Ако качеството е фикс идея за вас, то можете да ползвате режим 4 - Wide Search.Use VHQ for bframes too: поставете отметка.
Тази опция ще активира въпросния режим и за B-кадрите. По принцип леко се удължава компресията, но си струва.Use chroma motion: оставете отметката.
Отново забавя леко компресията, но си струва, защото ще помогне за елиминирането на евентуална пикселизация.Turbo ;-): поставете отметка.
Тази опция ще накара XviD да прави по-бърза преценка за B-кадри и Quarter Pixel. Дори и да не ползвате втората техника, то поне ползвате B-кадри, така че включването на Turbo трябва да има ефект, а той е, че ще се ускори компресията. На теория това е за сметка на качеството, но разликите са на практика незначителни и спокойно можете да ползвате опцията. Ако качеството е фикс идея за вас, не включвайте Turbo.Frame drop ratio: не пипайте.
Maximum I-frame interval: стойността по подразбиране е достатъчно добра и можете да не я сменяте.
И все пак, ако знаете с колко кадъра в секунда ще е видео потокът, който ще компресирате, би било добра идея все пак да зададете конкретна стойност. Ето кратка таблица:
23~24 кадъра в секунда -> 240
25 кадъра в секунда -> 250
29~30 кадъра в секунда -> 300.
Общо взето умножавате кадрите в секунда по 10 и закръгляте. 
Потвърдете с
OK.
-----
Кликнете бутон
Other Options и махнете отметката на
Display encoding status. Потвърдете с
OK.
Потвърдете с
OK на екрана за настройка на XviD.
*****
Кликнете бутон
Second Pass в Gordian Knot и повторете същите настройки, които направихте за
First Pass, но в основния екран на настройките от падащо меню
Encoding type изберете
Twopass - 2nd pass.
Накрая потвърдете с
OK.
Настройките на XviD са завършени. Да, знам, че е сложничко, но пък имате далеч по-голяма гъвкавост.*****
Време е да пристъпим към компресирането. Кликнете страница
Ripping и после бутона за стартиране на DGIndex (DGMPGDec), който е бутона с цветната кинолента.

От меню
File изберете
Open. Идете в папката с рипнатите VOB файлове и изберете всички тях, след което кликнете
Open. В прозореца File List на DGIndex ще се появят всички VOB файлове. Потвърдете с
OK.

Изберете меню
Video ->
iDCT Algorithm ->
IEEE-1180 Reference. Това е най-бавният метод за декодиране, но е най-качественият, затова е и препоръчителният. Ако държите на скорост (което не би трябвало да правите), изберете
32-bit SSE MMX.
Сега е време да се приготвите да запомните няколко стойности. Ако не можете да помните, можете да ползвате листче и химикалка, портрета на Мона Лиза и цветен спрей, стена с току-що налепени тапети и кутия с блажна боя или каквото имате под ръка за писане. От меню
File изберете
Preview (или натиснете клавиш
F5). Това ще стартира възпроизвеждане на филма и вляво ще се появи вертикален прозорец с информация и статистики. Оставете филма да върви 2-3 минути, за да може програмата да прецени с по-голяма сигурност характеристиките на източника. Интересуват ви полетата Aspect Ratio, Frame Rate и Video Type.

Преди да спрете възпроизвеждането преценете дали има презредови дефекти, които изглеждат така:

След като сте готови със записването/запомнянето на стойностите и дали има дефекти от меню
File изберете
Stop (или натиснете клавиш
Esc).
Това е важно. Ако имате презредови дефекти, си отбележете някъде, че по-късно ще трябва да извършите de-interlace обработка. Ако
имате такива дефекти ИЛИ във поле Video Type пише
PAL, се уверете че в меню
Video ->
Field Operation е избрана опцията
Honor Pulldown Flags. Ако във поле Video Type пише
NTSC,
FILM или
FILM с % по-висок от 95% И нямате дефекти по картината, се уверете че в меню
Video ->
Field Operation е избрана опцията
Forced Film.
Сега от меню
File изберете
Save Project и запазете D2V файла в желана от вас папка (най-добре в същата папка с VOB файловете) и му задайте подсещащо за вас име. Това ще стартира процеса по сканиране на всички VOB файлове и създаване на D2V файла с указания кой кадър как да се декодира. Този процес също така ще извлече и всички звукови потоци от VOB файловете. Ако в DVD Decrypter сте задали да се остави само 1 поток, само той ще се извлече. Можете да следите докъде е процесът като гледате плъзгача на програмата, процентите в заглавната лента или полето Remain в появилия се вертикален прозорец с информация. Когато плъзгачът стигне до края, процентите в заглавната лента изчезнат и в поле Remain се появи надпис
FINISH, значи D2V файлът е готов.
С това работата ви с DGIndex приключва и можете да спрете програмата.
-----
Сега следва (евентуалната) стъпка по компресиране на аудио потока. Ако сте убедени, че искате да ползвате оригиналния AC3 звук, прескочете този етап и преминете към следащия - Gordian Knot. В противен случай, ако искате да компресирате звука, продължете надолу.
Може би си спомняте, че в секцията за декриптиране с DVD Decrypter писах, че ако се позанимаете да изберете кой аудио поток да бъде декриптиран, това може да спести после работа. Е, точно за този момент говорех. Ако DVD Decrypter е била инструктирана да рипне само един поток, сега няма да имате повече от 1 поток и няма да се налага да прослушвате кой е нужният.Ако обаче имате повече от един, то значи най-вероятно са за различните езици. Ако не знаете кой е английският, можете да ги прослушате в някой плеър, който се справя с AC3 файлове. Такъв например е VLC.
Ето малко насоки, ако не сте сигурни дали искате да го компресирате...
Ако правите рип на 1 диск или е на 2, но филмът е наистина доста дълъг (около два-два часа и половина и нагоре) е желателно да компресирате оригиналния AC3 звук в MP3. В противен случай аудио потокът ще заема доста голям процент от крайния файл спрямо видео потока, което ще наложи използването на по-нисък битрейт за видео потока, което пък съответно ще доведе до ниско качество и пикселизация.
Ако ви е трудно да прецените дали да компресирате, ето някои общи насоки:
- ако рипът е за 1 диск, компресирайте в MP3;
- ако рипът е за 2 диска и филмът е с продължителност до около 2 часа, можете да оставите AC3;
- ако рипът е за 2 диска и филмът е с продължителност над 2 часа (особено ако е над 2 часа и половина), по-добре е да компресирате в MP3;
- ако рипът за 3 диска, можете да оставите AC3.
Допълнителни насоки: оригиналният поток си струва да се запази ако имате многоканална аудио система, която може да се справи с 5.1 канален звук, и филмът, който рипвате, е филм с ефекти. Това са на практика по-зрелищните филми. Ако обаче нямате такава система и/или филмът, който рипвате, е от "по-кротките" и през по-голямата част от времето има диалог и няма особени зрелищни сцени, то надали ще усетите липсата на многоканален звук.Стартирайте BeLight. От меню
File изберете
Add Files... (
а) или провлачете желания AC3 файл в празното поле на BeLight. Изберете страница
MP3 (
б) в дясната част на прозореца. Местете плъзгача, докато не получите 128Kbps битрейт в полето под плъзгача вдясно (
в). Ако случайно рипвате стар запис (от стар филм), можете да сложите отметка на Mono Encoding (
г). Кликнете бутон Start Processing (
д).
По принцип 128 Kbps среден битрейт е достатъчен за всички филми. Ако се страхувате, че качеството на звука ще пострада и не ви бърка да влошите качеството на изображението за сметка на звука, можете да вдигнете битрейта до 160 Kbps, но повече наистина няма смисъл. Ако пък компресирате стар филм (около 1970 година или по-стар), можете да "слезете" дори до 96 Kbps.-----
Независимо дали сте компресирали звуковия поток в MP3 или сте избрали да оставите AC3 се връщаме обратно в Gordian Knot.
Сега можете да промените стойността на Maximum I-frame interval, ако не ви мързи: страница Options на Gordian Knot -> в поле XviD default codec settings бутон First Pass -> бутон more... срещу Quality preset. В отворилия се прозорец последната опция. Променяте на базата на броя кадри в секунда (Frame Rate), който DGIndex ви е показала. Променяте стойността и за Second Pass.
Ако не ви се занимава, можете да прескочите това. Не е фатално.Идете на страница
Bitrate.
1. Kликнете бутон
Open в долната лява част и отворете създадения от DGIndex D2V файл. Ще се появи още един прозорец с видео потока, не го затваряйте.
При зареждането на проект-файла Gordian Knot автоматично ще попълни времетраенето в поле Duration.2. В поле Container изберете
AVI.
3. В поле Mode изберете
Calculate Average Bitrate.
4. В поле Codec изберете
XviD.
5. В поле Total Size от падащо меню
Number CD изберете на колко диска да е крайния резултат, а от меню
1 CD = изберете размера на дадения диск. Ако желаете крайният файл да се разцепи, сложете отметка на
Split final file into CDs.
6. Ако заедно с филма ще записвате допълнителни файлове като например субтитри, картинки с обложки и други такива, можете да ги укажете в поле
Files след кликане на бутон
Add, за да ги приспадне Gordian Knot от крайния размер на AVI файла.
7. В поле Interleaving & AVI-Overhead
махнете отметката на Calculate Frame-Overhead. Опцията е нужна ако се ползва DivX за видео кодек, но в случая ползваме XviD и не ни трябва. От падащо меню Audio 1 изберете вида на звуковия поток. Ако сте оставили оригиналния поток, изберете
ac3. Ако сте компресирали както съм описал аз по-горе, изберете
vbr mp3. Ако не ползвате оригиналния поток или не сте компресирали по моите указания, ще трябва сами да разберете какъв точно е типа на звуковия поток.
8. В поле Audio A кликнете бутон
Select и посочете аудио файла, който съдържа звука на филма.

-----
Преминаваме към страница
Resolution на Gordian Knot.
9. В поле Input Resolution изберете вида на видео потока. Ако в DGIndex поле Video Type е имало стойност PAL, изберете PAL в Input Resolution. Ако в DGIndex полет Video Type е имало стойност NTSC или FILM, изберете NTSC в Input Resolution.
10. В поле Input Pixel Aspect Ratio изберете съотношението на филма - 16:9 или 4:3, в зависимост какво е според DGIndex. Не избирайте нищо друго освен 16:9 или 4:3.
11. Сега ще изрежем ненужните черни ленти. В поле Crop изберете Pixel. Използвайте полето със стрелките в горния десен ъгъл да елиминирате черните ленти. Можете да следите промените в другия прозорец на Gordian Knot, където е предварителния изглед. Ако избраната в момента сцена е тъмна, използвайте плъзгача в долната част да преместите на някой по-удобен кадър. След като елиминирате черните ленти и сте готови с изрязването изберете
Smart Crop All.
12. В поле Output Resolution, от падащо меню W-Modul изберете
16.
13. Използвайте стрелките точно под Width x Height, за да изберете изходна разделителна способност, което е може би най-трудната част от целия процес.
При смяна на разделителната способност не задавайте по-голяма от оригиналната, т.е. следете полетата W-Zoom и H-Zoom да не са оцветени в червено.
Наблюдавайте стойността на Bits/(Pixel*Frame) полето. Тази стойност не е фатална и служи за начален ориентир, преди да се направи тестът за компресиране. Като за начален изберете разделителна способност, която води до стойност за Bits/(Pixel*Frame) от порядъка на:
- за рип на 1 диск: около 0.200;
- за рип на 2 диска: около 0.270;
- за рип на 3 диска: между 0.270 и 0.300.
Не е нужно да цепите числото до хилядна, изберете приблизително и което ви допада.

-----
14. Превключете на прозореца с видео изображението и кликнете бутон
Save & Encode (
а) в долната част. В поле Compressibillity Check изберете
Use (
б) и кликнете бутон
Now (
в). Не е нужно да променяте стойността в полето. Тя определя какъв процент от целия файл да се компресира за теста. Ако не ви се чака много, можете да я намалите на 4% или дори 3%, макар да е най-добре да я оставите по подразбиране. От увеличаване няма смисъл, 5% е напълно достатъчна продължителност. Докато тече компресията ще се стартира копие на VirtualDubMod и няма да можете да работите с Gordian Knot. Можете обаче да си вършите някаква друга работа на компютъра.
15. След приключване на теста за компресия някои полета в долната част на Gordian Knot ще се попълнят. Интересува ви стойността в проценти, точно след бутона Load.
Стойността за Bits/(Pixel*Frame) вече не ви вълнува. Тя ще се сменя при промяна на разделителната способност. Това, което ни трябва, е добра разделителна способност, която да предлага и добро качество. Т.е. търсим оптималната комбинация от разделителна способност, стойността в проценти на теста за компресия и стойност на полето Aspect Error. Ето насоки:
- за разделителна способност се ръководете по хоризонталния размер. Най-добре е да е между 512 и 720. Под 512 вече е доста малка, а със сигурност ще можете да получите добро качество при 512 или по-висока. Над 720 шансовете да получите добро качество са малки, защото битрейта няма да е достатъчен да покрие тази разделителна способност, а и се извършва увеличаване на оригиналния размер, което НЕ Е ЖЕЛАТЕЛНО. Най-често използваните стойности са 720, 640, 576 и 512, но можете да изберете и някоя междинна, ако пасва по-добре на останалите изисквания.
- стойността на Aspect Error не е толкова фатална, но е желателно при възможност да се стремите да е колкото се може по-близо до 0.0, като 0.0 е идеалния вариант, но не е проблем и да е +/- 0.1~0.2.
- стойността в проценти на теста за компресия не бива да е под 40%. Това би значело лошо качество. Стойности между 40% и 50% означават сносно качество. Най-добре е да се стремите да държите тази стойност между 60% и 80%, без особено значение точно колко е. Не е нужно обаче да е максимално близо до 80%. Има рипове, които биха изглеждали доста добре и при дори 40%, така че не изпадайте в мания да достигнете 80%. Над 80% няма никакъв смисъл да се "качвате".
Тестът за компресиране отнема допълнително време, но пък ще помогне за по-точен и добър избор най-вече на разделителна способност, защото останалите характеристики най-вероятно вече сте си ги определили, т.е. решили сте на колко диска ще е, дали ще компресирате звука и т.н. Ако не сте решили категорично, тестът би могъл да е още по-полезен.16. След като си изберете желаната разделителна способност превключете отново на другия прозорец на Gordian Knot и кликнете бутон
Save & Encode (
а) в долната част.
Сега вече можете да настроите останалите опции. Вместо да давам подробна информация, ще кажа кое и как можете да промените:
- в поле Resize Filter можете да изберете друг филтър, но избраният по подразбиране Lanczos е може би най-добрият като цяло, така че по-добре не го сменяйте;
- в поле Noise Filter можете да укажете дали да се изчисти изображението от шум. Обикновено това е полезно, ако компресирате някой запис от телевизия или по-стари филм, където има видео шум. Ако смятате, че източникът ви има малко шум, изберете
Little Noise; ако има средно количество шум, изберете
Medium Noise; ако има доста шум, изберете
Heavy Noise. При рип от DVD по принцип няма нужда от подобен филтър, но ако държите да ползвате, нека е
Little Noisee.
- ако си спомняте, казах да си отбележите дали видео потокът има презредови дефекти и дали ще трябва да извършите de-interlace обработка. Ако сте си отбелязали, че това е нужно, в поле Field Operations изберете
Kernel Deinterlace.
Накрая кликнете бутон
Save & Encode, драснете някакво удобно за вас име на AVS файла и го запазете на удобно място (няма особено значение къде точно).
17. В този прозорец Gordian Knot автоматично ще е избрал вече посочения от вас аудио файл. Нужно е да изберете
Just Mux, ако вече не е избрано. Ако използвате AC3 аудио (оригиналното от DVD диска), минете нататък. Ако обаче вмъквате файл, компресиран от BeLight, в поле Delay занулете стойността, защото нужното закъснение вече е приложено при компресията.
18. Минете на страница
XviD. Кликнете бутон
Add Job to Encoding Queue и потвърдете с
Yes.
Компресията се извършва с минимален приоритет, за да можете да работите с други програми през това време.Компресирането започва и остава само да чакате.