Jump to content

Статия: Качествено рипване на аудио дискове


Препоръчан пост

Вместо увод: Крайно време е да напиша този материал. Не толкова заради всички вас - потребители, посетители, фенове, анти-фенове и плагиати (последните определено чакат удобен случай да се възползват), а заради собствено спокойствие - да я отхвърля най-накрая. Не ме разбирайте погрешно, не е от неуважение, а просто от липса на особен смисъл. Все пак в статията става въпрос за качествено аудио рипване, изискване за което е източникът (т.е. компакт дискът) да е оригинален или да е добре направено копие на оригинален (нелегалните дискове, които се продаваха навремето, спадат в тази категория). Методът е и малко по-сложен от стандартните няколко клика при по-шарените програми, което често също се вижда много/сложно за някои потребители. Това означава, че материалът е насочен не само към хора, които имат оригинални дискове (или качествени копия), но са и ценителии/ентусиасти и биха седнали да се занимават, а това сериозно стеснява аудиторията, защото българинът е не само мързелив, но и стиснат тарикат. Поне болшинството. И все пак, за всички вас, които обичате да изпипвате всичко и притежавате някой-друг качествен запис на албум, а и за мен самия (за моя "peace of mind"), ето и статията.

 

Качествено рипване на аудио дискове

 

Revision 2.0

 

Съдържание:

 

1. Какво е нужно за качествен аудио рип?

2. Кой софтуер ще се ползва, защо и откъде мога да си го набавя?

3. Настройка на EAC за рипване CD -> WAV

4. Настройка на енкодерите за компресиране след рипването и извличане

5. Обрабтока на получените файлове с Replay Gain инструмент (по желание)

6. Допълниелна информация и малко размишления

7. Заключение и лицензните нещица

Link to comment
Сподели другаде

  • Отговори 206
  • Създадена
  • Последен отговор

ТОП потребители в тази тема

ТОП потребители в тази тема

Публикувани изображения

1. Какво е нужно за качествен аудио рип?

 

Изискванията са основно 4.

 

Към хардуера изискванията са единствено към оптичното устройство, било то CD-ROM, DVD-ROM, Combo устройство или записващо такова. По принцип би трябвало да е логично, но все пак ще го спомена изрично: за качествен няма никакво значение какъв е останалият хардуер. Процесорът и дъното имат значение за скоростта на компресиране, но нямат и няма как да имат нищо общо с качеството, така че на практика не се броят.

 

Към софтуера изискванията са две:

1) качествен CD рипър (идва от думичката "rip" - "изкормям"). Той също не отговаря за качеството на звучене на получения файл. Неговата задача е да копира максимално точно съдържанието на аудио диска на твърдия диск под формата на WAV файл - да няма погрешно прочетени сектори на диска, да не се изгубят кадри при копирането в началото или края на дадена песен. Казано накратко: да се копира песента 1:1 на твърдия диск.

2) качествен енкодер, който да компресира рипнатия WAV файл. Този компонент и настройките му за компресия определят колко ще се запази оригиналното звучене на аудио диска. В текущия материал, ще се спра на компресиране в три основни формата: MP3, (OGG) Vorbis и FLAC. MP3 е най-известният и разпространен lossy формат, FLAC е lossless (без загуба на качество) и набира все повече популярност, а Vorbis го уважавам прекалено много и не мога да го подмина, нищо, че надали някой ще го ползва.

 

Четвъртото изискване вече го споменах - качествен източник (оригинален аудио диск или добре направено копие на такъв).

 

Всъщност може да се каже, че има и още едно изискване: желание. :)

 

2. Кой софтуер ще се ползва, защо и откъде мога да си го набавя?

 

За CD рипър ще използваме Exact Audio Copy, която програма ще я наричам EAC за по-кратко. Това е най-добрата програма за рипване на дискове (CD Audio -> WAV). CDex, която ползва CD Paranoia библиотеката, също е доста добра и си остава по-добра от останалите, но EAC си остава една крачка и пред CDex. Secure Mode режимът на рипване при EAC дава най-точни и сигурни резултати.

 

За компресиране в MP3 ще използваме LAME Encoder, който е безапелационно най-добрият енкодер за формата и въобще няма смисъл да се сравнява с останалите. Предлага най-качествената компресия, разработва се все още активно и е напълно безплатен (за разлика от енкодерите на Fraunhofer).

За компресиране във Vorbis ще използваме Oggenc, базиран на библиотеката aoTuV, което е съкращение от "Aoyumi's Tuned Vorbis" и е тунингована спрямо качеството на звучене версия на оригиналната libvorbis библиотека, както подсказва и името.

За компресиране във FLAC ще използваме единствения и официален енкодер.

 

Евентуалната обработка на файловете с Replay Gain базиран инструмент се прави с цел елиминиране на изкривяването на звука и евентуално изравняване на силата на звука при отделните песни. За MP3 форматът ще използваме MP3Gain или Foobar2000 (в зависимост от нуждите ви). За Vorbis и FLAC ще използваме отново Foobar2000. Не че няма и други начини, но са излишно сложни.

 

Набавяне на програмите:

-> Exact Audio Copy

-> LAME MP3 Encoder

-> OGG Vorbis Encoder

-> FLAC

-> MP3Gain

-> Foobar2000

 

Подготовка за работа:

 

За EAC, MP3Gain и Foobar2000 подготовката всъщност означава да се изтеглят и инсталират, за да са подръка, когато ще е нужно да се стартират.

За LAME, Vorbis и FLAC подготовката се изразява в изтегляне на архивите, разархивиране и копиране съответно на lame.exe, Oggenc2.exe и flac.exe в папката на EAC. Предлагам да се копират там не защото така трябва, а защото ще е по-прибрано - всички нужни енкодери ще са на едно място.

 

Пригответе си и един оригинален аудио диск.

 

Забележка: EAC има вграден FLAC енкодера, но не е последната версия. По принцип можете да ползвате и вградената, но е все пак желателно да се ориентирате към последната.

Link to comment
Сподели другаде

3. Настройка на EAC за рипване CD -> WAV

 

Ако тепърва инсталирате EAC, при стартирането на програмата ще се стартира и съветник за настройка. Ако вече сте стартирали програмата и EAC е запазил някаква конфигурация, можете да я изтриете/занулите като стартирате следния .reg файл.

 

Започваме... стартирайте EAC.

 

1) Първият екран просто ви приветства за добре дошли:

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/01-welcome.PNG

 

Кликнете Next >.

 

2) На втория екран ви се извежда списък с наличните оптични устройства. В списъка фигурират както реалните устройства, така и виртуалните такива. В случая аз нямам виртуални (и слава богу).

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/02-devices.PNG

 

Оставете отметките на всички реални устройства и махнете отметките на всички виртуални (DAEMON Tools, Alcohol, Virtual CloneDrive и др.), ако имате такива. Кликнете Next >.

 

Забележка: аз ще демонстрирам настройка само на едно от устройствата ми, защото нещата са аналогични.

 

3) На следващия екран EAC иска да знае дали за вас е важно да извличате аудио информацията точно или ви е нужна само скорост.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/03-accuracy_speed.PNG

 

Разбира се, че точността на извличане ни интересува. Избирате/оставяте I prefer to have accurate results и кликнете Next >.

 

4) Възможно е да ви се появи следния екран, ако EAC засече даденото устройство в своята база от данни.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/04-drive_database.PNG

 

Изберете I don't trust these valuse, detect the features for my drive и кликнете Next >.

 

5) EAC е готова да извърши необходимите тестове, за да зададе настройките за устройството.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/05-eac_ready.PNG

 

Ако все още не сте поставили аудио диска в устройството, време е да го направите. Кликнете Next >.

 

6) По време на засичането на функциите на устройството ви ще се появи следния прозорец:

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/06-detecting_features.PNG

 

7) EAC е засякъл необходимите му фунцкии.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/07-features_detected.PNG

 

Кликнете Next >.

 

8) EAC извежда информация, че настройката на устройсвата е завършила и ви извежда списък, където устройствата с подредени по качество на четене на аудио. Дори и ЕАС да е добра програма, не се доверявайте много на този списък. Ако имате повече от едно устройство и държите да знаете кое е по-добро за четене на аудио, обърнете се към някой напреднал в областта.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/08-drive_rating.PNG

 

Кликнете Next >.

 

9) EAC преминава към фаза за настройване на енкодерите.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/09-encoder_intro.PNG

 

Просто кликнете Next >.

 

10) На следващата страница ви се предлага възможност за избор на формат.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/10-encoder_selection.PNG

 

Понеже това ще се настройва ръчно по-късно, засега изберете nothing right now, I will configure it manually и кликнете Next >.

 

11) На следващата страница EAC ви пита за e-mail адреса ви, за да можете да ползвате freedb услугата.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/11-freedb_email.PNG

 

Понеже тази функция е необходима, напишете email адрес в полето. Не е задължително да е валиден. Кликнете Next >.

 

12) На следващата страница EAC ви дава възможност да зададете схемата за наименуване на файловете, които създава.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/12-naming_scheme.PNG

 

Това може да се настрои и ръчно, но по този начин получавате визуална представа как би изглеждало името на даден рипнат файл. Харесайте си схема, която ви допада най-много и кликнете Next >. Лично аз ползвам следната: "01 - изпълнител - име на песен", която не фигурира в списъка. Ако желаната от вас схема също не фигурира, ще опиша по-късно как да си я настроите.

 

13) Последната страница.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/13-wizard_finished.PNG

 

Изберете I am an expert, let me use the full potential of EAC и кликнете Finish.

 

С това работата на съветника приключва. Настройките по програмата обаче не. Сега ще довършим настройките по устройствата и по програмата като цяло.

 

От меню EAC изберете Drive Options.... Махнете отметката на Show this information next time и кликнете OK. Настройкте на страница Extarction Method са вече зададени, така че я прескачаме.

 

Страница Drive:

- кликнете бутон Autodetect read command now;

- сложете отметка на Spin up drive before extraction.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/14-drive_options-drive.PNG

 

Страница Offset / Speed:

- тук можете да зададете стойност на offset при четене. Това не е фатално, но ако държите да изпипвате нещата, то бутнете настройката. За целта отворете следната интернет страница, където има база от данни с доста устройства, да откриете стойността за вашето в таблицата и да си я въведете (като не забравяте знаците "+" или "-") в поле Use read sample offset correction. Ако устройството ви го няма в списъка, то значи няма да променяте offset стойността.

- уверете се, че има отметка на Allow speed reduction during extraction.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/15-drive_options-offset.PNG

 

Страница Gap Detection:

- от първото падащо меню изберете Detection Method A;

- от второто падащо меню изберете Secure;

- кликнете OK;

- натиснете клавиш F4 - това ще стартира засичането на дупките между пътеките (не е нужно да чакате засичането на всички дупки);

- извадете шейната на устройството и я вкарайте отново;

- повторете предните стъпки за останалите два метода на страница Gap Detection - B и C.

Целта е да се установи кой е най-бърз, за да се ползва именно той. След като разберете кой е най-бързият метод, го изберете окончтелно.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/16-drive_options-gap_detection.PNG

 

Ако имате повече от едно оптично устройство, от падащото меню в главния екран на EAC изберете следващото и повторете настройките.

 

Преминаваме на общите настройки на EAC.

 

От меню EAC изберете EAC Options....

 

Страница Extraction:

- махнете отметката на No use of null samples for CRC calculations;

- можете да махнете отметката на Lock drive tray during extraction - ако опцията е активирана, шейната на устройството няма да се вади, дори и да натиснете бутона на устройството, което може да спести евентуални вадения на диска по погрешка, но ако EAC забие устройството ще е заключено до следващия рестарт на системата.

- от падащото меню Error recover quality изберете High.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/17-eac_options-extraction.PNG

 

Страница Normalize:

- уверете се, че НЯМА отметка на Normalize. По подразбиране не трябва да има, но аз да си кажа думичките, защото е важна настройка.

 

Страница Filename:

Ако по време на съветника не сте си харесали схема на именуване на файловете, можете да си зададете такава тук. Това става като въведете ръчно схемата в поле Naming scheme. Имате и списък с променливите, които ще се заменят със съответните имена/номера/стойности. За всеки случай ще ги пренеса тук, преведени:

 

%T - заглавие на песента

%N - номер на песента

%A - изпълнител на песента или диска

%Y - година на издаване на албума

%C - заглавие на диска

%I - жанр по ID3

%B - жанр по freedb

%D - изпълнител на албума

%F - ID код на freedb

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/18-eac_options-filename.PNG

 

За пример ще използвам моята схема: "01 - Nightwish - The Poet And The Pendulum". За да получа това име за схема трябва да въведа:

%N - %А - %Т

Вие разбира се можете да си създадете каквато схема желаете. Можете да зададете отделна схема и за наименуване на дискове-компилации, като поставите отметка на Use various artist naming scheme.

 

Забележка: внимавайте да не напишете "А" и "Т" на кирилица, защото EAC ще ви изведе съобщение за погрешно име.

 

Всички останали настройки в останалите страници са по ваш вкус. Когато сте готови, кликнете OK.

Link to comment
Сподели другаде

4. Настройка на енкодерите за компресиране след рипването и извличане

 

Преминаваме към настройките за компресия. Ще си създадем три отделни профила за трите формата. Ако не желаете да създавате профила за някой формат, можете просто да прескочите текста, отнасящ се за него.

 

Започваме с MP3.

 

От меню EAC изберете Compression Options....

 

Тук ни вълнува само страница External Compression:

- поставете отметка на Use external program for compression;

- от падащо меню Parameter passing scheme изберете User Defined Encoder;

- в поле Use file extension напишете .mp3 (ако случайно не пише вече това);

- кликнете бутон Browse и укажете lame.exe;

- махнете отметките на Use CRC check и Add ID3 tag;

- в поле Additional command-line options въведете желаните параметри за компресиране. Ще поместя няколко готови комбинации.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/19-compression-external-mp3.PNG

 

Това са препоръчителни настройки, но ако не ви допадат и знаете как да настроите параметрите на LAME, можете да си ги промените. За по-начинаещите ето:

 

-> максималното качество, което може да се изтиска от MP3 като формат:

-b 320 --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

-> междинен вариант между предишния пресет и следващия:

-V 0 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

-> най-доброто съотношение размер/качество/време за компресия (препоръчителен режим)

-V 2 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

Това са настройки за качествена компресия, когато песните ще се слушат у дома, на спокойствие, в тиха среда, на сносна апаратура.

Като цяло най-добрият режим от трите е именно третият, именно защото предлага най-добро съотношение размер/качество. Другите два режима предлагат по-добро качество, но това е по-скоро на теория, особено първият. На практика разликите са ИЗКЛЮЧИТЕЛНО дребни и биха се чули на наистина качествена апаратура и при конкретни жанрове музика, които са сложни за компресиране (класика например).

 

-> за портативни плеъри като цяло:

-V 5 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

-> за по-качествени портативни плеъри и/или плеъри с повече капацитет и държите на качество:

-V 4 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

-> за по-нискокачествени портативни плеъри и/или такива с по-малък капацитет:

-V 6 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

 

Като цяло първият режим трябва да е достатъчен за всички портативни плеъри, но ако имате достатъчно свободно място на него и държите на качеството, можете да ползвате и втория.

 

Бърза справка...

Висок клас портативни плеъри: Microsoft Zune, Apple iPod, Creative, Rio, iriver, iAudio, Pioneer, Sony, Archos

Среден клас портативни плеъри: Philips, Trekstor, Apacer, SanDisk, Teac

Нисък клас портативни плеъри: Canyon, Tiger, SANG, PriVileg, Elite, NEO, Diva и др. продукти, гордост на китайското гаражно инженерство.

 

Кликнете OK.

 

От меню EAC изберете Profiles -> Save Profile... и запазете профила където ви е удобно с подсказващо име.

 

Сега ще добавим профил за OGG Vorbis.

 

От меню EAC изберете Compression Options....

 

- поставете отметка на Use external program for compression;

- от падащо меню Parameter passing scheme изберете User Defined Encoder;

- в поле Use file extension напишете .ogg;

- кликнете бутон Browse и укажете oggenc2.exe;

- махнете отметките на Use CRC check и Add ID3 tag (макар че не би трябвало да са поставени);

- в поле Additional command-line options въведете желаните параметри за компресиране.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/20-compression-external-vorbis.PNG

 

Редът с параметри е следният:

-q 6 -a "%a" -t "%t" -l "%g" -d "%y" -N "%n" -G "%m" %s -o %d

Регулирате качеството чрез цифрата след -q:

-q 8 и -q 7 - максималното практично качество за формата;

-q 6 и -q 5 - най-оптималните режими, предлагащи най-добро съотношение размер/качество;

-q 4 и -q 3 - основно за портативни плеъри (ако поддържат формата).

 

Кликнете OK.

 

От меню EAC изберете Profiles -> Save Profile... и запазете профила където ви е удобно с подсказващо име.

 

Остана FLAC.

 

От меню EAC изберете Compression Options....

- от падащо меню Parameter passing scheme изберете User Defined Encoder;

- в поле Use file extension напишете .flac;

- кликнете бутон Browse и укажете flac.exe;

- махнете отметките на Use CRC check и Add ID3 tag (макар че не би трябвало да са поставени);

- в поле Additional command-line options въведете желаните параметри за компресиране.

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/21-compression-external-flac.PNG

 

Редът с параметри е следният:

-5 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

 

Чрез първия параметър ("-x") регулирате нивото на компресия и скоростта на компресиране. Препоръчителният режим е -5, който е и този по подразбиране.

Ако толкова желаете да човъркате, можете да смените цифрата с някоя от 0 до 8, като 0 предлага най-бързата, но и най-слабата компресия, а 8 компресира най-бавно, но го прави най-добре. Това е на теория. На практика просто не си струва да се ползва параметър различен от -5. За пример кой режим колко добре компресира и колко време му отнема, направих кратък тест - харесах си една песен с продължителност 6:02 минути (61MB във WAV формат) и я компресирах в три режима: най-бързия (0), стандартния/оптималния (5) и най-добрия (8). Ето резултатите:

WAV: 61MB

FLAC -0 - 47.3MB / 3 секунди

FLAC -5 - 43.9MB / 8 секунди

FLAC -8 - 43.8MB / 25 секунди

Най-бързият режим е полезен ако бързате и имате много свободно пространство на твърдия диск. Най-бавният режим е почти безполезен - отнема в пъти повече време за сметка на минимално спечелено пространство при компресия.

 

Кликнете OK.

 

От меню EAC изберете Profiles -> Save Profile... и запазете профила където ви е удобно с подсказващо име.

 

Можете да си запазите въпросните файлове-профили и да си ги ползвате и след преинсталация, стига да поставите съответните енкодери на същото място на харда и да имате същото(ите) устройство(а) (т.е. да не сте сменяли хардуер).

 

С това настройката на EAC завършва и сте готови да рипвате. Ето стъпките за това:

1) поставяте желания диск в желаното устройство;

2) стартирате EAC и от падащото меню избирате съответното устройство, в което е дискът (ако имате повече от 1 устройство);

3) от меню EAC избирате Profiles -> Load Profile... и си зареждате желания профил (в който формат желаете да компресирате)

4) от меню Database избирате Get CD Information From -> Remote freedb (потвърждавате с Yes, ако ви се появи прозорец);

5) ако за вашия албум има няколко варианта в базата от данни, ще ви се появи следния прозорец, за да си изберете:

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/22-freedb_selection.PNG

6) данните за изпълнител, заглавие на албума, година на издаване, жанр, имена на песните и т.н. се попълват автоматично:

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/23-cdinfo_recognized.PNG

7) маркирате желаните песни за рипване и кликате бутон "MP3" http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/24-rip_compressed.PNG;

8) избирате в коя папка да се запишат песните и кликате Save;

9) чакате.

 

След като приключи всичко и EAC извете статистиктие си песните трябва да са с точни имена и попълнени етикети (tags). Ако няма да ги прекарвате през допълнителен процес на Replay Gain, вече можете да си ги местите при колекцията (ако не са вече там), да си ги добавяте в плейлистите или както там си организирате музикалната колекция. :)

Link to comment
Сподели другаде

5. Обработка на получените файлове с Replay Gain инструмент (по желание)

 

Преди да навлезем в дебрите на Replay Gain е редно да се дадат повече разяснения.

 

Трябва ли ми Replay Gain?

Вие си преценявате. По принцип това е добра практика, ако имате сравнително голяма музикална колекция и държите на качеството като цяло. Разбира се и тогава също не е задължително. Ако не държите чак толкова на качеството или силата на звука е от доста по-голямо за вас значение, или не ви се занимава, или ви се струва сложно, или си намерите някаква друга причина, можете спокойно да прескочите тази стъпка.

Помествам я по-скоро за пълнота.

 

Какво е Replay Gain?

Накратко, това е метод за нормализация - регулиране и уеднаквяване на силата на звука на даден аудио файл. Не бива обаче да се бърка със стандартна нормализация. При стандартната нормализация се засича най-силно звучащият момент и по него се регулира нивото на звука на целия файл. Replay Gain използва психоакустичен модел, чрез който анализира целия файл и преценява средното ниво на звука, на базата на което след това прави указаните от потребителя корекции.

 

За какво спомага Replay Gain?

Както вече казах, основната цел на Replay Gain е да поизравни и уеднакви различни по сила на звук песни и албуми чрез надежден метод, като всичко това е напълно обратимо по всяко едно време. Почти всички албуми в днешно време са с доста високо ниво на звука и страдат от свръхкомпресия (статия по въпроса). Нормализацията с Replay Gain може леко да смекчи това, като намали нивото на звука до стандартното за метода от 89 dB. Разбира се истински осран (с извинение за израза) откъм свръхкомпресия албум няма как да бъде поправен, но при по-леките случаи Replay Gain може да помогне, макар и мъничко. Може да се каже, че използването на Replay Gain дори ще ви позволи да усилвате повече музиката, без да има изкривявания. Разбира се не бива да се очакват чудеса, но ефект все пак има.

 

Какви видове обработки има и как се ползват?

Като цяло Replay Gain има два режима на работа - Track Gain (още известен като Radio Gain) и Album Gain (известен още като Audiophile Gain).

Track Gain третира всеки файл поотделно, без да се съобразява с това песента в коя папка се намира и от кой албум е част. Например, ако имате 3 файла със силна на звука съответно 83, 90 и 96 dB, задали сте стойност за подравняване 89 dB, то нивото на звука на първата песен ще бъде повишено с 6 децибела, нивото на втората ще бъде смъкнат с 1 децибел, а на третата - смъкнато със 7 децибела. Бих могъл да го илюстрирам със следната графика (която беше направена първоначално за друга тема, но в същата връзка):

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/27-track_gain.png

 

Album Gain регулира нивото на звука на песните, но се съобразява с останалите песни в папката/албума (всяка папка се третира като отделен албум) и останалите подпапки, ако има такива. Изчислява се средна сила на звучене на целия албум и после всяка от песните се регулира спрямо това ниво, като се запазват разликите между отделните песни. Може да се илюстрира с ето тази графика:

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/28-album_gain.png

 

И двата метода имат своите приложения, но Album Gain е по-удачният и желателният в повечето случаи, защото запазва общото звучене на дадения албум. Например, ако слушате някой диск с класическа музика, "песента" със солото на флейта е твърде вероятно да е по-тихо от да речем колуминацията, когато целия оркестър се включва в композицията. При Track Gain песента с флейтата ще бъде на практика толкова силна, колкото и останалите, което в някои случаи може да е точно това, което искате, но по принцип не е редно да е така, защото подобна динамика е всъщност желан ефект.

 

Как се прилага Replay Gain?

По известните плеъри - Foobar2000 и Winamp могат да изчисляват Replay Gain и да извършват корекции по файловете. За MP3 има и MP3Gain като допълнителна програма.

 

Ако сте стигнали дотук и все още не сте се отказали, значи можем да преминаваме към прилагането на Replay Gain. Ще се спра първо на прилагане на MP3 файлове и после на Vorbis и FLAC.

 

Прилагане на Replay Gain на MP3 файлове

 

Прилагането на Replay Gain на MP3 файлове е малко по-оплетено и усложнено. Причината за това е, че Replay Gain като технология не е заложена в спецификациите и основната на MP3 като формат. Това означава липса на универсализиран стандарт за извършване на прилагането на Replay Gain, което пък води до леко объркване и конфликти при изпозлване на различни плеъри.

 

По принцип за MP3 има два начина за прилагане на Replay Gain:

- стандартният начин - записване на данните за промяна на силата на звучене в етикетите на MP3 файловете, след което даденият плеър чете тези стойности от етикетите и регулира силата на звучене;

- чрез промяна на самия MP3 файл - MP3 файловете са изградени от кадри (frames). Всеки кадър има своя стойност, която определя колко силно да се възпроизвежда (global gain). При използване на този метод, тази стойност бива променяна. Методът си остава обратим, защото се прави backup на оригиналните стойности в етикетите и при желание могат да се върнат в изходна позиция.

 

Първият метод изисква поддръжка от плеъра. Не всеки плеър чете съответните етикети, за да регулира силата на звучене. Плеърите с поддръжка на Replay Gain по този начин са: Foobar2000, Winamp, Media Monkey и XMPlay. Поне за тези е сигурно. Хардуерни плеъри с поддръжка на Replay Gain за момента няма. Това означава, че дори и да приложите Replay Gain, при възпроизвеждане на песните на плеър без поддръжка на технологията, песните ще звучат все едно не им е прилаган Replay Gain. От портативните плеъри няма такъв, който да поддържа фабрично Replay Gain. Неофициалният фърмуеър на Rockbox включва подобна поддръжка, но такъв фърмуеър не се разработва за всички плеъри, а по-скоро за отбрани модели (предимно от по-високия клас).

Вторият метод не изисква поддръжка и на практика промяната чрез него ще се отрази на силата на звучене независимо къде се слуша песента, защото е променена самата информация в MP3 файла, която разбира се всеки плеър чете.

 

За MP3 препоръчвам именно вторият метод, защото е по-сигурен и универсален. Проблемът при първия метод е, че различните плеъри вписват стойностите за Replay Gain в различни версии на етикетите и обработен файл от една програма може да не се възпроизведе с приложен Replay Gain, ако бъде използвана друга програма.

Вторият метод елиминира този недостатък. Това разбира се може да е лек проблем, ако искате песните на компютъра да са обработени, но на портативен MP3 плеър да не са. Тогава ще трябва ръчно да премахвате Replay Gain стойностите.

 

Програмите, които поддържат обработка на MP3 файлове и прилагане на Replay Gain по втория метод са две: Foobar2000 и MP3Gain. Ще опиша работата с MP3Gain, защото тя предлага възможност да възстанови промените, докато това не е възможно при Foobar2000.

 

1) стартирате MP3Gain;

2) добавяте желаните файлове/папки (може чрез бутоните Add File(s) и Add Folder, а може и чрез влачене);

3) избирате Track Analysis или Album Analysis (в зависимост от желания от вас режим) и изчаквате MP3 файловете да бъдат анализирани;

4) избирате Track Gain или Album Gain (отново в зависимост от желания от вас режим) и изчаквате да се извършат корекциите.

Готово!

 

http://pics.softvisia.com/design/pics/6863/29-mp3gain.PNG

 

Ето и кратко обясниене на колоните в главния прозорец на програмата:

- Path\File - път до файла, който се сканира;

- Volume - текущата сила на звучене на файла;

- clipping - ще има червен Y, ако в текущия си вид MP3 файлът има прекалено силно зучащи части, т.е. има би имало някакво (дори и малко) изкривяване някъде;

- Track Gain - стойността за Replay Gain, която ще се приложи в режим Track Gain, за да се приравни силата на звучене с указаната от потребителя;

- clip(Track) - ще има червен Y, ако след прилагане на Track Gain ще се появи някакво (дори и малко) изкривяване някъде;

- Albume Volume - средната сила на звучене на целия албум;

- Album Gain - стойността за Replay Gain, която ще се приложи в режим Album Gain, за да се приравни силата на звучене с указаната от потребителя;

- clip(Album) - ще има червен Y, ако след прилагане на Album Gain ще се появи някакво (дори и малко) изкривяване някъде;

 

Препоръчвам да сложите отметка на опцията Don't clip when doing Track Gain в меню Options. Тя ще елиминира евентуално изкривяване ако евентуално дадена песен е наистина тиха и всъщност би се наложило в режим Track Gain програмата да увеличи нивото на звучене. Останалите опции са напълно наред както са си (включително и стойността за приравняване от 89 dB), така че препоръчвам да не ги човъркате, освен ако не сте напълно наясно какво правите.

 

Винаги можете да върнете оригиналните стойности по следния начин:

 

1) стартирате MP3Gain;

2) добавяте желаните файлове/папки (може чрез бутоните Add File(s) и Add Folder, а може и чрез влачене);

3) от меню Modify Gain избирате Undo Gain changes.

 

Прилагане на Replay Gain на Vorbis/FLAC файлове

 

Тук нещата са далеч по-изчистени и улеснени. Replay Gain е част от спецификациите на двата формата, така че всеки декодер, който може да възпроизвежда форматите, но не поддържа Replay Gain, може да се счита за "повреден". Т.е. всеки уважаващ себе си декодер/плеър, който поддържа Vorbis и FLAC, трябва да поддържа и Replay Gain за форматите.

 

Прилагането на Replay Gain на Vorbis и FLAC може да се извърши както с Foobar2000, така и с Winamp.

 

Прилагането чрез Foobar2000 се извършва по следния начин:

1) стартирате Foobar2000;

2) добавяте и/или маркирате желаните песни за обработка;

3) десен клик -> ReplayGain -> Scan Per-File Track Gain / Scan Selection as Albums (by tags) в зависимост дали искате Track Gain или Album Gain (картинка);

4) изчаквате анализът да приключи;

5) накрая кликате бутон Update File Tags.

 

Прилагането чрез Winamp се извършва по следния начин:

1) стартирате Winamp;

2) добавяте и/или маркирате желаните песни за обработка;

3) десен клик -> Send to: -> Calculate Replay Gain (картинка);

4) изчаквате анализът да приключи;

5) накрая кликате бутон Save as Album или Save as Track data в зависимост от предпочитанията ви.

 

Тук е редно да отбележа две неща:

- Winamp извежда отделен прозорец с резултати за всеки албум. Кое се счита за албум зависи от етикетите на файловете, така че ако етикетите на песните не са добре попълнени, Winamp трудно ще разпознае коя песен към кой албум спада и е възможно песни, които имате в една и съща папка да ги покаже в отделни прозорци. Това не е голям проблем ако прилагате Replay Gain на малко песни, но може да е доста досадно, ако прилагате на голяма музикална колекция. В последния случай е по-добре да ползвате Foobar2000.

 

С това общо взето се изчерпва темата за Replay Gain.

Link to comment
Сподели другаде

6. Допълниелна информация и малко размишления

 

Тази секция я включвам за онези от вас, които искат още информация кое как и защо. ... Или пък просто обичат да четат. Това би значело, че спокойно мога да си пиша каквото искам тук. Просто като за начало надали много хора въобще ще обърнат внимание на материала, а дори и да го направят, надали ще им се четат такива неща. Повечето хора са на принципа "Уф, казвай какво да правя, че да го правя и да приключвам". И все пак ще се подчиня на етиката. Един човек да го прочете това, значи все пак е имало смисъл да го пиша.

 

6.1. Защо се спирам на Exact Audio Copy, MP3/LAME, FLAC и Vorbis (разширен вариант)

 

Exact Audio Copy е най-сигурната и надеждна програма за максимално точно копиране на даден аудио диск в WAV формат. Има и други програми, които също вършат добра работа, като CDex например. И все пак EAC си остава една крачка напред. Използваната в CDex библиотека CDParanoia е определено добра и издига CDex над повечето аудио рипъри, но въпреки всичко остава под EAC заради неговия сигурен метод (Secure Method), който предлага максимално точно копиране с минимално количество грешки, дори и да е бавен метод в някои случаи.

 

MP3, макар и формат, който вече е на ръба на развитието си и почти всичко е изтискано от него, си остава добър формат, способен да компресира без чуваеми загуби и да получите на практика CD качество (здравейте, аудиофили). Истинската сила на MP3 се крие в отличната поддръжка на формата - почти няма хардуерен плеър в днешно време, който да не може да възпроизведе MP3. LAME от своя страна е най-добрият безплатен енкодер за формата. Всеки, който твърди друго, определено е глух. Енкодерът на Fraunhofer в интерес на истината също е доста приличен (макар и да не може да достигне LAME), но не е безплатен. Всички останали енкодери, пък били те и безплатни са меко казано зле.

 

FLAC е формат с бъдеще. Основното му предимство е, че е без загуби (lossless). Не че няма и други lossless формати, но пък те не се радват на такава популярност и поддръжка както FLAC, което го прави най-перпективният lossless формат. Да, не компресира толкова добре, колкото MP3 например, но пък с нарастването на капацитетите на твърдите дискове размерът започва да има все по-малко и по-малко значение. А и фактът, че е без загуби, прави формата отличен кандидат за музикални архиви - винаги ще можете да конвертирате в какъвто друг формат желаете, без да се притеснявате, че източника ви е с влошено качество.

 

Vorbis е електрическата кола при аудио форматите:

- малко хора знаят, че съществува;

- малко хора се интересуват какво предлага;

- форматът бива подминаван от потребителите,...

- ... макар да има невероятно много потенциал;

- няма шанс срещу големите играчи на сцената и бива избутан настрани.

Уважавам го прекалено много, за да не го спомена.

 

6.2. Сега малко разяснения за настройките, които се правят в EAC за устройствата

 

Accurate Stream (опцията Drive has 'Accurate Stream' feature)

Устройства, които не поддържат функцията Accurate Stream, не са способни да четат/адресират аудио информацията максимално точно до всеки съмпъл. EAC трябва да знае дали даденото устройство поддържа тази функция, за да е наясно дали ще трябва да се извършва допълнителна синхронизация или това няма да е нужно.

Ако устройството ви поддържа Accurate Stream (каквито са на практика всички съвременни устройства), а вие махнете отметката и EAC мисли, че функцията не се поддържа, ще забавите излишно четенето.

Ако устройството ви не поддържа Accurate Stream, а поставите отметка, рискувате да получите неточно лошо аудио извличане.

 

Кеширане на аудио данни (опцията Drive caches audio data)

Сигурният метод (Secure Method) на Exact Audio Copy е проектиран така, че да чете всеки сектор на даден аудио диск толкова пъти, колкото е нужно да се убеди, че информацията е прочетена коректно. Това означава минимум прочитания на всеки сектор. Ако първите две прочитания върнат различни резултати, EAC продължава с опитите за четене дотогава, докато не получи поне 2 иденитични резултата. Ако дадено устройство кешира аудио информация, то при повторно четене устройството ще подаде на EAC вече складираната в кеша информация, която ще е идентична с първото четене. Така EAC ще мисли, че второто четене е идентично с първото и ще продължи със следващия сектор. Тази опция указва на EAC, че въпросното устройство кешира аудио данни, за да може програмата да вземе мерки, които се изразяват в изпразване на кеша преди всяко четене. Това разбира се забавя малко четенето, но неутрализира кеширането и така спомага за по-точни копия.

Ако устройството ви кешира аудио информация и не поставите отметка, EAC няма да изпразва кеша и така рискувате да полчуите неточни извличания от музикалните дискове.

Ако устройството ви не кешира аудио информация, но укажете на EAC, че кешира (чрез поставяне на отметката), ще забавите извличането/четенето излишно и дори може да се каже, че ще скъсите живота на устройството, защото го натоварвате с дейност, която може да се избегне.

 

C2 error correction (опцията Drive is capable of retrieving C2 error information)

Това е опция, която указва на EAC, че въпросното устройство поддържа функцията C2 error correction. Това е функция на дадено оптично устройство да открива нечетимите сектори. При включване на тази опция EAC приема, че устройството ще докладва грешките вместо него и ще му спести работа. За жалост не много устройства поддържат C2 error correction, а повечето от тези, които (уж) поддържат, не я поддържат както трябва. На всичкото отгоре има и устройства, които докладват, че я поддържат, но всъщност не я поддържат. Понеже няма лесен начин да се установи дали дадено устройство има надеждна корекция на грешки на ниво C2, е по-добре да НЕ се използва функцията. От нея НЕ БИ СЕ ПЕЧЕЛИЛО качество или точност, а само скорост. По-добре да се пожертва малко скорост, но извличането да е далеч по-надеждно и сигурно, отколкото да се ускори (евентуално) извличането, но да не се знае доколко точно се извършва.

 

6.3. Малко размишления относно Vorbis и други неща

 

Полу-пиратството процъвтява. Казвам "полу-пиратство", защото истинското пиратство е когато придобит нелегално платен продукт (софтуер, игра, музикален албум) се продава и се прави печалба от това. И все пак свалянето и ползването на нелегални продукти си остава вид пиратство, защото нещото се ползва, без да се заплати за това.

Тъжно е, че се случва това. Не, не съм някакъв адвокат или върл фен на музикалните издатели. Че са си шибани комерсиалисти, спор няма. Тези компании биват обвинявани, че се оливат и не се чудят колко още да ограничат потребителите. Това не е напълно погрешно. И все пак потребителите не се спират да се погледнат себе си. Ако някой чете това (в което се съмнявам), може да си зададе въпроса накъде бия. Това би доказало правотата ми всъщност. Българският компютърен потребител е свикнал да не плаща за нещата, за които по принцип трябва да се плаща. Всичко се сваля от торент сайтове, eMule, DC++ и прочее източници на warez и други нелегални материали. Не казвам, че големите корпорации не заслужават част от това, което става, но все пак си има и някакви граници. Българският потребител до такава степен е свикнал с всичко това, че приема нещата за даденост. Хората живеят с мисълта, а децата растат с нея, че едва ли не плащането за софтуер, игри, музика и др. е нещо срамно. Едва ли не който си купува легални продукти е баламурник, защото то го имало безплатно не знам си къде. Защо да се дават пари за нещо, което го има безплатно? От уважение най-вече. Не, не се шегувам. Не мога да заставя никого да плаща за неща, за които не иска да плаща. Не мога да отрека и че българинът като цяло е беден. Но не мога и да не подмина факта, че все пак има хора, които могат да си позволят да си купят легален продукт, но не го правят. Разбира се българинът не може да си позволи да купува всичко легално, но има неща, които може да направи: да си купи някои наистина любими албуми легално, да закупи някоя евтина програма, да дари (дори и мъничко) средства за някоя безплатна програма. Защо ли? Защото хората, които правят качествени продукти, заслужават възнаграждение. Купуването на даден продукт обикновено означава, че разработчикът/изпълнителят ще продължи да твори, защото има стимул. Нима не искате любимата ви група да издаде още един албум? Отделен е въпросът, че има доста продукти, които въобще не си заслужават парите. И все пак има такива неща, които си ги заслужават. Всеки може сам да прецени за себе си. Веднага мога да дам примери за програми, които си заслужават (малко или много парите), и примери за програми, за които не си заслужава да се дава и 1/10 от цената, но това не е обект на темата. В България повечето хора се присмиват на потребители от други държави, които си купуват софтуер от магазина. Българинът се мисли за много умен. Може би защото всички сме толкова умни, сме я докарали до тук.

Отново: не мога да заставя никого да прави нищо, което не желае. Просто констатирам факти. За жалост някои от мерките и ограниченията, които се налагат, всъщност смея да заявя, че са оправдани, имайки предвид и отношението на крайните потребители към софтуера и музиката като цяло. Колкото и странно да звучи, все пак съществуват автори и твори, които пишат качествен софтуер и правят качествена музика и заслужават подкрепа. Създаването на софтуер/музика също е труд и също следва да се заплаща. Както всеки работещ иска да му се плати заплатата, така и програмистите/изпълнителите също искат да получат заработените си пари.

 

*****

 

Vorbis... форматът на бъдещето без бъдеще.

 

Защо "форматът на бъдещето"? Защото има потенциала да бъде най-добрият аудио формат. Защо "без бъдеще"? Защото надали ще бъде това, което може да бъде.

Xiph.Org Foundation поне успяха да пробият с другия си известен формат - FLAC. За жалост lossy братчето на FLAC няма да успее да се радва на същата популярност.

Преките конкуренти на Vorbis, бидейки lossy формат (със загуба на качество), са другите известни такива формати: WMA (Windows Media Audio), MP3 (MPEG-1 Layer III), MPC (Musepack) и AAC (Advanced Audio Coding). И четирите му конкурента си предимства и недостатъци, но никой от тези формати няма съотношението предимства/недостатъци на Vorbis. Всеки един от тези конкурентни формати има недостатъци, които му пречат, за да може да се добере до титлата "най-добър формат":

WMA като цяло предлага сносно качество на по-ниски битрейти, което го прави нелош избор за интернет компресии, където размерът е по-важен от качеството, но с това се изчерпват реалните му предимства пред останалите формати; към недостатъците му могат да се изброят сравнително сложното декодиране, което го прави не толкова добър за портативни плеъри, където всеки цикъл на вградения процесор е важен за живота на батерията (всички искаме батерията да държи по-дълго време преди да се наложи да бъде сменена/презаредена), по-ограниченото количество програми, с които може да се компресира във формата и най-вече определено недостатъчното качество за възпроизвеждане на музика. Към всичко това можем да добавим и факта, че форматът е доста патентован, все пак е на Microsoft.

MP3, макар и не чак толкова силно патентован, си остава донякъде ограничен от лицензни такси - всеки производител на хардуер или комерсиален софтуер, който иска продуктът му да поддържа енкодиране или декодиране на MP3, трябва да плати патент на Thomson/Fraunhofer. Същото важи и за всеки, който иска да пуска радио в MP3 формат. MP3 форматът е и почти на ръба на развитието си - от него е изтискано почти всичко възможно и няма останал особен потенциал за оползотворяване. MP3, освен всичко останало, е и старичък формат - самата му архитектура е стара и има не едно или две ограничения, които липсват при по-новите формати.

MPC в момента предлага като цяло по-добро качество от MP3 при битрейт над средния, но на по-ниски не успява да се справи толкова добре, което означава, че ефективността му като цяло е ограничена. Не предлага многоканалност и също вече е почти изтискан докрай. Основното му предимство пред другите формати е лекотата на декодиране - форматът изисква най-малко изчисления (процесорна мощ) за декодиране, но това не е достатъчно, за да успее да се пребори с конкуренцията.

AAC/MP4/M4A (т.е. базираните на MPEG-4) форматите са доста по-перспективни - предлагат по-добра архитектура, нямат такива ограничения като другите формати, предлагат многоканален режим и като цяло качеството е отлично. Тези формати обаче си остават силно патентовани и макар да има безплатни енкодери и декодери, не са толкова потребителски настроени. AAC е това, което MP3 е трябвало да бъде (за големите компании) - добре патентован формат, който да бъде лесно контролиран, и да поддържа DRM защита. Затова и той се поддържа основно от iPod плеърите на Apple, защото предлага добро качество (за разлика от WMA), но и поддържа DRM, което позволява на Apple да си продава музичка от iTunes и да контролира по-добре кой къде и какво слуша.

 

Vorbis на практика няма нито един от тези недостатъци. Вярно, има си свои - най-ниската скорост на компресия измежду тези формати, както и това, че изисква най-много процесорна мощ за декодиране. За сметка на това предлага чудесна и опростена архитектура и има невероятно много потенциал, но дори и на този си етап предлага може би най-доброто съотношение размер/качество, особено на по-ниски битрейти. Форматът предлага най-много свобода като архитектура - поддържа най-много честоти на дискретизация (sampling rate), най-голям диапазон на битрейта, многоканалност до 255 канала (AAC предлага до 48) и др. Разбира се това са по-скоро теоретични предимства, защото на практика надали някога ще потрябват, но все пак. За момента Vorbis обаче многоканалната поддръжка на Vorbis е доста зле. Като цяло Vorbis е още в ранен етап на развитие, въпреки че не е от най-новите формати. Всичките му недостатъци и проблеми/бъгове се дължат основно на бавната му разработка - това е слабо известен формат, който остава в сянката на други формати. MP3 е невероятно популярен и е трудно да се измести. AAC също се пласира в момента от по-големите играчи, защото им е изгоден. За капак на всичко имаме и FLAC, който макар и дa е без загуба (за разлика от споменатите досега), също спомага за суматохата, в която Vorbis се загубва.

Ако се започне активна разработка на Vorbis, той ще има потенциала да предложи качество на практика идентично с FLAC. Не че MP3 не предлага също адски близо до FLAC качество, което в 98% от случаите е неразличимо, но все пак има случаи (макар и невероятно редки), когато може да се долови някаква разлика. Vorbis има потенциала да предложи още по-добро качество на при по-малък размер.

Общо взето той е равностоен на AAC и това е най-големият му конкурент. Има обаче едно нещо, което отличава Vorbis от всички останали формати и което го прави по-добър формат от AAC, дори и да звучат еднакво - Vorbis е безплатен във всеки един смисъл на думата. При него няма патенти и такси. Всеки може да си създава колкото иска енкодера и декодера; да го ползва за лични нужди, за предаване на поточно аудио (streaming), за компресиране в комерсиални продукти и т.н. Т.е. независимо дали ще го използвате да си компресирате 1 файлче или ще го използвате в комерсиален продукт, от който ще печелите много пари, не е нужно да плащате никому нищо. Това далеч не е така при MP3 и AAC/MP4/M4A. Разбира се за България нещата не са точно така, защото законодателството ни е калпаво и на никого не му пука дали нарушава права, защото всички са свикнали да минават по тънката лайснa, но в нормални правови държави неправомерното използване на MP3 и/или AAC може да ви навлече доста съдебни процеси.

 

Vorbis за момента е просто един доста добър формат, който обаче има потенциал да е #1 и да издуха всички останали, дори и lossless форматите в доста от случаите.

Тъжното в цялата тази ситуация е, че това надали ще стане някога.

Link to comment
Сподели другаде

7. Финални думи

 

Общо взето това е. Остава да се надявам, че все някой е прочел материала и му е бил реално полезен. Постарах се материалът да е добре балансиран - да дава добро количество информация, без да навлиза в прекалено много подробности. Поне не и в основното си тяло. Както и да е.

 

Приемат се всякакви мнения, предложения за разширяване, и въпроси. Критики също се приемат, стига да са градивни.

 

Сега е ред да си спомена авторските права, които са по-скоро за украшение, защото у нас никой не ги има за нищо и интелектуалният труд е жестоко потъпкван, а те плагиатите нямат и никога не са имали и грам съвсет. И все пак...

 

*****

 

... Лицензи & stuff:

 

Всички права върху текущата статия и картинките, включени в нея, са собственост на автора им.

 

Копирането на цялата статия е забранено без изричното разрешение на автора.

Копирането на части/пасажи от нея е разрешено и без допитване, НО при условие, че се спомене източникът на информацията.

 

Автор: Венцислав Димитров (Night_Raven)

Link to comment
Сподели другаде

Мерси за добрата статия, само мисля, че ще е хубаво тук (

За какво спомага Replay Gain?

. Почти всички албуми в днешно време са с доста високо ниво на звука и страдат от свръхкомпресия (статия по въпроса).

) да се добави линк към статията. :)

И ако може да препоръчаш добър рипър и за Линукс ще е чудеснон. И май аз съм един от малкото хора, които ползват ogg ;) . И по лично мнение смятам, че е по-добър от мп3 формата, но...

Link to comment
Сподели другаде

1. Забравил съм да добавя линка към материала. Вече е оправено. Благодаря за напомнянето.

2. Малко ме затрудняваш, понеже въобще не се занимавам с Linux. Можеш да опиташ EAC на Wine или да хвърлиш око на Rubyripper (Rubyripper @wiki.hydrogenaudio.org), който е вдъхновен от EAC. K3b също трябва да е алтернатива, доколкото намирам информация по въпроса, но понеже ползва cdparanoia, може да не дава толкова добри резултати с устройства, които кешират аудио данни. Rubyripper също ползва cdparanoia, но методът му е по-усъвършенстван.

3. OGG Vorbis е наистина страхотен формат. Има повече потенциал дори от FLAC. :) Жалко, че е толкова слабо известен.

Link to comment
Сподели другаде

  • 1 year later...

На практика процесът е почти същият. EAC трябва да е конфигурирана правилно спрямо устройството, за да се получи максимално точен рип. EAC трябва и да има нужната конфигурация на енкодера за желания формат. По желание се въвеждат имената и изпълнителите на песните или се попълват чрез CD-Text или от freedb. В общи линии разликата е, че в края не се клика бутон "MP3" в левия панел на програмата, а от меню Action се избира Copy Image & Create CUE Sheet -> Compressed.... Указваш къде да се създаде image-а и програмата започва работа.

За всеки случай после отвори CUE файла в Notepad (или който текстов редактор използваш) и провери дали на реда, започващ с "FILE", в кавичките името на файла е с правилно разширение. В по-стари версии EAC имаше бъг и добавяше ".flac" два пъти. Не знам дали е напълно елиминиран. Ако пише разширението два пъти, го редактирай ръчно и го поправи. Запази си файла нормално.

Link to comment
Сподели другаде

Стана, благодаря! Мисля, че ще е хубаво това да се включи в материала. Искам да попитам - с какво EAC е по-добър в рипването от Easy CD-DA Extractor, който си идва с вградени енкодери и декодери и всичко става само с няколко клика на мишката?
Link to comment
Сподели другаде

EAC е програма за професионалисти, така да се каже. Тя изисква повече настройки и повече познания, но се отблагодарява с максимално точни (1:1) копия. EAC притежава може би най-добрия метод за рипване с поправка на грешки и така се получават най-точните спрямо оригинала копия. За средностатистически потребители това надали е от голямо значение, защото разликите са недоловими. EAC е за перфекционисти/максималисти, които държат да имат възможно най-близкото до оригинала. За по-непретенциозните потребители бих препоръчал BonkEnc. Не че Easy CD-DA Extractor не е добра, напротив, доста сносна си е. Просто е платена. От безплатните програми другите две са достатъчно добри според мен.
Link to comment
Сподели другаде

  • 4 weeks later...
как от FLAC да го запиша на WAV. "Сега малко разяснения за настройките, които се правят в EAC за устройствата"-и къде да ги намеря тези настройки?Благодаря
Link to comment
Сподели другаде

Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...

×
×
  • Създай ново...