Jump to content

Регистрацията на предплатени карти - полицейщина и наглост.


Препоръчан пост

Получавам SMS:

 

Poradi zakonodatelni

promeni e neobhodimo da

registrirate predplatenata si

karta do 31.12.2009. Poveche

informatsia na 123 ili v

targovskite obekti na

VIVACOM.

 

Минавам през 2 бтк центъра за информация. На прекият ми въпрос „В кой закон е написано?“ имаше доста неловко мълчание. В единия 2 девойчета се ровина около 5 минути в интернета и достигнаха до текст че е решение на комисия, което ЩЯЛО да бъде публикувано и в никакъв случай не е закон. Не можаха и да ми кажат защо от другата година ще ми спрат услугата и в кой ЗАКОН е записана санкцията.

В другия офис (централния) един младеж ме гледаше тъпо и ми заяви че не са законодателен орган!!!! и да се обърна към съда!!!! с въпроса си. Тоя пък хептен не че чувал за разделение на властите и коя власт какво прави.

 

И аз се порових в интернет и стигнах до блога на Георги Чилиев

 

Законово нещо има единствено в закона за електронните съобщения чл. 251 ал. 1 т. 1 – проследяване и идентифициране източника на връзката.

Чл. 251а. (Нов - ДВ, бр. 17 от 2009 г.)

(1) Данните по чл. 251, ал. 1, т. 1 са при: 1. обществена телефонна услуга - телефонният номер на викащия и данни за идентифициране на абоната или потребителя;

(5) Данните по чл. 251, ал. 1, т. 5 са при:

1. фиксирана телефонна услуга - за викащия и викания телефонен номер;

2. обществена телефонна услуга, предоставяна чрез мобилна наземна мрежа - за викащ и викан телефонен номер; международен идентификатор на викащия мобилен абонат (IMSI); международен идентификатор на викания мобилен абонат (IMSI); международен идентификатор на викащото мобилно крайно електронно съобщително устройство (IMEI); международен идентификатор на виканото мобилно крайно електронно съобщително устройство (IMEI); в случай на предплатени услуги - дата и час на началното активиране на услугата и етикет за местоположение - идентификатор на клетката, от което е активирана услугата и за идентифициране на абоната или потребителя;

 

Та се разбра (а вече е и актуализирано на сайтовете на операторите) че въпросните изисквания и санкции ги има в ПРАВИЛА за събиране на данни, необходими за идентифициране на потребители на предплатени услуги преди 1.01.2010 г.

 

Цитирам текста, понеже е кратък

Приети с Решение № 1085 от 3.09.2009 г. на Комисията за регулиране на съобщенията, обн., ДВ, бр. 74 от 15.09.2009 г., в сила от 15.09.2009 г.

 

Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът и начинът, по които предприятията, предоставящи обществени телефонни услуги чрез фиксирани и/или мобилни наземни мрежи (предприятия), събират данни, необходими за идентифициране на потребители на предплатени услуги, които са започнали ползването на тези услуги преди 1 януари 2010 г.

(2) Правилата не се отнасят до събиране на данни за идентифициране на потребители на обществена телефонна услуга, предоставяна чрез обществени телефони.

Чл. 2. (1) Предприятията по чл. 1 са длъжни да съберат данни за идентифициране на потребителите си в срок до 31 декември 2009 г., както следва:

1. за потребители - физически лица - трите имена и единен граждански номер, а за чуждестранни лица - личен номер и номер на паспорта или друг еквивалентен документ за самоличност; за чуждестранни лица без личен номер - номер на паспорта или друг еквивалентен документ за самоличност;

2. за потребители - юридически лица и физически лица - еднолични търговци - наименование, седалище, адрес на управление и съответен идентификационен код;

3. за потребители, които са малолетни и непълнолетни, които не притежават документ за самоличност, се събират данните на законните им представители.

(2) Данните по ал. 1 се предоставят от потребителите лично или в електронна форма, подписана с усъвършенстван или универсален електронен подпис.

(3) Данните могат да бъдат предоставени и от пълномощник, притежаващ нотариално заверено пълномощно, от което изрично да е видно, че упълномощеният има право да предоставя данни по ал. 1 от името на упълномощителя пред предприятието.

Чл. 3. (1) Предприятията по чл. 1 са длъжни да информират потребителите си, че в срок до 31 декември 2009 г. следва да предоставят на предприятието данните по чл. 2.

(2) Предприятията, предоставящи обществени телефонни услуги чрез мобилни наземни мрежи, информират потребителите си чрез кратко текстово съобщение (SMS), телефонно обаждане или по друг подходящ начин.

(3) Предприятията, предоставящи обществени телефонни услуги чрез фиксирани мрежи, информират потребителите на предплатени услуги чрез телефонно обаждане или по друг подходящ начин.

(4) Предприятията по чл. 1 се задължават да публикуват информация за събиране на данните по чл. 2 на интернет страниците си, както и да предоставят тази информация на потребителите си в офисите си и в търговските си обекти.

Чл. 4. В информацията по чл. 3 до потребителите предприятието по чл. 1 трябва да включи вида и съдържанието на исканите данни, за какво са необходими те и на какво основание се събират. Предприятието трябва да посочи и мястото, начина и срока за подаване на исканата информация, както и указание, че при неподаване на информацията съобразно изискванията достъпът до мрежата ще бъде временно ограничен или спрян.

Чл. 5. В случай че потребител не представи данните по чл. 2 при спазване изискванията на тези правила, изходящите му повиквания и изпращането на кратки текстови съобщения се спират незабавно с изключение на повикванията към услуги за спешни повиквания. Ако данните по чл. 2 не бъдат предоставени в едномесечен срок от налагане на ограниченията по предходното изречение, предприятието спира предоставянето на предплатената услуга.

Чл. 6. До изтичане на периода/срока на валидност на предплатената услуга предприятието може да поднови/активира услугата само след представяне от потребителя на данните по чл. 2.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА § 1. По смисъла на тези правила "потребител" е юридическо или физическо лице, което ползва предплатени услуги. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. В едномесечен срок от обнародване на правилата предприятията, предоставящи електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да изменят общите си условия за взаимоотношения с потребителите съобразно разпоредбите на правилата.

§ 3. Правилата се приемат на основание § 80, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за електронните съобщения и влизат в сила от деня на обнародването им в "Държавен вестник".

 

Я, че интересно.

§ 80. (1) Предприятията, предоставящи електронни съобщителни мрежи и/или услуги, се задължават ОТ 1 януари 2010 г. да събират данни, необходими за идентифициране на потребител на предплатени услуги по чл. 251а, ал. 1, т. 1 и ал. 5, т. 2

 

Значи някой си приема правила ПРЕДИ и казва че са на основа закона, който казва след ОТ.

 

На сайтовете има форми за регистрация. Същите се използват и при личното посещение M-tel Globul Vivacom

 

Прави впечатление събирането на много повече информация отколкото изискваното по т.1 имена и ЕГН. Като адрес и номер на документ за самоличност. Карат се хората да се подписват че си предоставят доброволно личните данни, а не по силата не нещо, публикувано в Д.В. и че желаят да получават спам!!! (нежелани търговски съобщения). Дори и "както и на трети лица, в това число банки, кредитни бюра и агенции за събиране на вземания". Това направо са частно-мутренски образувания. Които могат да те тормозят за пари и други неща. Не е заради"за осигуряване на обслужването и реализиране на правата и интересите на Клиента, както и когато това е необходимо за реализиране правата и интересите на БТК AД", защото услугата е ПРЕДПЛАТЕНА - т.е. дългове не може да има.

 

Не ми се казва и за интересния текст в чл. 253 ал. 3, че мога безвъзмездно по всяко време да оттегля съгласието си ( не помня да съм го давал някога) да се обработват данни за местоположението ми.

 

Та след днешния SMS че ще получа 50 безплатни минути ако си регистрирам предплатената карта съвсем е ясно че няма законово изискване – кой прави подаръци за законово задължение?

 

Твърди се че въпросните "правила" се обжалват пред Административния съд - така че може да има промени и/или да отпаднат.

 

Та след днешния SMS че ще получа 50 безплатни минути ако си регистрирам предплатената карта съвсем е ясно че няма законово изискване – кой прави подаръци за законово задължение? Че работата не е съвсем читава и си превишават правата е ясно.

 

Съветът ми е да изчакате. И да не давате нищо повече от имена и ЕГН. И то само ако обекта е администратор на лични данни.

Не подписвайте никакви бланки и не давайте съгласие за каквото и да е. И си ползвайте правото по чл.253 ал.3 да не обработват данни за местоположението ви.

Link to comment
Сподели другаде

Здравей Филипов,

 

Виждам, че имаш силно развито чувство на съхранение, развито от дългите години на преход на страната ни. Но тук вече сгреши!

Лично на мен ми омръзна да ми звънят и рекетирет по телефона или ти ги защитаваш тези мошенници. Или още повече - ти си част от тях и затова искаш да "бягаш по тъч линията". И да не се опитваш да излезеш с номера, че можеш да използваш "гръцка" карта, защото и те са на същия път сега...

Бъди убеден, това че го няма в закона, не значи, че не трябва да бъде записано в закона!

Ако трябва ще го запишат, защото ни омръзна от такива псевдо демократи, да си търсят измислините си свободи, без да желаят да погледнат трезво на ужасното състояние в което сме доведени! Или май още по-надълбоко трябва да копаем за да стигнем дъното, а? Ти ходил ли си в Германия и купувал ли си си сим карта? Вероятно не. А защо е така? Ами защото хората мислят, а не като нас само да "блогуват"...

А защо тогава вадиш от "под вола теле", за да докажеш, колко е грешно това решение. Бих се зарадвал, ако беше се опитал да го защитиш, ама не.

Та моята позиция е - трябва да я има тази регистрация - задължително и колкото се може по-бързо. Отговорността за съхранението и личните дарри си е въпрос на отделния оператор. А нима 99% от населението нямат мобилни телефони на договор? Или сме на шопската позиция, "всички направо, ама аз наопаки", а?

Link to comment
Сподели другаде

Аз също съм съгласен с Perkoto защото който си е редовен няма от какво да се притеснява.Защото с тези анонимни карти стнаха доста поразии.
Link to comment
Сподели другаде

Аз също принципно съм съгласен с мнението на Perkoto. И на мен ми се е случвало да ми звънят за "печалби" от Globul и ако тези мерки могат да спрат подобни вредоносни действия, гласувам с 2 ръце. От друга страна, Perkoto изкара Филипов едва ли не бандит:

...или ти ги защитаваш тези мошенници. Или още повече - ти си част от тях и затова искаш да "бягаш по тъч линията". И да не се опитваш да излезеш с номера, че можеш да използваш "гръцка" карта, защото и те са на същия път сега...
, което мисля че е... твърде нападателно...?

 

В коментара на Филипов ми направи впечатление още и следното:

Прави впечатление събирането на много повече информация отколкото изискваното по т.1 имена и ЕГН. Като адрес и номер на документ за самоличност. Карат се хората да се подписват че си предоставят доброволно личните данни, а не по силата не нещо, публикувано в Д.В. и че желаят да получават спам!!! (нежелани търговски съобщения). Дори и "както и на трети лица, в това число банки, кредитни бюра и агенции за събиране на вземания".

Т.е., човекът изстъква, че мобилните оператори се опитват да събират повече лична информация от реално регламентираната от закона по този въпрос. Един вид се престарават. Според мен, е нормално да се заподозре използването на допълнителната информация с подривни цели. Дали реално е така, обаче, е въпрос на спекулации. Мисля, че е редно нещата да бъдат регламентирани абсолютно точно и конкретно, за да не се дава възможност на операторите да "кръшкат" с допълнителни подточки към споразумението, което потребителят трябва да подпише. Освен това, какво става с личните ми данни, ако се откажа от услугите на даден или всички мобилни оператори (за GSM-и конкретно)? За мене поне, мобилната комуникация е нещо много полезно..., но не и нещо, без което не мога да живея. Ясно ми е, че за преобладаващата част от хората не е така. Та, кой ще ми гарантира, че данните ми ще бъдат премахнати от списъка, ако са вече въведени, но аз реално не ползвам услугата, която той касае?

Изобщо не искам да се заяждам с никого и изказвам позицията си на обикновен потребител, който няма претенциите да е най-умен и знаещ.

Link to comment
Сподели другаде

Пуснах жалба до КЗП:

 

Относно регистрацията на предплатени карти.

 

Жалбата е срещу Vivacom като техен потребител, но се отнася и за другите оператори.

1. Не си изпълняват задълженията да предоставят информацията по чл. 4 от "правилата за събиране на данни . . ."

2. Изискват доста повече допълнителна информация от определената в чл. 1. като адресни данни, номер на лична карта и др.

3. Изискват да се съглася да получавам спам (нежелани рекламни съобщения).

4 Искат да дам съгласието си данните ми да бъдат предоставени на "на трети лица, в това число банки, кредитни бюра и агенции за събиране на вземания". Това са ЧАСТНИ образования от мутренски тип и не съм съгласен да ме тормозят за пари и други неща.

5. Твърдят че това е необходимо "за осигуряване на обслужването и реализиране на правата и интересите на Клиента, както и когато това е необходимо за реализиране правата и интересите на БТК AД, включително с цел събиране на неизплатени задължения". Това просто не е вярно защото услугата е ПРЕДПЛАТЕНА и дългове по дефиниция няма.

6. Изпращат ми SMS с подвеждаща информация че това е ЗАКОНОВО изискване, докато това са само "правила" и дори не са наредба.

7. В центъра на Vivacom ми обясниха че не се ли съглася с ТЕХНИТЕ условия, ще ми преустановят услугата. За която съм ПРЕДПЛАТИЛ предварително и има срок. Твърдят, че няма начин да предоставя САМО исканата според "правилата . . ." информация и трябва да се съглася със всичко.

8. Не ме информират за правото ми по чл. 253. ал3. от закона за електронните съобщения да не се обработват данни за местоположението ми.

 

Към писалите досега и не знаещи за какво става въпрос:

Както видяхте в оня блог, първо се оправдаваха с "изискавания на ЕС" - модно и изтъркано. Може и да има нещо, ще го проуча, но съм сигурен че нещата трябва да са уредени със ЗАКОН. А тук ми пробутват не дори наредба, а правила, решение на някаква комисия. Сещате се за поведението на ЧЕЗ по повод решенията на друга подобна комисия.

И сега всичко може да се разбере за ония измамници - телефони, карти, IMEI, скритите номера не се показват само на крайния абонат, но това не важи за службите. И в оператора има логове за всичко.

 

Проблемът е че разни оператори правят волни интерпретации върху написаното в ДВ и събират кой каквото се сети (Мтел искат E-mail и професия!?!) Искат да се съглася да ми пращат спам ( а има закон против това), искат да могат да ми дават данните на който се сетят и то в обем достатъчен да съм солидно задлъжнял или продал имот.

 

Още не съм проверил точно, но поименни предплатени карти в европейски има май само в Германия, Франция и Италия.

Защо ли не са на същия режим и фонокартите? Тази година телефона, другата "биомертични данни", а по-другата? Чипа ли да ми сложат? Мислете бре! Или чалгата ви е промила мозъците?

Link to comment
Сподели другаде

С Филипов рядко сме на едно и също мнение, но в случая ще си позволя да се съглася с него и да го подкрепя. По съвпадение съм на оруелска вълна в момента и може би съм лееееко по-пристрастен от обикновено, но така или иначе мнението ми е в тон с това на Филипов. Той вече спомена в последния си коментар, че операторите разполагат с всичко необходимо и в момента да проследят и разобличат измамници. Не им е нужна още информация. Не и за това. Това според мен им е предтекст да си поискат информация, която би им била полезна за някакви техни си цели. Нека всеки да ме нарича какъвто си иска, но аз на големи корпорации вяра нямам. Там играят големи пари и в тази игра правата и интересите на потребителите са общо взето на челните места в списъка с приоритети... отзад напред обаче. Те съвсем спокойно могат да си злоупотребят с всички тези данни. Намират се в България, където законите и правосъдието са на път да се присъединят към списъка с митове и легенди. Всеки с достатъчно пари е над закона, така че операторите биха могли да правят каквото им душа желае. Достатъчно пари си жулят и без това, не им се полагат още данни за всеки българин.

И дори и да се абстрахирам от горното си виждане за нещата, то чисто технически никой не може да задължи никого да прави каквото и да било, ако изискването влиза в сила чак на 01.01.2010. От операторите се възползват от невежите, лекомислени и лакоми за прИмоции и далавери българи и си събират информация от рано, като добавят наградка, защото знаят, че това ще накара още повече от потребителите по-скоро да се регистрират.

Link to comment
Сподели другаде

Ще си разреша правото само на една реплика! :hesthebest:

Не искам да се заяждам нито повече да оценям хората, защото не съм бог. :punish:

Но явно трябва да има последователен подход към тази мярка, която се предприема в нашата страна.

1. Определено трябва да я има! По това спор няма. И ако някой казва, че не трябва, то той го казва само с користна цел.

2. Как подхождат комуникационните компании и дали не се опитват да ловят риба в мътна вода, това е друг въпрос и по него трябва да се работи, а не да се бие изобщо по процедурата.

Един по един разбираме, че и Мобилтел, и Виваком и Глобул се опитват да изсмучат допълнителна информация, която не е необходима, а също така да си разрешат "екстри" в споразуменията, покрай другите разрешения. Това не е честно и следва да се сезира Комисията по защита на потребителя(КЗП). Филипов, с това действие съм съгласен с теб! :hesthebest: Но отново, заключението ти е неприемливо за мен. Та вече всички сме с "този чип" - ти не разбра ли? :giggle: :blush:

Колкото и да не искаш, колкото и да се дърпаш, рано или късно ще ти го сложат. То се започва първо с промивка(чалгага) и после с монтаж! А биометричните данни ще ти ги вземат догодина, когато си изкараш новия паспорт, ти не знаеш ли? После ще ти дадат само един чип, който да го превързваш към мобилния, кредитната карта или дебитната карта и... Вече ще бъдеш един от всички, но малко по-различен, иначе ще бъдеш от другите.

 

@Night_Raven,

Винаги съм се възхищавал на твоето свободомислие и ширина на мирогледа, но тези неща с корпорациите са нещо остаряло. т.е. то е действителност, изпълнено, а не "ще стане" и никой вече не може да го върне. Свободата е загубена вече приятел, защото и ти си един от НАС(имаш ли си карта, ползваш ли мобилен, имаш ли си интернет в къщи и на работа, когато си подписал договорът с фирмата за покупка на лаптопа(МАС адреса), ако си го купил, дал ли си си адреса си в къщи, купил ли си си GPS?).

Много сме вътре разберете, но това не означава, че не трябва да се противим, а трябва да мислим трезво!

:offtopic:

Онова с фонокартите е наистина добра идея - очаквай и тя да бъде разработена, както от добрите, така и от лошите... Та като нищо ще направят само да се говори през дебитни или кредитни карти, технологията е една, т.е. и на това може да му се намери колая, както в някои страни! :blush:

Link to comment
Сподели другаде

Perkoto, съгласен съм с теб, че така и така вече сме доста затънали, но не мисля, че просто защото сме затънали до шия, няма проблем да затънем и до брадичката. Това, че вече сме лишени от някои свободи, не значи, че трябва да се лишим от още, защото то така и така вече сме лишени от доста. Нима човек, изпаднал в някаква беда, не прави всичко възможно да оцелее колкото се може по-дълги? Нима не би се борил за всяка минута или секунда? Това е все пак инстинкт за самосъхранение, за което можем да благодарим/кълнем (зависи от гледната точка и виждания за света и живота като цяло) на рептилоидната част на мозъка ни. Мисълта ми е, че дори и да са на ни хванали на тясно в ъгъла, не значи, че не бива да се борим и да се надяваме на успех. Точно ако си кажем "ам'чи то няма шанс вечИ", сме се превърнали в това, което те искат да се превърнем. Ако не за нещо друго, то поне напук можем да се борим. Българите сме много добри в "напук" действията. :)

Ако ни излъжат и ни върнат по-малко пари в магазина, се връщаме и се оплакваме/вдигаме скандал (зависи от настроението, характера и промила на алкохола в кръвта), ако е за някаква по-значима за нас сума. Защо да не се борим и срещу регистрациите на SIM картите? Проблемът е, че това изглежда по-безобидно на пръв поглед, а в действителност е по-опасно, защото е глобален проблем, засягащ много хора.

Link to comment
Сподели другаде

Регистрацията на предплатени карти - полицейщина и наглост ?! -

Според мен това е опит да се сложи някакъв ред със злоупотребата на анонимни ползватели.Всички които имат договори със операторите си дават данните от паспорта и защо останалите да не го правят? Има хора на които е много угодно да си прави каквото иска и никой да не му търси сметка.Тайни търгове,имоти или фирми с незнаен собственик,крадене на ДДС от анонимни фирми.Точно поради такива причина нека да се знае кой кой е.А че ще знае данните от паспорта е най малката злина ,защото тези даннни ако пожелае някой може да ги научи от от 1001 места и то доста по подробно.

Link to comment
Сподели другаде

  • 2 weeks later...

Жалбата ми е заведена под номер Ц-03-6654 / 02.11.2009. Срокът за отговор е 1 месец.

 

Не коментираме въпроса дали зад всеки номер трябва да стои име и ЕГН - държавата е преценила нещо и го е написала в Д.В. Не коментираме добра ли е нормативната уредба или не - почти всичко е малоумно, неадекватно, поправяно и ремонтирано всяка година, най-често заради лобистки интереси. Не коментираме и защо "решение", а не например в закона да го пише.

Знаете, че анонимност няма. И в интернет, и при мобилните телефони. Може да ти засекат местоположението с точност няколко метра. И други хитринки и недокументирани функции има. Които се използват и от престъпниците.

Има някъкъв текст в Д.В. И в него точно пише какво. Само че сравнете бланките на операторите - всеки иска много повече, и то РАЗЛИЧНИ неща. Кой каквото се сети. И те кара, благодарение на принуда и монополно положение да се съгласяваш и да подписваш разни неща, с които не си съгласен. Да ти предоставят данните на трети лица, без да си съгласенм, да те спамят и т.н. Да декларираш не че предоставяш нещо, изисквано по силата на нещо , написано в Д.В., а да лъжеш че ДОБРОВОЛНО се натискаш да го правиш и да се подписваш. Та най-мекото определение за това е РЕКЕТ.

Не е проблем дали някой ще ми знае името. Те и сега го знаят. Пък и навсякъде си пиша с него. Проблемът е че ме РЕКЕТИРАТ да се съгласявам "по желание" с незаконните им искания.

Link to comment
Сподели другаде

@ Филипов,

 

Голяма параноя те гони! Или просто нямаш друга работа та тичаш след "дивото"... Нищо, ама нищо, което говориш не е истина!

Тези работи с допълнителната информация са твоя добре пожелана измислица. Ходи ли до офисите на мобилните оператори, за да разбереш в действителнот "кои полета са задължителни и кои желателни"... Хубаво, че нещо правиш, но да знаеш, че е безсмислено и обречено на провал.

Link to comment
Сподели другаде

Май ти никъде не си ходил и си измисляш. Още в първия ми пост съм дал линкове към формулярите за регистрация на различните оператори, кое е измислица? На мен ми беше заявено че не подпиша ли ТЕХНИТЕ (незаконни) искания ще ми спрат услугата.

Овчата психика ми е добре позната. Все пак по-голямата част от живота ми е минала в "онова"време. Какво да правиш, "черна овца".

Link to comment
Сподели другаде

Тия правят промени http://www.vivacom.bg/public/files/gen_conditions_articles/159/file.pdf

 

Да цитирам закона:

 

Чл. 249. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги, не могат да изискват от потребител повече данни от тези по чл. 248, ал. 2, т. 2, буква "а" за предоставяне на услугите. Данните за единния граждански номер на крайните потребители могат да се използват само с цел събиране на задължения по съдебен ред, като могат да се обработват и когато физическото лице, за което се отнасят тези данни, е дало изрично своето съгласие.

(2) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги, не могат да поставят условия за предоставяне на услугите си в зависимост от съгласието на потребителя данните му да бъдат използвани за други цели.

 

Нещо неясно?

Link to comment
Сподели другаде

Тия правят промени http://www.vivacom.bg/public/files/gen_conditions_articles/159/file.pdf

 

Да цитирам закона:

 

 

 

Нещо неясно?

 

Всъщност какви данни следва да се предоставят?

Ако ще са както за хората с договор то тогава за всички абонати ще е еднакво.Ако има някакъв правилник или закон то или за всички или за никой.

Link to comment
Сподели другаде

  • 3 weeks later...

Дойде отговорът на въпросната жалба:

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ФИЛИПОВ ,

 

Във връзка с постъпила Ваша жалба в Комисия за защита на потребителите /КЗП/ с вх.№Ц-03-6654/02.11.2009г. Ви уведомявам за следното:

Във връзка с поставените от Вас проблеми, бихме искали да Ви уведомим, че в брой 74 на "Държавен вестник" са обнародвани "Правила за събиране на данни, необходими за идентифициране на потребители на предплатен и услуги преди 1 януари 2010 г." (Прието с Решение No 1085/03.09.2009 г. на Комисията за регулиране на съобщенията). Съгласно пар. 3 от преходните и заключителни разпоредби на Правилата, Правилата се приемат на основание пар. 80, ал. 2 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Правилата, макар и не изрично наименовани като наредба се подзаконов нормативен акт, защото се издават въз основа на Закона за електронните съобщения и доразвиват неговите разпоредби.

Съгласно легалното определение на "Данни за идентифициране на абонат и/или потребител", дадено с пар. 83 от допълнителните разпоредби на Закона за електронните съобщения, последните са: за физически лица - трите имена, единен граждански номер и постоянен адрес. Наличието на тази легална дефиниция в ЗЕС означава, че предприятие, което предоставя мобилна гласова телефонна услуга на потребител, който използва предплатена карта, не може да събира данни, в по-малък от посочения обем.

БТК наистина изисква лична карта при извършване на регистрацията за ползването на предплатена мобилна услуга. Това обстоятелство е свързано с факта, че самата регистрация се извършва с оглед разкриване и разследване на тежки престъпления и поради това БТК е необходимо да предоставя на МВР достоверна информация за ползвателя на предплатената карта. Нещо повече - БТК трябва да е сигурно, че потребителя попълва собствените си данни в заявлението за регистрация, а не чужди такива. Това е единственият възможен начин за удостоверяване на действителният потребител, ползващ предплатени услуги. Същевременно изискването на лична карта е гаранция за БТК и респективно в последствие за МВР,че в заявлението за регистрация няма да бъдат попълнени неверни данни. Ето защо БТК изисква и представяне на лична карта при извършваната регистрация на потребителите.

Относно оплакването Ви, че трябва да се съгласите да получавате непоискана рекламна информация, бихме искали да Ви информираме, че чл. 261 от ЗЕС урежда, че повиквания, съобщения или електронна поща за целите на директния маркетинг, като вид допълнителна услуга, се позволяват само при предварително получено съгласие на потребителя. Съгласието може да бъде оттеглено по всяко време. Законовият текст е възпроизведен в заявлението за регистрация на предплатена карта, като Vivacom изрично е указала , че във всеки един момент потребителят може да оттегли своето съгласие и да не получава повиквания, съобщения или електронна поща за целите на директния маркетинг.

Във връзка с правото на Vivacom да предоставя личните данни, които попадат под специалната закрила на Закона за защита на личните данни, на трети лица, в това число банки, кредитни бюра, агенции за събиране на вземания, това се прави с оглед факта, че преди регистрирането на предплатена карта потребителят няма кредитна история и ако в бъдеще се наложи предоставяне на данни, в съответствие с нормативните изисквания, Vivacom трябва да разполага с тази информация. Освен това потребителят може изрично да се откаже от предоставянето на данните на трети лица, за целите, посочени по-горе.

По отношение на цитираният чл. 253, ал. 3 от ЗЕС, съгласно който предприятията, предоставящи електронни съобщителни услуги, осигуряват безвъзмездно възможност на потребителите да:

1. оттеглят по всяко време предварително даденото си съгласие за обработването на данни за местоположението им;

2. откажат временно обработването на данни за местоположението им за всяка връзка в електронната съобщителна мрежа или за всяко предавано съобщение, бихме искали да отбележим, че този текст се отнася единствено до правото на потребителя да не се обработват данните за местоположението му във връзка с проучвания за маркетингови цели на БТК.

Следва да се има предвид, че БТК има задължение за събиране и обработване на данните за местоположението на потребителите, съгласно изискванията на чл. 251а, ал. 5, Т.2. от ЗЕС, съгласно който данните по чл. 251. ал. 1. т. 5 (За нуждите на разкриване и разследване на тежки престъпления и престъпления по глава девета "а" от Наказателния кодекс предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок от 12 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство) са при: обществена телефонна услуга, предоставяна чрез мобилна наземна мрежа - за викащ и викан телефонен номер; международен идентификатор на викащия мобилен абонат (IMSI); международен идентификатор на викания мобилен абонат (IMSI);

международен идентификатор на викащото мобилно крайно електронно съобщително устройство (IMEI); международен идентификатор на виканото мобилно крайно електронно съобщително устройство (IMEI); в случай на предплатени услуги - дата и час на началното активиране на услугата и етикет за местоположение - идентификатор на клетката, от което е активирана услугата и за идентифициране на абоната или потребителя.

От друга страна съгласно разпоредбата на § 81 Предприятията, предоставящи мобилни обществени телефонни услуги, определят местоположението на крайните потребители, повикващи телефонен номер 112, с точност до 100 м. , а в населените места и с точност до 1 км извън населените места, съобразно сроковете и правилата за разпределение на разходите, определени в приложимото европейско право.

Във връзка с посочените разпоредби, БТК събира и обработва данни за целите на телефонен номер 112 и разкриване и разследване на тежки престъпления.

 

 

С уважение,

Директор на дирекция

“Административно правно

обслужване”

 

ИЛИАНА ЦОЛОВА

 

Имам чувството че ми е препредаден отговорът на БТК. Естествено никъде не се признава тяхна вина. Например се подминава прякото нарушение на чл. 4 от правилата - т.1. от жалбата ми.

В закона чл. 249 изрично пише че не могат да събират повече данни, те пък си твърдят че "не може да събира данни, в по-малък от посочения обем." И събират повече. Като номер и дата на лична карта. И още кой оператор каквото се присети. Твърдя, че трябвало за разкриване на престъпления. За МВР е напълно достатъчно ЕГН, по него излизат всички данни.

Пак не се чувстват виновни че ме карат да се съгласявам да получавам спам (нежелани рекламни съобщения) и ми налагат допълнителни затруднения да се отказвам.

Следва самата наглост - твърдят, че нямам кредитна история, евентуално в бъдеще можело да се наложи та затова трябвало. По кой нормативен акт, не е ясно. Но поне единствената полза: потребителят може изрично да се откаже от предоставянето на данните на трети лица, за целите, посочени по-горе.

Link to comment
Сподели другаде

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...
×
×
  • Създай ново...