Jump to content

Статия: Поглед под капака на оптичния дисковод


Dr. Epstein

Препоръчан пост

Като хардуер, оптичният дисковод е подложен на температурни инверсии и завихрени въздушни потоци създавани в кутията на компютъра. Това способства за натрупване на прах, водещ до влошаване експлатационните му възможности. Ттютюнопушенето и подобни емисии са неприятел на познатия ни CD-ROM. Независимо какъв е той: CD-ROM, CD-RW, Сombo, DVD-ROM, DVD-RW конструктивно те си приличат.

Реших, че ще бъде полезно за незнаещия как да пристъпи, ако реши да почисти със собствени сили притежаваното устройство. Възможността да премине този път ще даде увереност и спестени средства. За нагледния урок подбрах стара записвачка, модел на Yamaha. Разликите между този модел и евентуален ваш ще са минимални и в хода на обяснението ще се опитам да ги застъпя.

Всеки дисковод има челен панел. Разглеждайки го отпред, намираме специфична дупка. Това е нашия вход за успешно разглобяване. За целта ще трябва да набавим игла, тънка отверка или парче тел. Прокарваме го през дупката и с неголямо усилие натискаме докато се открехне шейната. Сантиметър открехване е достатъчен. В случая натискаме зъбно колело участващо в редуктор за отваряне и затваряне на шейната. Зъбното колело играе роля на ключ в крайни положения на шейната и има отлято рамо. Имено това рамо ние избутваме, за да отцепи/отключи и задвижи шейната.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/22fu1.th.jpg

 

Подхващаме с две ръце краищата на шейната и бавно я издърпване навън. Това усилие може да се спести, ако сме я оставили отворена при изключен комп и внимателно я свалим от носачите на кутията. Следва сваляне на челната капачка на шейната. Тя играе роля на ограничител в две направления. При затворено уплътнява дисковода, при отворено не позволява снемане на челния панел. В моя случай аз вече съм я свалил, обърнал записвачката обратно и с помощта на сиви овали съм показал щипките, които държат челната капачка за шейната. С плоска отверка и малко импровизация отцепваме щипките и плавно нагоре я отделяме.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/3a1zp.th.jpg

 

Сега имаме поле за изява. Следва снемане на челния панел. Той се държи на три или четири щипки, разположени по средата на всяка една външна стена. Отверки и ловки пръсчета е гаранция за успеха, че ще бъдат откопчани по едно и също време, и така ще може да се изтегли панела навън.

Сивите овали свързани с линии показва връзката на щипките с прорезите на металната кутия. Търпение и ловкост.Не натискайте силно, в никакъв случай грубо.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/4a1jr.th.jpg

 

 

 

Следва снемане на долния капак. Тук е въпрос на дизайнерско виждане и е възможно да е горен. Интуиция и наличие на винтове подсказват пътя. В моя случай винтовете бяха 6 на брой.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/5a6ur.th.jpg

 

Снели капака, пред вас се откроява Нейно величество електрониката. Бъдете внимателни с нея. Отронен радиоелемент ще я повреди.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/62mt.th.jpg

 

 

Следва демонтаж на горния метален капак. Той е фиксиран от подгънати планки. Само преди малко там е имало винтове, а така също пласмасови щипки. Този път ловкостта ще бъда нужна повече. Ще трябва две щипки на страна и една планка да бъдат освободени, за да може леко раздут с помощта на две отверки капакът да бъде освободен нагоре.

Отверката в горния червен овал показва едната щипка. Другата е зад кадър. Под нея се вижда подгъната планка. Спокойствие и ловки пръстчета.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/7a2lr.th.jpg

 

При последователния етап на разглобяване аз пропуснах една снимка. Над шпиндела дето върти оптичния диск има планка с притискаща шайба. В шайбата има постоянен магнит. При развъртане на диска шпиндела бива повдигнат и притиска диска в магнита. Така се получава съединител и носач на оптичния диск. Моята планка бе на щипки, но има и такива дето са на винтове. Млади сте, умни сте и простете, че прескачаме това демонтиране.

Обръщаме записвачката да легне по "очи". Дойде ред да свалим шейната. Тук момента е деликатен и зависи от сложността на редуктора. Но всички шейни имат щипки не повече от две. Това е зъбче (горе в дясно на картинката), което спира изхвърлянето на шейната от нейното легло. Шейната се движи в улеи и нещо трябва да я ограничи в край излязло положение. Щипката съм оградил в овал. Подпъхвам нежно плоска отверка и я изтеглям до пълно освобождаване.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/8a4tw.th.jpg

 

 

Аутопсията е налице. Сега можем да почистим "окото на тигъра". Представлява безцветен обектив. Вътре има полупроводников лазер. Външната лупа е подвижна и се върти около собствената си ос. Цялата тази "оптика" се държи в своето пространство благодарениена на нежни пружини. Те още захранват с енергия лазера. Почиствайки външната бленда, мислете като за докосване по собсвената си ретина. Не се наемам да препоръчвам препарати. Аз го правя с помпичка за почистване на фото-обектив и безвлакнестта салфетка.Около тази оптика има соленоид, който я кара да се движи вертикално възвратно постъпателно.Всичко тук е самата нежност. Наблизо ще намерите заветния тример-потенциометър, задаващ работен ток на лазера. Върхът на отверката го сочи.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/9a19kj.th.jpg

 

 

Почистили, следва обратен монтаж. Сглобяване на оптичния дисковод. Сега е момента да се погледне състоянието на гумения ремък участващ в предаването на въртящ момент от двигател. Моята записвачка бе с твърдо зацепване и нямаше ремък. Разтеглен гумен ремък заменяйте с пинцети, за да избегнете омазняването му от вашите пръсти. Допир с палци до ремъка ще е причина той да приплъзва. На последната картина с червени линии съм наблегнал моментите за правилен монтаж. Необходимо е в улейте да се поставят съответни зъбци задвижващи дадени части от механиката. При неправилен монтаж, шейната няма да се прибира, а шпиндела ще издига нагоре ненавремено. Улеите за движение аз смазвам със силиконови смазки или вазелин. Зъбците на рейката също можете да смажете с тънък филм вазелин. Това важи и за зъбните колела.

http://pics.softvisia.com/design/pics/2070/10a3yn.th.jpg

 

Всички схеми или съвети вие можете да използвате на своя отговорност и риск, само с учебна цел и изключително само за лично ползване, като аз по никакъв начин не поемам отговорност за каквито и да е последствия от прилагането или неправилното използване на публикувания материал в случай на загуби, или повреди.

Не се допуска използването на публикувания материал за комерсиални или други цели.

Скоро как да отключим серията NEC ND35xx ~ 45xx до пълнофукционален ND4551A.

 

Успех приятели и нека силата да бъде с вас.

Profruit

Link to comment
Сподели другаде

  • 9 months later...
Препарат не трябва да се използва в никакъв случай, по простата причина, че всички лещи са органични и нанасянето на всякакъв препарат ( спирт, ацетон и т.н. ) ще затъмни лещата ! Единствено с препарат могат да се чистят старите 2х/4х устройства, които са със стъклени лещи. Най-много може да ползвате чиста вода или разтвор за очни лещи примерно :)
Link to comment
Сподели другаде

За ацетонa съм съгласен, но спирт или някакъв вид алкохол може, без да се прекалява. Класически и много добър начин за чистене е клечка за уши с мъничко алкохол или спирт на върха на памучето. Може и с вода или и без течност ако е по-малко замърсено.

А и Profruit винаги е знаел какво говори.

Link to comment
Сподели другаде

  • 1 month later...
  • 3 years later...
Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...
×
×
  • Създай ново...