Jump to content

Въпрос относно качеството на звука


Препоръчан пост

Здравейте. Наскоро се зарибих на тематика - качество на звука и имам няколко кратки въпроси.

След като изчетох доста /и нищо не разбрах, т.е , което ме интересува/ в тази. да попитам.

--- Има ли реална разлика в звука, ако пусна вкъщи една mp3-ка и един файл FLAC или Lossless, боже даже и незнам как се наричат:)?

....мисля, че преди време бях пробвал да усетя разликата, но мисля, че нямаше, но наистина все пак не се сещам.

--- Последният ми въпрос, т.е втория :) е... трябва ли да имам задължително 5.1 или друга озвучителна система за да се насладя на качеството или и стерео е достатъчно?

Link to comment
Сподели другаде

Здравейте. Наскоро се зарибих на тематика - качество на звука и имам няколко кратки въпроси.

----------------------------------------------------------и реална разлика в звука, ако пусна вкъщи една mp3-ка и един файл FLAC или Lossless, боже даже и незнам как се наричат:)?

------------------------------------------------ е... трябва ли да имам задължително 5.1 или друга озвучителна система за да се насладя на качеството или и стерео е достатъчно?

 

Честно казано, не ми се искаше да отговарям на този въпрос,защото не ми е възможно да го направя с няколко думи. Тук направо ме настъпа по мазола така да се каже :haha:.

Съвсем, ама съвсем накратко:

1-Да има ОГРОМНА разлика м/у mp3-ка FLAC или Lossless,да не говорим за качествен оригинален диск. Никога не може да сравниш една mp3-ка с некомпресиран файл в който звука е много по-динамичен и детайлен. Мp3-ката просто "няма душа".

2-По принцип HiFi системите за музика са от 2 тонколони и се стремят към най-реалистично възпроизвеждане на звука в пълния диапазон който чуваме. Многоканалните приложения се целят в ефектите на филмите /тоест мощен бас и съраунд/.Ако слушаш SACD/супер аудио CD/или музика DTS-само тогава ти трябват 5.1 или друга многоканална система

Link to comment
Сподели другаде

Прегледай темата Качествено рипване на аудио дискове, ако не си го направил вече.

Моето мнение по двата въпроса:

1. Зависи от качеството на mp3-ката. В домашни условия едва ли ще усетиш разликата между "качествен" mp3 файл и flac, например. Ако разполагаш с подходяща аудио система и помещение със съответната акустика - разлика има.

2. Ако ще слушаш оригинални дискове с 5 канален звук и съответните ефекти, струва си да инвестираш в качествена 5.1 система. Ако ще слушаш mp3 - инвестирай в стерео.

Link to comment
Сподели другаде

Трябва също така да разполагаш и с качествена стереоуредба. Тя се състои най-вече от качествени тонколони и добър усилвател, който може да не е от висок клас, но тонколоните са най-важни, защото именно те докарват сигнала на музиката до ушите ти. Иначе при висок и особено константен (постоянен) битрейт на mp3 от порядъка на 256 kbps или 320 kbps не можеш да направиш разлика реално, защото вече е покрит честотния диапазон до 20 kHz и ако копресията е направена с качествен енкодер като LAME. По-ниските битрейти 160 - 192 kbps са подходящи за телефони, преносими плейъри и непретенциозно прослушване. Честотната лента е съответно до 17 - 18,5 kHz. Иначе записите в lossless формат са по-ценни, защото разполагаш на практика с оригиналният диск и оригиналното качество.
Link to comment
Сподели другаде

Преди малко слушах няколко файла /.FLAC/ музика и наистина не ми хареса как звучеше. Дали защото музиката е по стара и може би това е най-хубавото качество, но не ми хареса.
Link to comment
Сподели другаде

Преди малко слушах няколко файла /.FLAC/ музика и наистина не ми хареса как звучеше. Дали защото музиката е по стара и може би това е най-хубавото качество, но не ми хареса. Ето някой, ако иска може да я прослуша, като я свали от тук.

Анализът на тази песен показа следното: Conclusion: This track looks like CDDA with probability 100%. Просто записът е правен отдавна и му е такова звученето.

Link to comment
Сподели другаде

coojoe_213, може да прочетеш тази тема (разбира се ако не си го направил вече). Мисля, че там ще намериш отговора на твоя въпрос, а има и доста друга полезна информация. :peace:
Link to comment
Сподели другаде

Здравейте. Наскоро се зарибих на тематика - качество на звука и имам няколко кратки въпроси.

След като изчетох доста /и нищо не разбрах, т.е , което ме интересува/ в тази. да попитам.

--- Има ли реална разлика в звука, ако пусна вкъщи една mp3-ка и един файл FLAC или Lossless, боже даже и незнам как се наричат:)?

....мисля, че преди време бях пробвал да усетя разликата, но мисля, че нямаше, но наистина все пак не се сещам.

--- Последният ми въпрос, т.е втория :) е... трябва ли да имам задължително 5.1 или друга озвучителна система за да се насладя на качеството или и стерео е достатъчно?

Вече ти бе отговорено, но лично аз не мога да стоя безучастен и да не се включа. Разликите между качествените lossless (FLAC, APE, WV, TAK и др.) и lossy (MP3, AAC, MPC, Ogg Vorbis) формати са основно теоритични. Дали ще се чува разлика зависи изцяло от следните фактори:

- какъв формат със загуби (lossy) и битрейт за него са избрани и с какъв енкодер се компресира (основно за mp3);

- какъв тип музика се компресира и колко добре е обработена в звукозаписното студио;

- на каква апаратура се възпроизвежда всичко;

- доколко потребителят разполага с "набито ухо".

 

В първия случай е редно да се избере качествен lossy формат, което всъщност не е толкова сложно, защото всички по-известни са достатъчно добри, с изключение на WMA. Битрейтът трябва да е достатъчен, което значи да е ПОНЕ 128, което е в общи линии минимумът, който би следвало да се ползва. Енкодерът също е важен, но това важи основно за MP3, защото за него формат има доста енкодери. Най-разпространените са: Blade, Xing (който се ползва Audio Catalyst), GoGo, FhG (или иначе казано базираните на Fraunhofer-ския, които са L3enc, Fastenc, MP3enc) и LAME. Първите два са много калпави и не стават почти за нищо. GoGo е следващата стъпка, но и той не е цвете за мирисане. Базираните на FhG енкодери са като цяло по-добри, макар и при тях да има градация - L3enc бидейки на най-ниското стъпало, а MP3enc - на най-високото. LAME е категорично най-добрият и безплатен (не всички енкодери са реално безплатни, като Xing и тези на FhG). Лично аз бих предпочел LAME на 128 Kbit пред който и да е от първите три енкодера дори на 320 Kbit.

За AAC също има повече от един енкодери и макар да има разлика между тях тя не е особено голяма. Като цяло енкодерът на Nero за формата е може би най-качественият, но и другите не са лоши. За Vorbis има 2 енкодера: стандартният и тунингованият вариант на Aoyumi, който като цяло се справя по-добре, но и двата са повече от добри и достойни за употреба. За MPC има един енкодер и един декодер - официалните, така че за него това не се отнася.

 

Във втория случай говорим за типа музика. Колкото по-сложна е дадена музика, толкова по-трудно е да се компресира без деформации тя. По-сложната музика е тази с повече разнообразни звуци/инструменти едновременно и вида им. Колкото по-натурални са използваните инструменти, колкото по-динамична е музиката и колкото повече инструменти едновременно се използват, толкова по-трудно е на психоакустичният модел да запази информацията максимално близко до оригинала. Психоакустичният модел е онази част от енкодера, която преценява коя информация да изхвърли и коя да остави и по какъв начин да го направи това. Мога да го илюстрирам с човек/художник, който трябва да прерисува картина само като я гледа. Колкото повече бои са използвани и колкото по-сложна е композицията, толкова по-трудно би било на човекът да я прерисува 1:1. Пример за проста музика е да речем хип хоп музиката или някое техно циклажче. Например небезивестното парче от саундтрака на Blade - Blade Confusion (Pump Panel Reconstruction Mix) на New Order (

) може да се компресира спокойно и на 96 Kbit и разлика (почти) няма да има. Да се направи същото с някоя сложна симфония на Бетовен (пример за сложна музика) например би било почти престъпление, защото разликата в сложността между двете изпълнения е от небето до земята и ако 96 Kbit биха били достатъчни в първия случай, то във втория трябва да се използва много по-висок битрейт.

Зависи и как е обработена въпросната музика в самото студио. Има доста дискове, които са обработени много непохватно, докато други са обработени качествено. За жалост първите доминират. И все пак обработката на записите преди пускането им в продажба е доста малък фактор на фона на останалите, които описвам.

 

Апаратурата също е от значение. Разнообраазието от комбинации е огромно. Nazikov е прав като казва, че най-важният компонент във веригата са колоните. Колони за компютър, независимо от марка и модел, не могат да се сравняват по принцип с малко или много професионални самостоятелни Hi-Fi колони. При използване на компютър като източник е много важно и дали се използва цифров или аналогов изход. При използване на цифровия изход на дадена звукова карта се избягва преобразуването на цифровия сигнал в аналогов, което може да е доста пагубно за качеството на звука, ако се извършва от нискокачествен ЦАП (цифровоаналогов преобразувател). Това значи, че всички притежатели и потребители на вградени в дъната звукови карти не могат да се надяват на качествен сигнал от аналоговите изходи, защото използваните ЦАП при тях са най-евтините възможни (все пак трябва да се пестят разходи, за да е евтино и дъното, че иначе кой ще го купи).

 

И накрая, но не и по важност, идва набитото ухо на слушателя. Това се изразява основно в познание за какво да се заслушва в дадената музика.

 

На практика, като теглим чертата, може да се каже, че между качествено направен MP3 файл и някакъв lossless такъв (FLAC в случая) разлика би се усетила много трудно. Трябва да се слуша на наистина качествена апаратура, трябва се слуша подходяща за целта музика (основно класическа или сходна) и трябва да се заслушва човек малко или много.

Дали ти чуваш разлика можеш и сам да си тестваш. Ако не се ползва компютър като източник, то можеш да си направиш сборен аудио диск от една или повече песни, като всяка една запишеш два пъти - веднъж непроменена и веднъж веднъж компресирана. Т.е. хващаш един оригинален диск и си рипваш една от песните на диска в WAV. Този WAV го компресираш в MP3 качествено (LAME на 192 Kbit битрейт например или VBR най-добре). След това двата файла (WAV и MP3) ги записваш като аудио диск, който си го мяташ в уредбата. Можеш да запишеш така различни песни от различни албуми, за да обвхванеш различни жанрове. Желателно е да не знаеш коя песен на аудио диска е записаната от WAV и коя - от MP3. Ако ти се занимава, дори можеш да си приготвиш двойките файлове и да помолиш познат/приятел да ти ги запише на диск като размества местата на WAV и MP3 записите както му дойде, без да ти казва или да гледаш поредността им. Т.е. да се получи нещо такова например:

1. песен №1/WAV

2. песен №1/MP3

3. песен №2/MP3

4. песен №2/WAV

5. песен №3/WAV

6. песен №3/MP3

Така тестът би бил доста обективен и сам би преценил дали чуваш разлика.

 

Ако ползваш компютър тестът е още по-лесен. foobar2000 предлага модул за ABX тестване: указваш на плеъра кои две песни искаш да сравниш (маркираш песните -> десен клик -> Utils -> ABX Two Tracks...), той ги подготвя (по-добре да не ползваш ReplayGain или DSP, когато ти се появи прозореца със съответните отметки) и ти предлага прозорец с 4 бутона A, B, X и Y. Ако сравняваш да речем MP3 с FLAC, на двата файла ще съответстват първо A и B и после X и Y, но не ти се казва кой файл на кой бутон съотвества разбира се. Идеята е да посочиш дали A = X и B = Y или A = Y и B = X. Т.е. дали можеш да различиш двата записа. При отговор плеърът ти казва дали си отговорил правилно и отново "разбърква" A и B и X и Y. С всеки отговор от твоя страна се променя стойността в проценти, която показва каква е вероятността да налучваш. Така можеш да разбереш дали наистина чуваш разлика между файловете или си въобразяваш. Нямаш ограничение във времето, можеш да си пускаш и прослушваш A, B, X и Y колкото пъти и колкото дълго искаш, преди да отговориш и да преминеш към следващия рунд.

Ето бързо шотче:

http://ploader.net/files/e5e344358e56c3c6538858c128b42bbf.png

 

За жалост от версия 0.9.6.9 на foobar2000 (последната към настоящия момент) ABX Comparator компонентът е премахнат от инсталатора на плеъра. Решението е или да ползваш версия 0.9.6.8 (или по-стара) или да си свалиш компонента ръчно от тази страница и да го разархивираш в папка Components на foobar2000.

 

Това дано отговаря достатъчно добре на първия ти въпрос. Сега на втория.

Дали ти трябва 5.1 система или не зависи от това какво слушаш. Ако слушаш DVD записи на концерти с многоканален запис, тогава 5.1 би била нужна, за да се пресъздаде точно както е предвидено на DVD диска. Ако слушаш обикновени музикални дискове или записите на DVD са стерео, тогава няма смисъл от 5.1.

 

Честно казано, не ми се искаше да отговарям на този въпрос,защото не ми е възможно да го направя с няколко думи. Тук направо ме настъпа по мазола така да се каже :haha:.

Съвсем, ама съвсем накратко:

1-Да има ОГРОМНА разлика м/у mp3-ка FLAC или Lossless,да не говорим за качествен оригинален диск. Никога не може да сравниш една mp3-ка с некомпресиран файл в който звука е много по-динамичен и детайлен. Мp3-ката просто "няма душа".

2-По принцип HiFi системите за музика са от 2 тонколони и се стремят към най-реалистично възпроизвеждане на звука в пълния диапазон който чуваме. Многоканалните приложения се целят в ефектите на филмите /тоест мощен бас и съраунд/.Ако слушаш SACD/супер аудио CD/или музика DTS-само тогава ти трябват 5.1 или друга многоканална система

1. От изказването ти излиза, че не само има разлика между MP3 и FLAC, но и между FLAC и аудио диск. Ако в първия случай разлика има, макар да е почти изцяло теоритична, то във втория случай разлика НЯМА. Никаква. FLAC е формат без загуба на качество, както са и APE (Monkey's Audio), TAK (Tom's verlustfreier Audiokompressor), WV (WavPack), OFR (OptimFROG) и всички други lossless формати. Всеки, който твърди, че има разлика между lossless и CD, лъже нарочно или е незапознат с материята.

А изказвания от рода на "mp3-ката няма душа" са пълни глупости. Не искам да звуча обидно по принцип, но е така. Подобни изказвания се правят от (фанатизирани) аудиофили, които често всъщност са просто "wannabe" такива. Тези хора почти винаги правят изказванията си просто ей така, без да са тествали как стоят нещата в действителност. Те дори отказват да се подложат на ABX тест (от страх да не се окаже, че са в грешка и не различават примерно MP3 от WAV), а ако СЛУЧАЙНО се подложат на такъв тест и се окаже, че не чуват разлики межди MP3 и WAV и не могат да ги различат, си търсят оправдания.

Това са обикновено същите хора, които твърдят, че ламповите усилватели са по-качествени от транзисторните или че плочата е по-качествен носител от компакт диска.

2. Общо взето е така.

 

Ако реша да използвам дадена програма да конвентиране на една mp3-ka в .FLAC ще има ли реално смисъл или не?

Не. Никакъв. MP3 е формат със загуби. Т.е. използва се психоакустичен модел и се изхвърля информация, която по принцип не се чува. При конвертиране на MP3 в WAV или lossless изгубената информация няма откъде да се върне отново. На въпроса е отговорено по-подробно в дадения от isaakhim материал.

Link to comment
Сподели другаде

Тази тема, ми помогна доста повече, но голямо благодаря и за описаното в моята тема.

Сега само да допълня, за да не излезе, че съм се заблудил.

Днес взех един оригинален Audio CD дикс, сложих го в лаптопа, включих примерната от мен програма ''Format Factory'', която си е повече от злато изададох да изведе изходния файл да е .flac. Това значи ли, че в момента файловете, които са конвентирани вече на моя компютър /т.е тези които са в .Flac/, са с максималкото си качество, т.е това което е било на диска или греша.

П.С. --- Когато пуснах конвентираните файлове на Winamp и горе в панела му постоянно се сменя битрейт-а или както се нарича /незнам как се казва/ от 10Н, после става 988, 940...това проблем ли е или нещо неправилно? На една мп3-ка, си стои постоянно на 128 или 256kbps

Link to comment
Сподели другаде

Това значи ли, че в момента файловете, които са конвентирани вече на моя компютър /т.е тези които са в .Flac/, са с максималкото си качество, т.е това което е било на диска или греша.

Правилно си разбрал.

 

П.С. --- Когато пуснах конвентираните файлове на Winamp и горе в панела му постоянно се сменя битрейт-а или както се нарича /незнам как се казва/ от 10Н, после става 988, 940...това проблем ли е или нещо неправилно? На една мп3-ка, си стои постоянно на 128 или 256kbps

Всичко е в реда на нещата. Декодерът показва битрейта в реално време, който е променлив. Същото важи и за MP3. Т.е. ако ако пуснеш MP3 с променлив битрейт, също ще гледаш постоянната му смяна в прозореца на плеъра. Тези, които си стоят постоянно на една стойност, са с константен битрейт.

Разбира се можеш да си настроиш декодерите както на MP3, така и на FLAC да докладват средната стойност за даден файл и така тя няма да се мени постоянно. В случай, че те дразни нещо, де.

Link to comment
Сподели другаде

Да спомена какво ми се случи преди 3 години като си купих и другите две тонколони. Та... купих ги и веднага заминах на работа /мисля че около 2 мин. максимум да съм слушал музика/ и на следващия ден, когато имах повече свободно време реших да слушам музика. Пуснах си аз някаква песен /mp3./ и наистина забелязах, че този битрейд се променяше постоянно /64,225,128 нещо такова/ и какво стана. На 30-та 40-та секунда от тази песен, аз няма високи честоти вече. Отивам до пищялките, няма грам звук от там. Сещам се веднага, че пък и колоните са нови и решавам да отида в магазина.

Магазина е нещо подобно, даже да не казвам, че и баш си мязаше на оказион, но аз знам, че той е дълго време и почти целия град ходеше да си купува от там кабели, чинчове, тонколони, кутии, касетофони за коли /казвам ви ги тези неща, за да добиете представа какъв е бил магазина/.

От всичко казано дотук, аз отивам при шефа /той е и шеф и сглобява колони, и поставя музика в колите/ и му казвам, че вчера съм си купил тези колони /298лв. бяха/, обаче днес няма високи, а само бас. Той ме гледа и ми вика, - ''Абе мойто момче, на какво слушаш музика, дане би на компютър...аз му казвам да... и той... ''Виждал ли си горе в панелчето на оная програмка къде има едни цифрички, та те цифрички /демек битрейта/, не са ти били постоянни и ако си усилил малко повече музичката, пищялките са изгорели....махай ги тез компютри и мп3-ки. И така, аз бях принуден да си купя нови пищялки, след не повече от 3 мин слушане на нови тонколони, като шефа вика ''поставянето ще ти е безплатно'' хахаха.

---Затова питах за този битрейт, че ми е наистина много интересно.

Link to comment
Сподели другаде

Не зная да се смея ли или да плача. Изказването на въпросната персона е абсолютна глупост. Никой, дори малко запознат с материята, не би изтърсил подобна умопомрачителна тъпотия. Съдейки по обръщението му, ако го цитираш точно разбира се, явно е на възраст, което донякъде обяснява самоувереността му при все пълната липса на каквито и да било познания в областта. И този човек казваш сглобява колони...

Не знам какво е станало после, но поне аз повече никога не бих се вяснал в този "магазин" и не бих го препоръчвал на никой мой познат.

 

Все едно механик да ми обяснява, че качеството на налетия в резервоара на автомобил бензин е отговорно за спукването на някоя от гумите ми.

 

Добавено: това изказване е едно от най-абсурдните, които съм чувал през последните години.

Link to comment
Сподели другаде

Магазина го няма от около 7 месеца, но това, че си дадох парите е достатъчно /имам 4 колони от него купени/, като двете от тях на супер грозни без никаква ватичка отвън и като ми дойдат на гости хора, които не са идвали до сега и все ме питат как съм ги направил, да им обясня...тъй като те изглеждат като баш самоделки, никой не би предположил, че два грозни сандъка струват доста пари. Та, така де, беше ми ясно, какво има в предвид-парите.

Ама поне излезе велик, направи ми ги беплатно хахаха. Благодаря за отговорите за .Flac-a. Ще се ровя още и ще правя експерименти, да видя докъде ще стигна:).

Link to comment
Сподели другаде

За да може да се направи разлика трябва да се слуша на свирка за поне 1000 лв. (разумно изхарчени). И тогава доста малка част от хората (може би) ще усетят. А на свирки , китайски боклуци от магазин за компютри и най-големия специалист никога нищо няма да усети. Мисля си че поне 90% от пишещите тук са с такива.

 

Който не вярва - http://metalhangar18.com/YaBB.pl?num=1195037737/0 Уж там са предимно хора, които слушат музика, пък никой не каза че усеща разлика.

Link to comment
Сподели другаде

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...
×
×
  • Създай ново...