Jump to content

Статия: Охлаждане на кутия тип "направи си сам"


Препоръчан пост

Далеч сме от финансовите възможности и опита на рецензентите от AnandTech, XBitLabs или Digit-Life (Tom's Hardware Guide деликатно ще ги пропусна), но но това не значи, че не можем да си направим нещо и сами. Ще споделя как си направих охлаждане на кутията с подръчни материали. Не изглежда много живописно, но все пак целта е ефективност, а не естетика.

 

Внимание! Всичко описано е изпробвано и функционира нормално. Не съм отговорен за евентуални проблеми при дефектни компоненти или неправилно свързване и експлоатация на наличните такива. Правите всичко на собствен риск. Ако се съмнявате във възможностите си, моля, не рискувайте излишно. Това е и и си остава работа на ентусиаст и крие рискове.

Кратко въведение

Основният враг на една компютърна система е температурата. Особено при овърклок. Разбира се, е възможно и недостиг на напрежение да е причина за нестабилна работа (особено при овърклок) и повишаването му оправя проблема. Това обаче отново води до повишаване на отделяната температура. Така че както и да го сучем, почти винаги се стига до по-висока температура. Дори и да не се овърклоква, колкото по-хладно работят компонентите в дадена система, толкова по-дълъг е животът им. За по-евтините компютри, които нямат толкова топлоотделящи компоненти, охлаждане не е фатално.

 

Охлаждане

Така, стигнахме до съществото на проблема - температурата. Сега остава да я намалим. Най-евтиният метод е чрез въздушно охлаждане, каквото се ползва в над 99% от системите. Основният принцип: компонентът отделя топлина, тази топлина се предава на алуминиев, меден или съставен от двете сплави, радиатор, който я разсейва. Това е пасивно охлаждане. За по-критичните компоненти е нужно активно такова. Активното е същото като пасивното, но с добавен вентилатор, който обдухва радиатора и ускорява охлаждането. Каквото и да е охалждането, част от температурата се задържа в кутията и така влошава процеса на охлаждане. По-евтините системи, които нямат скъпи и съответно топлоотделящи копоненти, не са застрашени толкова, но при по-скъпите това може да е проблем.

В днешно време хората отдават твърде малко значение на компоненти като кутия, захранване и др. и се шири обща представа, че това не са важни компоненти. Да, захранването наистина е по-важно, но значението на кутията не трябва да се пренбрегва. По-добрите кутии осигуряват, преди всичко, по-добър дизайн и, следователно, по-добра циркулация на въздуха в нея. Това и стабилността й са основните й функции. Удобство на инсталация, допълнителни джаджи в комплекта и красив външен вид са на заден план.

За да се охлажда добре една кутия именно циркулацията на въздуха в нея трябва да е добър. За целта се използват 2, 3 или повече вентилатори (case fans). Обикновено два са достатъчни, но не пречи и повече, стига да имате място да ги монтирате. Единият вентилатор се монтира на предната долна част на кутията и задачата му е да всмуква въздух извън кутията и да вкарва този свеж въдух вътре в нея. За целта повечето кутии днес имат решетки отпред (за да не пречат на въздушния поток). Вторият вентилатор се монтира в задната част на кутията, където всички кутии имат решетки/дупки и място за монтаж на поне един вентилатор (зависи от големината на кутията и дизайна й). Неговата задача е да изкара вече вкарания и затоплен въздух.

Така се получава добра циркулация и температурата пада.

Недостатъкът при монтиране на вентилатори е увеличеният шум. Противно на популярните вярвания, при наличието на един нормално шумен и един по-шумен вентилатор, по-шумният НЯМА да заглушава другия. Напротив, шумовете се наслагват. Учителите са доста наясно. Дори и един-двама да говорят силно, ако останалите дори и шептят, нивото на шума се увеличава.

Но нека не се отплесвам.

 

Ако имате един или два излишни вентилатора или пък ви се дават пари за нови, не боли да се монтират за да помагат за охлажданете на системата.

Лично аз имах два 80мм. вентилатора: един от стария ми охладител на процесора и един от едно старо захранване.

 

Свързване на вентилаторите

Ако са нови, ще са с трипинови конектори готови за свързване към дъното, което винаги има поне 1 слот за вентилатор за кутия. Някои нови вентилатори имат и преходници към четирипинов молекс и така можете да ги свържете към същите кабели, които се използват за захранване на CD устройствата и твърдите дискове.

Ако вентиалторите вече са използвани и са от охладител за процесор, също трябва да са с трипинов конектор. Някои захранвания обаче, като моето старо например, ползват вентилатор с двупинов конектор. В случая трябваше да приложа малко сила за да свържа двупиновия конектор към трипиновия слот на дъното. ВНИМАНИЕ: можете да повредите дънната си платка по този начин. Нужно е да се процедира ВНИМАТЕЛНО! При добро свързване всичко ще си работи нормално и най-много да отклоните металните пластини на слота на дъното много леко встрани, което не е голям проблем.

Иначе винаги можете да си махнете конекторите на венитлаторите, да заголите двете жички и да ги свържете към 4-пиновите молекси (за харддисковете и оптичните устройства). Просто трябва да се погрижите кабелчетата на вентилатора да стоят свързани без да се прекъсва връзката и да прецените към кой извод ще свържете вентилатора.

Реално погледнато, от значение е напрежението, което се подава. При стандартните слотчета за вентилатори на дъната се подават 12V, някои захранвания (по-скъпите) имат специални, отделни конектори за вентилатори, а обикновеният 4-пинов молекс подава едновременно 12V и 5V. Напреженията се подават от двете страни, от страната със жълтия кабел се подават 12V, а при червният се подават 5V.

Вентилаторите могат да работят и при двете напрежения, просто при по-високото ще се въртят по-бързо и ще са по-ефективни, но и ще са по шумни. Вие преценявате къде ще ги свържете в зависимост от това колко ефективно охлаждане ви е нужно и доколко шумът е проблем за вас.

Важно: ако имате два вентилатора и няма начин да ги свържете към еднакви напрежения и се налага единият да е свързан към 12V, а другият - към 5V, трябва да прецените този на 12V дали да е отпред или отзад. Има разлика къде ще е бързият вентилатор:

1) ако бързият е отзад, то той ще издърпва по-бързо въздуха отколкото се вкарва и ще се получи отрицателно налягане. Това води до по-добро охлаждане, но може да напълни компютъра с прах доста по-бързо, което пък да доведе до обратния ефект след време.

2) ако бързият вентилатор е отред (според мен) е по-добре. Охлаждането пак ще е налице и не мисля, че разликата ще е толкова огромна за да си заслужава да се чисти често компютъра.

И все пак изборът е ваш.

 

Като цяло не купувайте вентилатори преди да се уверите, че ще има къде да ги свържете. Колкото до шума, ами то е до експериментиране - изпробвате даден вентилатор на кои напрежения колко шумно работи и преценявате на колко ще го държите и къде ще го монтирате.

 

Ето и конкретният случай с моя компютър.

Ето така изглеждаше компютърът ми преди промяната. Бях свързал единият ми тогава вентилатор да обдухва леко хард диска. Ефектът не беше голям, но беше по-добре от нищо, а и самият вентилатор иначе "седеше" без работа.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/1diy1s3yv.jpg

Изображението е умалено до 640х480. Клинете върху него за да го видите в размер 1024х768.

 

Ето предният панел на кутията ми преди "варварствата", които ще му причиня с един нож.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/3diy27jc.jpg

 

Ето същят този панел, но вече осквернен. Знам, че отворът е груб и грозен, но нямах нищо друго освен нож и пластмасата си беше твърда. Пък и няма да го нося на изложба. Трябва ми ефективност, а не външен вид. Все пак не се плашете, преди да хванете ножа проверете дали кутията ви не е проектирана да пропуска въздух отпред без допълнителни манипулации. Моята е доста стара и затова няма и се наложиха по-драстични мерки.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/4diy35wq.jpg

 

Ето и предният вентилатор вмъкнат в една пластмасова решетка, която явно производителят на кутията ми е сметнал да се използва точно затова. Понеже вентилаторът шаваше вътре и не беше стабилен, се наложи за уплътнение да изрежа малко парченце от тази материя, върху която седят дъната в кутиите си.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/5diy45pw.jpg

 

Ето същият вентилатор, но по-близък план и от другата страна. Целта е да се види по-добре уплътнението.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/6diy4d9gg.jpg

 

Ето го и вентилаторът, монтиран и готов за експлоатация. Свързан е към конектора на дъното за вентилатор за кутия (chassis fan), който подава 12V и, следователно, вентилаторът се върти бързо.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/7diy51gs.jpg

 

Ето и задният вентилатор монтиран.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/8diy67ih.jpg

 

Ето и охлаждането вече завършено. Отново малко недодялано, но съм премахнал IDE кабелите от пътя на въздушната струя като съм ги лепнал с тиксо за другата стена. Така струята минава доста безпрепятствано и спомага за охлаждането и на видеокартата, а понеже съм махнал и пластините на кутията за PCI карти (вляво) струята и излиза лесно навън. В горната част, по-топлият въздух се засмуква от задния вентилатор и се изкарва навън.

http://pics.softvisia.com/design/pics/810/9diy7s5wa.jpg

Изображението е умалено до 640х480. Клинете върху него за да го видите в размер 1024х768.

 

Чрез Everest направих сравнение с температурите преди и след допълнителното охлаждане. Забелязаха се спадове при температурите на всички компоненти. Най-малко на процесора, малко повече на дъното и видео картата, докато при харда разликата беше доста голяма. От 38 градуса спадна на около 29, което не е никак малко. На моменти дори спадаше до 27.

Доколко е вярно отчитането, не знам, но разлика определно има и като за направено без излишни средства, си струва усилията.

 

Заключение

Не се сещам какво да добавя като за финал. Ще повторя да внимавате много ако правите нещо подобно и ако не сте сигурни, да не рискувате. По принцип ако системата ви работи добре, не са нужни допълнителни манипулации. Това си е въпрос на любопитство и ентусиазъм и крие реални рискове. Не толкова от лично нараняване, а по-скоро от повреждане на компоненти, което води след себе си само главоболия.

По-скъпите кутии имат и по-добър дизай и са проектирани доста по-добре за да осигуряват по-добро охлаждане и си пристигат с готови монтирани вентилатори, но това не значи, че и евтините такива не могат да се охлаждат прилично. Просто става по-трудно - с повече усилия и търпение.

 

За финал - един съвет за охлаждане:

По принцип активното охлаждане е по-ефективно от пасивното и ако мислите да монитрате някакво охлаждане, трябва да знаете, че медта е доста по-добър избор при активни охлаждания, когато има вентилатор, който да обдухва медния радиатор.

При пасивни охлаждания алумният е по-добрият избор, особено ако е с медна основа.

Това е така, защото медта има доста по-добра топлопроводимост, но откъм разсейване на тази топлина изостава от алумния. Т.е. топлината се "транспортира" по-бързо в медта, но при отделянето и във въздуха алумният се справя по-добре.

 

Ами това е. Надявам се да съм бил полезен, дори и ако става въпрос за убиване на време поради скука. :P

 

Всички права върху текущата статия и картинките включени в нея са собственост на автора им.

 

Копирането на цялата статия е забранено без изричното разрешение на автора.

Копирането на части/пасажи от нея е разрешено и без допитване, НО при условие, че се спомене източникът на информацията.

 

Автор: Венцислав Димитров (Night_Raven)

Link to comment
Сподели другаде

Няма стотинки за водно.

Е да наистина зависи колко ти е дебел джоба.Ама ще бъдеш ли така добър ако може да пуснеш и един пост за водно охлаждане тип направи си сам!Естественно може и да не си го пробвал :)

Link to comment
Сподели другаде

Публикувано (Редактиран)
Не съм запознат достатъчно с водно охлаждане за да пускам материали по темата. Предпочитам да се придържам към това, в което съм уверен. :) Редактиран от Night_Raven
Link to comment
Сподели другаде

  • 4 weeks later...
1) ако бързият е отзад, то той ще издърпва по-бързо въздуха отколкото се вкарва и ще се получи отрицателно налягане. Това води до по-добро охлаждане, но може да напълни компютъра с прах доста по-бързо, което пък да доведе до обратния ефект след време.

2) ако бързият вентилатор е отред (според мен) е по-добре. Охлаждането пак ще е налице и не мисля, че разликата ще е толкова огромна за да си заслужава да се чисти често компютъра.

И все пак изборът е ваш.

Малко просветление няма да навреди.Аерология е наука изучаваща движението на въздуха.Вентилаторите са предмет на тази наука.Тя дава теория за последователно и паралелно свързване на вентилатори.Вентилаторът се характеризира с количество пренесен въздух за единица време и се нарича дебит.На входа му се създава разреждане, на изхода налягане.Погрешно е да се смята, че една от двете посоки е с превес.На вътрешния обем на кутията му е все тая дали я нагнетяват или изсмукват, в противен случай от вакуум тя трябва да се смачка или от налягане да се издуе като плондер.

Целта е пренос на въздушни маси с по-ниска температура към нагряти елемнети с последвало топлоотнемане или циркулация.

Другата ми забележка, че евтиния вентилатор плюс кутията тенеке са тих убиец за твърдия диск.Това са високообортни небалансирани вентилатори лагеруващи в месингови втулки.След време триенето се увеличава, което води до повишен дисбаланс.

в твърдия диск четящтата глава отстои от диска на разстояние 0.5 микрометъра.Нов голям диск и след седмица сдаде багажа от появили се физически bad sectors.Оглед на кутията показва китайски вентилатор сложен в поблизост да охлажда електрониката на твърдия.

Премерете кутия на марков комп.Тежи та джигрите ще ви паднат....

Link to comment
Сподели другаде

Понеже не се изказа конкретно, ще предположа, че имаш предвид, че няма значение, къде е по-бързият вентилатор. Макар да смятам, че значение има, не съм експерт и ще се радвам, да дадеш линк, където се обясняват тези неща. Ще е полезно не само за мен, но и за други.

Това за харда също е далеч от конкретността. Предполагам, че имаш предвид, че вентилаторите ще доведат до вибрации, което ще навреди на хард диска. Затова и сложих малко уплътнение.

Link to comment
Сподели другаде

  • 5 months later...

Night Raven, отдавна се е доказал като капацитет. жалко все по-малко са авторите които като него знаят какво, и за какво пишат.

 

сега нека и аз да се намеся. доводите и на двамата са верни.на кутията и е безразлично къде е бързият и къде е бавният, все има движение на въздух, и все въздуха си се движи с еднакъв обем за единица време. добрите кутии, са проектирани така че при движението си, въздуха минава през радиаторите на PCI/AGP платките ако има радиатори поставени върху чиповете на платките.

 

продават се и вентилатори за кутии, стандартните 8 см вентилатори със 7 лопатки и с 4 пинови молекс конектори, които могат да се навържат един след друг, (електирически вентилаторите са вързани паралелно, но самите конектори са навързани последователно един в друг) и всичките вентилатори са вързани на 12-те волта, и така да имате вентилатори с голям дебит които вкарват студен въздух и вентилатори с голям дебит които изкарват топъл въздух, което допълнително се подобрява охлаждането.

 

аз лично си купих голяма кутия, за да позволя на въздуха да се движи свободно в кутията, което е важен фактор за охлаждането. купих си и сърврско 550 ватово захранване с 2 вентилатора, което загрява значително по-малко, защото:

 

1 е добре охлаждано с 2 вентилатора,

 

2 защото като сървърско захранване е предвидено за големи натоварвания, а аз като го ползвам на обикновено домашно РС го товаря по-малко, и то загрява по-малко.

 

Кутията позволява 2 допълнителни вентилатора отпред един до друг, да вкарват студен въздух, и 2 отзад един под друг да изкарват топлият въздух. Аз съм си купил 4 допълнителни вентилатора и четирите на 4 пинонови молекс конектори, и всичките 4 работят на 12 волта. 2 отпред и 2 отзад, съответно предните вкарват свеж въздух и задните изкарват запареният, и общо взето тепературата в кутията е няколко градуса над тази в стаята температурата в кутията е 28 градуса а процесора ми атлон хр, вместо да работи в прословутият си интервал 60 - 65 градуса, работи в интервала 41 - 43 градуса.

 

доброто охлаждане, удължава живота на компютъра ви и подобрява неговата стабилност. Всички знаем че телата при награвяне се разширяват и при охлаждане се свиват. Най-чувствителни към това са спойките, защото са от лесно топим метал (калай) който се топи при не толкова висока температура. При постоянно нагряване и охлаждане, от постоянното разширяване и свиване на метала, се образуват микропукнатини, които бавно но сигурно се разрастват и се сливат във все по-големи и все по-големи пукнатини, докато в един ден спойката се отронва и частта спира да работи. с доброто охлаждане по време на работа поддържате равномерна температура, а при включване загряването е по-малко и разширението е по-малко, и при изключване изстиването е по-малко и свиването е по-малко, и това намалява скоростта с която се образуват микропукнатините и скоростта с която се разрастват и сливат в по-големи.

 

всички чипове са полупроводникови елементи, които работят по-добре като са по-студени и работят по-зле като са по-топли. подобреното охлаждане кара чиповете незавицимо дали е централият процесор, грофичният процесор на видео картата, звуковият поцесор на звуковата карта, или кои да е чипове памет независимо рам/кеш/памет на картите... да работят по-добре защото работят при по-ниска температура.

 

Всичко това има 2 големи недостатъка - шумът от компютъра ми се чува в съседните стаи, а и компютъра ми е станал сух прахоуловител. на всеки 6 месеца го почиствам и трябва да ви кажа от там излизат огромни количества прах.

Редактиран от Diabolik
Link to comment
Сподели другаде

Браво...всъщност за моите доводи не бери грижа. Аерология, компресорни установки и вентилация съм учил при световни капацитети в съответни часове през отделните семестри. Горд съм оттова и мнение различно ме кара да поклащам глава.

Що се касае калая, отново имаме изоставане. Ще си промениш много бързо мнението, когато видиш химическа спойка, а не термична. То в чист вид калай никой не споява. Примеси на олово, конфлакс, колофон и Бог знае какво прави тинола, който бе заместен от термична вълна, а в последствие от химически лепила. Леверинг в калаена баня се прави само на непретенциозни платки. Всички hi-tech спояват с химическо злато чрез електролиза.

Нищо лично. Поздрави

Link to comment
Сподели другаде

За калая и без теб знам че е сплав с примеси, и че чистият не може да се споява. Да ти кажа че се правят обикновени калаени спойки, защото са по-евтини, стават по-бързо, и това улеснява производителя значително. Искам да ти припомня че има и търговка страна на въпроса. Производителите мислят и за реализиране на печалби и продажби, те искат да да продават много като количесто, и евтино като цена, за да си избият парите за разработката, инак ще фалират защото ще е скъпо и ще става по-бавно и хората няма да го купуват. Редактиран от Diabolik
Link to comment
Сподели другаде

  • 2 months later...
Най-доброто охлаждане за мене (спестяващо и пари от ток) е простото махане на капаците на машината. Просто, не коства пари, че даже и по-малко прах се събира (според обстоятелствата).
Link to comment
Сподели другаде

Най-доброто охлаждане за мене (спестяващо и пари от ток) е простото махане на капаците на машината. Просто, не коства пари, че даже и по-малко прах се събира (според обстоятелствата).

Здравей.

Това не е така при всички кутии. При тези от среден клас и нагоре, когато им свалиш капаците се получава обратното - температурата се влошава. Това е така, защото са проектирани за правилна циркулация на въздуха (с монтирани вентилатори отпред, отзад, отстрани, AIR DUCT и филтри) и достатъчно място за компонентите. По-този начин се натрупва и по-малко прах, а това е много важно ,защото действа като термален изолатор когато е в по-голямо количество, а при определени обстоятелства може да доведе и до електростатично разреждане (ESD). Като цяло трябва да се обръща повече внимание на кутията и захранването, защото е особено важно качественото напрежение и правилното охлаждане на компонентите. Това е гаранция за стабилна система.

Махането на станичните капаци дава добри резултати при ниския клас кутии от типа на JNC, CodeGen, ColorsIT и Delux (Последните им кутии нямат нищо общо като качество на изработка със старите модели). Но пак остава проблема с натрупването на прах, което предполага и по-често почистване. Идеята на Night_Raven за оптимизиране на въздушния поток е доста добра, но изисква и подреждане на кабелите и евентуално замяна на стандартните IDE кабели с кръгли такива за максимална ефективност при по-малките кутии.

Link to comment
Сподели другаде

  • 7 months later...
Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...
×
×
  • Създай ново...