Jump to content

Статия: Качествено рипване на аудио дискове


Препоръчан пост

Разбира се, че не може да се чуе загубата на високите честоти. Човешкият слух в общи линии обхваща честоти от 20Hz до 20 000Hz (20kHz), което важи за млади хора. С течение на времето слухът се влошава и горната граница пада до около 14kHz (+/-), която е горната граница на слуха на един човек в средна възраст. Поне според проучванията е така. Дори и да приемем, че слухът не се влошава с такова темпо, остават другите фактори. Чувствителността на слуха е слаба в горните честоти, което значи, че дори и да се чува дадена честота, то тя се чува по-слабо. Т.е. дадената висока честота се чува слабо, дори и да се възпроизвежда само тя. В музиката обаче има много други честоти, които са далеч по-силно изразени и високите честоти просто биват "удавени" в останалите. Все едно да се каже, че човек може да усеща вкуса на дадена подправка, който сам по себе си е слаб. Когато тази подправка се използва в ястие, в което има много други подправки, то вкусът на конкретната подправка Х просто се слива и размива.

Отделно от това добавяме и фактора апаратура. Апаратурата също не е съвършена и далеч не винаги се справя с доброто възпроизвеждане на нужните честоти. Какво пише в техническите данни е без значение. Там всеки производител може да напише каквото си иска. Някои по-калпави такива дори го правят - пишат какви ли не врели некипели. А дори и данните да са верни, то те могат да се интерпретират по различни начини. За някои производители е достатъчно да речем даден говорител да може да достигне да речем близо до 16kHz и то да е колкото да не е без хич, за да е достатъчно да се постави 16kHz като горна граница. Т.е. говорителят може да не възпроизвежда честата достатъчно добре и с нужната динамика, но щом я достига под НЯКАКВИ условия, това е достатъчно.

 

За музика спокойно можеш да ползваш preset V2. Аз ползвах именно него, преди да изоставя формата и да мина на Vorbis. И не е като да не съм тествал дали има или няма разлики между него и останалите preset-и. :)

Link to comment
Сподели другаде

  • 5 months later...
  • Отговори 206
  • Създадена
  • Последен отговор

ТОП потребители в тази тема

ТОП потребители в тази тема

Публикувани изображения

Привет.

 

Ако въпроса ми не е за тук, ще помоля да бъде преместен в подходяща тема. 

И така. Реших да си обновя колекцията с дискове, поради това, че вече няма къде да ги давам и второ, открих, че доста от дисковете, които се водят СD audio, са просто конвертирани от някакъв друг формат, но не от lossless, т.е. при тестване с Tau Analyzer показва MPEG. Затова съм решил да си ги свалям наново, като lossless, да ги компресирам в МР3-ки и да ги записвам на DVD, което ще ми спести доста място. Не че нещо им има (свирят си много добре), но друго си е усещането, като знам, че са компресирани от качествен източник.

И ето най същественото на въпроса ми. Имам няколко албума на Ayreon, които са без паузи между песните. Когато ги запиша като СD audio, (1 албум = 1 диск) всичко си е наред, песните са като свързани. Когато го запиша като МР3, се получават паузи. Не е като при концерт дразнещо, когато прекъсва, но все пак искам да е идентично с оригинала. Има ли възможност това да се постигне?

 

П.П. Между другото, източника е един цял файл (APE, FLAC или WV) и мога така да го компресирам в МР3, но стационарният ми плеър няма да разпознава отделните песни.

Link to comment
Сподели другаде

Малко не схванах какво имаш предвид под "записване като mp3" - като цял файл или отделни?

Когато запиша албума, като всяка песен е компресирана отделно в МР3 се получават паузи. Когато създам СD audio диск (CDDA) чрез ImgBurn, паузи не се получават (песните са отново разделени, но са в WAV).

Написах, че има възможност да компресирам lossless формата в МР3, така както си е, без да го разделям на отделни песни, но тогава стационарният ми плеър няма да ги различава (песните).

Link to comment
Сподели другаде

Когато запиша албума, като всяка песен е компресирана отделно в МР3 се получават паузи.

Да, защото MP3 форматът не поддържа gapless playback. Може да го направиш ръчно, но си е чиста загуба на време според мен.Виж какво е писал Night_Raven в тази тема http://forums.softvisia.com/index.php?showtopic=6873.

Link to comment
Сподели другаде

Да, защото MP3 форматът не поддържа gapless playback. Може да го направиш ръчно, но си е чиста загуба на време според мен.Виж  какво е писал Night_Raven в тази тема http://forums.softvi...showtopic=6873.

Ха, дори аз съм отварял посочената от теб тема. Забравил съм за нея.  :) 

Плеъра ми поддържа WMA, но не ми се иска да правя колекция от няколко вида формати.  :( Може би, ще се прежаля за тези няколко албума и ще си ги слушам с паузите. Както казах, не е толкова фрапиращо прекъсването между песните. Или пък ще си ги компресирам като един файл.

Link to comment
Сподели другаде

По принцип дали ще има паузи зависи както от формата, така и от плеъра. MP3 като формат не поддържа gapless playback, но ако файловете са компресирани с LAME Encoder, тогава всеки плеър, който по принцип поддържа gapless playback и чете LAME Tag-а, трябва да може да просвирва MP3 без паузи. За жалост това са предимно софтуерните плеъри. При хардуерните (портативни или стационанрни) това е далеч по-рядко явление. Особено при стационарните (DVD/Blu-ray плеъри например). Колкото за останалите формати, WMA, Musepack, Vorbis и всички lossless формати, те имат вградена поддържка gapless playback, в спецификациите на форматите е.
Link to comment
Сподели другаде

stanilabg, използвай програмата Medieval CUE Splitter 1.2 за разделяне на песните според информацията в CUE-файла, който си върви с албумите. Зареди този CUE-файл в програмата. Ако сваленият албум е във формат APE, трябва да имаш инсталирана Monkey's Audio, защото Medieval CUE Splitter ще ти го иска.
Link to comment
Сподели другаде

stanilabg, използвай програмата Medieval CUE Splitter 1.2 за разделяне на песните според информацията в CUE-файла, който си върви с албумите. Зареди този CUE-файл в програмата. Ако сваленият албум е във формат APE, трябва да имаш инсталирана Monkey's Audio, защото Medieval CUE Splitter ще ти го иска.

Аз използвам Medieval CUE Splitter , не е там проблема. Не си разбрал от какво се нуждая.  ;)

Link to comment
Сподели другаде

П.П. Между другото, източника е един цял файл (APE, FLAC или WV) и мога така да го компресирам в МР3, но стационарният ми плеър няма да разпознава отделните песни.

Понеже си писал, че са на цял файл, та затова. Като го компресираш си остава цял, без паузи. Мислех си първо да го "нарежеш" на парчета и тогава да компресираш (конвертираш). Иначе съм на мнение, че не трябва да губиш оригинала и съответно самата операция си губи смисъла, но това си е твой избор.

Link to comment
Сподели другаде

 

Понеже си писал, че са на цял файл, та затова. Като го компресираш си остава цял, без паузи. Мислех си първо да го "нарежеш" на парчета и тогава да компресираш (конвертираш).

Така и правя - режа и после компресирам.

 

Иначе съм на мнение, че не трябва да губиш оригинала и съответно самата операция си губи смисъла, но това си е твой избор.

Знам, сърцето ми се къса, ама са страшно много неща. Няма къде да ги складирам.

Положението е такова. По принцип имам доста сносна апаратура (според мен) - тонколони JAMO Studio 190, ресийвър Sony STR DE235, плеър Sony CDP-XE220 и на последно място DVD плеър Pioneer DV-610AV-K. Първите три неща ги имам вече 10 години и не са мръднали (да чукна на дърво). Една дръскотинка нямат, много си ги пазя. Pioneer-а е на две. Да ти кажа, много е трудно да се различи дали свири СD или добре компресирано МР3. Човек трябва да има много голямо въображение за да чуе разликата. Не твърдя, че уредбата е най-хубавата, достатъчна за слушане на качествена музика, но в днешно време доста малко хора могат да се похвалят с такава. Повече се набляга на дом. кино и подобни системи. Така че, да взема да изхвърля 100-тина диска и да ги заменя с нови 100, ама щели да са "оригинални", много, много не ми се иска. Аз пак ще ги изхвърля, но ще ги заменя само с 16 двд-та. Колкото и да се имам за меломан, вече не е това, което беше преди години. Тръпката се губи с времето. Пък и жена, деца, вече не мога да си позволя слушането на глас, където евентуално може да си проличи разликата. Въпреки това не искам да свалям готови МР3-ки, а искам сам да си ги компресирам. Тук възниква един въпрос: 

Не всичко може да се намери като lossless. По какъв начин може да се разбере дали дадена МР3-ка е добре компресирана? Използвам EncSpot MP3 Analyzer  и MP3 Test, но е доста относително до колко дадена МР3-ка е с добро качество, дори самата програма да го показва. Друго си е, ухо да чуе. Но пък човешкия слух не е съвършен. Между другото, преди няколко месеца бях на превантивен преглед и резултата от аудио теста беше потресаващ - чувам "как расте тревата".  :P

post-485-072472500 1281338748_thumb.jpg

 

Това е компресиран албум от lossless формат. Имам обаче и готово свалени МР3-ки, чийто тест изглежда по същия/подобен начин. Може ли да се разчита на подобен вид тестване? Възможно е, самия човек, който е компресирал в МР3, да е доста съвестен и да е използвал lossless формат. Как може да се разбере това?

 

Сега се сетих и за нещо друго. Всеки един албум в lossless формат, преди да го компресирам, го тествам с Audiochecker, до колко е наистина оригинален. Как е възможно понякога една, две песни да са MPEG? Целия албум разбирам, но пък една, две? Съмняваме, някой да събира целия албум песен по песен и да вмъкне (когато не намери) една, две песни MPEG формат. Възможни ли са някакви минимални отклонения при протичането на теста? Или това се дължи на лошо рипване? Почти всеки албум (да не кажа всеки) е рипнат с Exact Audio Copy. Пише го в лог файла, който върви с албума. Рипа е протекъл на 100% и въпреки това се получават MPEG песни.  :crosseyes1:

Link to comment
Сподели другаде

По какъв начин може да се разбере дали дадена МР3-ка е добре компресирана? Използвам EncSpot MP3 Analyzer  и MP3 Test, но е доста относително до колко дадена МР3-ка е с добро качество, дори самата програма да го показва. Друго си е, ухо да чуе. Но пък човешкия слух не е съвършен.

EncSpot е добра програма за установяване на параметрите на даден MP3 файл, но дотам. С нея човек може да разбере дали самият файл е компресиран качествено, но не може да разбере дали е ползван качествен източник. Може песента да е минала по следния път: CD -> FLAC -> MP3 (VBR) -> MP3 (128) -> Vorbis -> MP3 (128 с калпав енкодер) -> FLAC -> MP3 (VBR). EncSpot ще види показателите на последния файл (получер шрифт), които могат да са отлични, но за жалост няма как да предостави информация за източника. Песента в крайният й файл може да е компресирана отлично (откъм енкодер и параметри), но тя вече е преминала през няколко компресии и качеството е съсипано и ще звучи зле, независимо колко добри са параметрите на последната компресия. За жалост няма начин да се каже дали файлът е компресиран от кадърен източник или не. Невъзможно е. EncSpot може да показва даден албум като LAME 3.98.x/CBR 320/и т.н., което на пръв поглед изглежда добре, но може този албум да е конвертиран от други MP3 файлове, които да са били компресирани на нисък битрейт (да речем 128 Kbit/s) с някой боклучав енкодер като Xing или Blade. Всичко изглежда чудесно на хартия, но песните ще са съсипани.

За целта трябва да се комбинира EncSpot с допълнително преслушване на файловете. Макар че и това не е безгрешна комбинация, защото някои по-нови албуми се миксират и обработват некадърно и дори и директно от оригинален диск звучат общо взето кофти. То не е една беля.

 

Това е компресиран албум от lossless формат. Имам обаче и готово свалени МР3-ки, чийто тест изглежда по същия/подобен начин. Може ли да се разчита на подобен вид тестване? Възможно е, самия човек, който е компресирал в МР3, да е доста съвестен и да е използвал lossless формат. Как може да се разбере това?

Както вече обясних - не, не може да се разчита напълно на този вид тест. EncSpot ще покаже "зеленичко" на всеки файл с достатъчно висок битрейт и/или енкодер. Това, че EncSpot показва хубави параметри, не значи, че източниците за въпросните MP3 файлове са сносни.

Отново: както вече обясних - не може да се разбере дали въпросните MP3 файлове идват от добър източник или не.

 

Сега се сетих и за нещо друго. Всеки един албум в lossless формат, преди да го компресирам, го тествам с Audiochecker, до колко е наистина оригинален. Как е възможно понякога една, две песни да са MPEG? Целия албум разбирам, но пък една, две? Съмняваме, някой да събира целия албум песен по песен и да вмъкне (когато не намери) една, две песни MPEG формат. Възможни ли са някакви минимални отклонения при протичането на теста? Или това се дължи на лошо рипване? Почти всеки албум (да не кажа всеки) е рипнат с Exact Audio Copy. Пише го в лог файла, който върви с албума. Рипа е протекъл на 100% и въпреки това се получават MPEG песни.  :crosseyes1:

Да, възможни са отклонения. Audiochecker използва Aucdtect, което е и основата на Tau Analyzer. Алгоритъмът на Aucdtect може да бъде заблуден. Ако покаже даден файл като CDDA, не е гаранция, че е наистина от оригинален аудио диск. Ако покаже даден файл като MPEG, не е гаранция, че е наистина от lossy файл. Това не значи, че инструментът е калпав. Грешки в преценката са редки. Случват се, но са редки. Например AAC компресията може лесно да залъже Audiochecker/Aucdtect. Vorbis по-скоро не може, докато за MP3 е почти невъзможно. Говоря на средностатистическо ниво. Иначе дори и за MP3 е възможно да има тук таме изключения и грешки.

Рипването реално няма отношение. Рипването е процесът на прехвърляне от CD в WAV на твърдия диск. Оттам насетне (CD -> MP3/Vorbis/AAC/MPC/WMA/т.н.) вече говорим за компресия. Така че рипващата програма е без значение, защото нейната работа е да прехвърли съдържанието на музикалния диск на твърдия диск. След това предава щафетата на дадения енкодер, който извършва компресирането, като рипърът просто чака от енкодера потвърждение, че файлът е компресиран, за да продължи да рипва следващата пътека от аудио диска. Това, че даден рип е на 100%, би трябвало да значи, че всичко е рипнато 1:1, но как е компресирано после е напълно отделен въпрос. Рипващата програма не я касае това, нейната работа е да копира пътеките колкото се може по-точно, без грешки. Компресията не й е в юрисдикцията.

Link to comment
Сподели другаде

stanilabg, за проверка на качеството на "mp3-ките" с висок битрейт като 320 kbps използвам визуален анализ, който е по-ефикасен от слуховия. При 320 kbps трябва да имаме горна граница 20 kHz, ако наистина е компресирано от оригинален източник. Ако е компресирано от източник със загуби, които са по-големи при по-нисък битрейт, горната граница в честотната характеристика е под 20 kHz и това ясно личи на спектрограмата. Ще дам два примера - на "автентична" mp3-ка с 320 kbps и 20 kHz горна граница, и друга, също с 320 kbps, но със 17 kHz горна граница:post-10359-022768200 1281367892_thumb.png post-10359-073726000 1281368326_thumb.png

Втората вероятно е конвертирана от файл с нисък битрейт (около 160 kbps) във файл с 320 kbps, което се долавя и на слух, че нещо не е наред. В тези спектрограми личат и евентуални дефекти.

Link to comment
Сподели другаде

Що за програма е това и как се работи с нея? Само за анализ ли е или умее и други неща?

Най добре ще е нещо малко като размер, да не трябва да инсталирам само заради тестването, някакъв огромен пакет. Пък и ако може да е без инсталация, най-добре.  ;)

А ако MP3-ката е с по-малък битрейт? Важи ли същата логика? Какви са границите при отделните битрейти?

Редактиран от stanilabg
Link to comment
Сподели другаде

iZotope RX Advanced v1.20. Умее да прави (който го умее, обаче) разни корекции, поправки и възстановки (както го описват) на музикалните файлове в mp3 и WAV-формат. Аз не я разбирам много, а трябва и време за нея. Отстранявал съм дефекти като пукане например от някоя песен, когато не може да се намери същата без дефект. Най-вече си я ползвам за визуален анализ.

Честотните максимуми при отделните константни битрейти, когато се ползва качествен енкодер са горе-долу 14-16 kHz за 128 kbps, 17 kHz за 160 kbps, 18,5 kHz за 192 kbps, 19,5 - 20 kHz за 256 и 320 kbps. Те обаче зависят и от използвания енкодер, като може да варират малко надолу или нагоре.

За променлив битрейт може да видиш тук как са.

Link to comment
Сподели другаде

Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...

×
×
  • Създай ново...