Прехвърляне към съдържание


Снимка

Photoshop CS2: основни и често срещани проблеми при фотографии


  • Моля, влезте, за да отговорите
Няма отговори по тази тема

#1 Zevzek

Zevzek

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 102 мнения
  • Пол:Мъж

Публикувано: 18 December 2006 - 13:00

1.Как да улесним разделянето на сканирани снимки? 2. Как да подобрим изображение като увеличим контраста и осветеността без загуба на детайли и как да премахнем нежеланото цветово тониране? 3. Как да се справим с дребните дефекти? 4. Как да оптимизираме размера на нашите изображения и как да ги разпечатаме? 5. В какъв формат да ги запишем?

Това са въпросите, на които ще се опитам да дам отговор в настоящото ръководство. Photoshop е обширана програма, затова се насочвам само към тези проблеми, които смятам за основни и често срещани.

1. Как да улесним разделянето на сканирани снимки?

Да предположим, че искате да предпазите от посегателствата на времето някои свои снимки т.е искате да ги сканирате и съхраните на компютъра си. Слагате снимките на скенера, сканирате, получавате един голям файл с разхвърляни снимки и не знаете какво да правите с него.
За да сканирате чрез Photoshop изберетe File>Import> и изберете драйвера на скенера. После натиснете Scan и изчакайте сканираното изображение да се появи на монитора. Може да го обработвате чак след като затворите прозореца за сканиране. Ако сте сканирали вашите снимки някъде другаде, можете да отворите файла с командата File>Open>име на файла.
Аз сканирах две картички при резолюция 300 ppi. Ето и резултата:
(можете да изтеглите този файл от тук, и да работите заедно с мен)

Публикувано изображение

Може да разделите снимките в отделни файлове като използвате инструмента
Crop -Публикувано изображение.
Той се намира в кутията с инструменти, в лявата част на екрана. Бърз начин да изберете инструмента e да натиснете клавиша с латинската буква "C".
С инструмента Crop, чрез изтегляне маркирате областта, която желаете да отделите. Можете да оразмерявате, премествате, въртите маркираната област като манипулирате ъглите на маркиращия правоъгълник. Когато сметнете, че сте нагласили добре правоъгълника натиснете следния символ Публикувано изображение за потвърждение. Той се намира в горната част на екрана в лентата с опции (Options). Всичко извън маркираната област се изрязва, а снимката се подравнява според основата на маркиращия правоъгълник. Остава да запишете снимката в подходящ формат (ако сте доволни от качеството) и да се върнете в прозореца History назад за да повторите процедурата и за другите снимки.

Публикувано изображение

Трудоемък процес, особено ако имате повече фотографии за сканиране и отделяне. За щастие има много по-лесен начин да се отделят снимките една от друга. Това е командата File>Automate>Crop and Straighten Photos. Приложете тази команда на прозореца със сканираните неразделени снимки и изчакайте. Ето и резултата от автоматичното изрязване и изправяне:

Публикувано изображениеПубликувано изображение

Ако снимките не се застъпват една друга, то би трябвало всяка една снимка да е отделена в отделен прозорец. Проблем при разделянето може да създаде сливането на снимките с фона. В моя пример, картичките имат бяла рамка, която контрастира добре на черния фон и автоматичното изрязване е безпроблемно. Добра идея е ако ще сканирате тъмни снимки (от дискотеката например) да сложите бял лист върху тях, за да осигурите контраст. Ако има някое не добре изрязана снимка, оградете я с
Maraguee Tool Публикувано изображение
Бърз начин да изберете инструмента e да натиснете клавиша с латинската буква "M".
или друг инструмент за селекция (инструментите за маркиране се намират в горният ляв ъгъл на панела с инструменти. Ако натиснете и задържите мишката върху инструмент, който има черен триъгълник в долният десен ъгъл, ще се появят допълнителни инструменти).

Публикувано изображение

Натиснете и задръжте клавиша Alt и повторете командата File>Automate>Crop and Straighten Photos. Ако и така няма задоволителни резултати използвайте инструмента Crop и изрежете проблемната снимка ръчно.
Ако имате обърнати снимки използвайте следните команди за да ги завъртите правилно:
Image>Rotate Canavas>180 – Завърта изображението на 180 градуса
Image>Rotate Canavas>90 CW – Завърта изображението с 90 градуса по часовниковата стрелка
Image>Rotate Canavas>90 CWW – Завърта изображението с 90 градуса обратно на часовниковата стрелка
Crop and Straighten Photos спестява много време и нерви.

2. Как да подобрим изображение като увеличим контраста и осветеността без загуба на детайли и как да премахнем нежеланото цветово тониране?

Идва ред да засегнем въпроса "Как да подобрим изображение като увеличим контраста без загуба на детайли?". Аз ще използвам една от току що сканираните снимки, защото виждам че има какво да се желае от нея. Предварително изрязах с инструмента "Crop" бялата рамка, която беше част от картичката.
Публикувано изображение

Търсейки начин да подобрите вашите снимки може би ще попаднете на командата Image>Adjusment>Brightness/Contrast. Изглежда позната и лесна за употреба, но аз ви препоръчвам да не я използвате. Проблема е, че промените в осветеността и контраста се прилагат върху всички пиксели в изображението. Ако се опитате например да увеличите осветеността, използвайки плъзгача под Brightness, то това действие ще просветли както средните тонове така и сенките. Като резултат ще се лишим от най-тъмните области в изображението, които ще започнат да сивеят. Проблемите при използването на плъзгача Contrast са подобни. Има по-добри средства за промяна на контраста и осветеността на нашите изображения.
Хората, които нямат желание да се задълбочават много в инструментариума на Photoshop, могат да използват автоматичните му функции за подобряване на контраста. Нека да ги пробваме и видим какъв ще бъде резултата.

Image>Adjusment>Auto Levels

Публикувано изображение
Image>Adjusment>Auto Contrast
Публикувано изображение
Image>Adjusment>Auto Color
Публикувано изображение
И трите подобриха изображението. Сякаш сиво перде е паднало от снимката. Auto Levels и Auto Color дадоха идентични и най-добри резултати. При всяко изображение тези функции ще работят различно. Тези функции работят добре, но резултатът им е ограничен от автоматичните им настройки. Ако искаме да увеличим контраста на изображението допълнително, като сме склонни да загубим някои детайли, ако искаме да променим осветеността на снимката, ще трябва да се запознаем с командата Image>Adjusment>Levels и с хистограмата на изображението. Преди това нека видим какво всъщност представлява контраста и от какво зависи той. Ще дам пример с черно-бели изображения за да бъде по лесно за разбиране. Едно осем битово, черно-бяло (Grayscale) изображение може да възпроизведе 256 оттенъка (нива) на сивото, сред които са черното и бялото. По-долу имаме две черно-бели изображения съставени от по пет цвята. Според вас, кое от двете е по-контрастно?

Публикувано изображение

Публикувано изображение

Ако смятате, че второто изображение е по-контрастно, значи мислим еднакво. В първия пример имаме пет цвята, които са взети от яркостния диапазон 106-175, маркиран с червената стрелка. Във втория пример имаме пет цвята, но те са взети от целия 256 яркостен диапазон - първият квадрат е 0 (черно), следващите са 48, 133, 162, 255 (бяло).

Публикувано изображение

Изводът, който можем да направим от този пример е, че контрастът на едно изображение зависи от ширината на яркостния диапазон на използваните цветове и от равномерното разпределение на цветовите яркости в него. Казано по друг начин, за да бъде едно изображение контрастирано то трябва да притежава от най-тъмните цветове (черно) до най-светлите (бяло). Чудесно, но с какво ни помага това? Къде можем да видим въпросното разпределение на яркостите? Можем ли да му влияем? Хистограмата (Histogram) на изображението показва разпределението на цветовете от най-тъмните до най-светлите тонове, а средство за директен контрол е командата Image>Adjusment>Levels. Всяко изображение има своя уникална хистограма, както са уникални и цветовете в него. Нека се върнем на изображението със замъка преди автоматичните корекции.

Публикувано изображение

По долу е неговата хистограма. Най-лесният начин да видите, къде е разположена хистограмата на изображението е командата Windows>Histogram.

Публикувано изображение

Хистограмата представлява диаграма, която изобразява 256 барчета (нива). Какво представляват тези барчета? Всеки цвят на монитора се образува от три основни цвята - червен (Red), зелен (Green) и син (Blue). Всеки едни от тези цветове има 256 нива (255 плюс 0). Черното се образува от нивата R:0, G:0, B:0, бялото от R:255, G:255, B:255. Един небесносин цвят се образува от следните нива на основните цветове - R:0, G:198, B:255. Ако изображение притежава само този цвят, неговата хистограма ще се състои от три еднакво високи барчета на нива 0, 198, 255. Ако в изображението добавим още един цвят например тревно зелен - R:100, G:198 B:0, то барчетата 198 и нула ще се увеличат с еднаква стойност, 255 ще остане непроменено и ще се появи барче 100. Височината на барчетата зависи от количеството пиксели, които притежават даденото ниво. Нивата, който са с най-високи барчета присъстват най-много в изображението, а тези с най-ниски барчета присъстват най-малко. Когато има липса на барчета, това означава, че тези нива липсват. Такъв е случая и в нашия пример - от 0 до 35 няма никакви барчета (липсват нивата, които са нужни за образуване на тъмните цветове и черното). Липсата на 36-те нива в единия край на хистограмата означава, че това изображение използва диапазон с ширина 220 яркостни нива от 256 възможни т.е. изображението не е контрастирано. За да решим този проблем изберете командата Image>Adjusment>Levels. Появява се диалоговият прозорец Levels, който съдържа хистограмата на изображението и възможности за контрол. С числа съм означил инструментите, които ще засегнем.

Публикувано изображение

1 - черният триъгълник контролира сенките. Местейки го надясно ще накараме тъмните пиксели да отиват към черно, т.е. да стават все по тъмни.
2 - белият триъгълник контролира светлите части от изображението. Местейки го наляво ще накараме светлите пиксели да се просветлят още повече, като постепенно ще се изменят към чисто бяло.
В нашето изображение липсват най-тъмните цветове и черното. Затова ще преместим черният триъгълник надясно докато задмине първите, едва забележими барчета и докосне по-високите. Ако започнем да преместваме триъгълника по-навътре, ще продължим да увеличаваме контраста, но ще започнем да губим детайли в тъмните области. Все повече сенки ще започнат да стават абсолютно черни.
Ето измененията, които направих. Навлязох малко в барчетата от черната страна, но смятам загубата за допустима.
Публикувано изображение

Това е резултата от корекцията:

Публикувано изображение

Това е изменението, което е претърпяла хистограмата. Липсата на 36-те нива в края, е разпределена равномерно по протежение на цялата хистограма. Така ширината на използвания яркостен диапазон се е увеличила на 256 нива.

Публикувано изображение

Снимката определено изглежда по-добре. Ако се върнете назад ще видите, че този резултат е доста сходен с полученото от Auto Contrast. Причината е, че той е направил същото, което и аз. Auto Levels отново прави същото, но за всеки цветови канал по отделно. Той може да причини освен изменение на контраста и изменение на цветовете. Auto Color пък, освен контрастирането на изображението се опитва да премахне и нежелано цветово тониране.
Оправяме контраста по един или друг начин, но снимката ни се вижда тъмна (или светла). Какво да правим? Ще използваме сивия триъгълник
3 - сивият триъгълник контролира средните тонове. Местейки го на ляво ще просветлим изображението. Местейки го надясно ще го затъмним.
Преместих сивия триъгълник наляво за да осветя снимката. Дали имаше нужда е въпрос на предпочитания.

Публикувано изображение

Остана да обясня иномер 4 - сивата пипета.Тя се използва за премахване на нежелано цветово тониране. Ако се вгледаме в горната картинка ще забележим, че някак си неестествено червенее. Това е нежелано цветово тониране. За справяне с такъв проблем може да използвате Auto color. Ако тази функция не даде достатъчно добри резултати, отворете диалоговият прозорец Image>Adjusment>Levels и изберете сивата пипета. Това, което остава да направите е да намерите част от изображението, която трябва да бъде сива и да щракнете върху нея (може да отнеме няколко опита). Понякога намиране на сиво може да бъде трудно. В моя случай щракнах върху място непосредствено под червения покрив.

Публикувано изображение

Други инструменти за справяне с такъв проблем могат да бъдат Image>Adjusment>Hue/Saturation, Image>Adjusment>Curves, Image>Adjusment>Color Balance, Image>Adjusment>Selectiv Color и др.

Да обобщим до тук: Без значение как сме направили снимката и колко добра мислим, че е, е задължително да проверим контраста й. Ако автоматичните настройки не ни задоволяват или искаме да имаме контрол над ситуацията отваряме диалоговият прозорец Levels. От там при нужда (ако барчетата не изпълват цялата хистограма, от черното до бялото) преместваме черното триъгълниче надясно докато докосне първите барчета, а бялото наляво докато и то не докосне барчетата от неговата страна. Понататъшно придвижване на двете триъгълничета ще повишава контрастна, но ще се губят детайли. Ако искаме да променим осветеността боравим със сивото триъгълниче. Ако имаме нежелано цветово тониране, а Auto Color не работи добре, избираме сивата пипета от диалоговия прозорец Levels и щракаме върху място от снимката, което трябва да бъде сиво.

3. Как да се справим с дребните дефекти?

След като отметнем контраста и осветеността е ред да обърнем внимание и на другите проблеми. Сканирането на картичките е създало шум, който е особено видим в небето. Има различни начини за неговото отстраняване. Избрал съм малка част от едната снимка (377х260) за демонстрация. За справяне с такъв проблем експериментирайте с комбинации от групите с филтри:
Blur - тези филтри смекчават селекция или цялото изображение и са полезни при ретуширане.
Noise - добавят или премахват шум
Sharpen - фокусират размазани изображения като увеличават контраста на съседни пиксели
Някои добри комбинации са:
- Filter>Blur>Gaussian Blur със стойност 1 или по-малко, след което може да приложете Filter>Sharpen>Unsharp Mask
- Може да опитате и новия за версия CS2 филтър Filter>Noise>Reduce Noise или да опитате с по-простия Filter>Noise>Median
- За този случай аз използвах Filter>Blur>Smart Blur с параметри 1 за Radius, 25 Treshold и High за Quality. Ако снимката ви се стори размита може да приложите и Filter>Sharpen>Unsharp Mask

Публикувано изображениеПубликувано изображение

Филтърът се справи с шума и сега снимката изглежда по-гладка.

А какво ще кажете за това черно петно в горната част на снимката? Не знам дали е чайка, НЛО или просто мръсотия, но не му е там мястото. С Photoshop можем да се отървем от него само с няколко щраквания. За целта имаме избор от следните инструменти:

Публикувано изображение

Clone Stamp - взема образец от изображение, който можете да приложите на друго изображение или на част от същото. Също така може да клонирате части от един слой на друг. Източникът на клонирането се указва като натиснем клавиш Alt и щракнем върху мястото, което ще копираме. После рисуваме (местим мишката с натиснат ляв клавиш) върху мястото, което искаме да заличим. Този инструмент създава абсолютно копие на оригинала и ако източникът се различава от мястото, където ще клонираме, може нашата манипулация да се набива на очи. Решение е да намалим твърдостта (Hardness) на четката. Това става като щракнем на текущата четка (Brush) в опциите (Options) на инструмента, които се намират в горната част на екрана.

Публикувано изображение

Healing Brush - Използва се като Clone Stamp и прави същото, но съчетава текстурата, осветлението, прозрачността и сенките от поправяната област с източника.
Spot Healing Brush - Нов инструмент за версията CS2. Служи за премахване на дребни дефекти. Работи на принципа на Healing Brush, но не се налага да указваме източник за копиране. Инструмента автоматично взема образци около ретушираната област. Идеален за нашата цел.
Patch tool - Има същите възможности като Healing Brush, но се използва по различен начин. Селектираме с мишката областта, която искаме да поправим. После задържаме мишката и влачим селекцията към мястото, което ще използваме за източник.
Друга нова функция във Photoshop CS2 е Filter>Vanishing Point. Тя обединява възможностите на всички клониращи инструменти, като добавя и възможността да се клонира и рисува в перспектива.

Ето и резултата от моята намеса.

Публикувано изображение

За да премахна черната точка използвах Spot Healing Brush. Съща така, използвах Clone Stamp Tool за да внеса още една промяна. Виждате ли я?

В крайна сметка нека съпоставим преди и след обработката и видим какво сме постигнали.

Публикувано изображение

Сега се сещам за един често срещан проблем с цветовете. Понякога нашите снимки се намират в едно междинно състояние между цветната и черно-бялата снимка, а друг път цветовете са неестествено ярки. В първият случай наситеността (Saturation) на цветовете е ниска, а във втория прекалено висока. В конкретния случай с двете картички няма такъв проблем, но ако вие имате, има бърз начин за справяне в такива ситуации - Image>Adjusment>Hue/Saturation. Излиза следният диалогов прозорец:

Публикувано изображение

Средният плъзгач контролира наситеността на цветовете (Saturation). Наляво я намаляваме, надясно я увеличаваме. Ако изтеглим плъзгача до край на ляво изображението ще стане черно-бяло.
Първият плъзгач (Hue) служи за промяна нюансите на цветовете. Например с едно преместване можем да направим небето зелено, а тревата синя. Ако комбинираме тази възможност с инструментите за селекция можем да променим цвета на любимата си риза например.

4. Как да оптимизираме размера на нашите изображения и как да ги разпечатаме?

Когато приключим с подобряването на снимката идва ред да се запитаме, за какво ще я използваме и в какъв формат да я запишем. Ако искаме да я качим някъде в Интернет големината на снимката и размера на файла може да са проблем. Решенията са две - или намаляваме размера на снимката или/и я записваме с по-ниско качество спестявайки ценни KB-ти. Намаляването размера на снимката става с командата Image>Image Size. Излиза следният прозорец:

Публикувано изображение

В секцията Pixel dimensions виждаме размера на изображението в пиксели - 1921 пиксела ширина на 1297 пиксела височина. Когато искаме да го намалим е достатъчно да напишем новият размер в някое от двете полета (те са взаимнообвързани и промяната в едното ще измени и другото, освен ако не сме махнали отметката Constrain Proportions в долния край на прозореца) и да щракнем ОК. Освен в пиксели ширината и височината могат да ни бъдат представени и в проценти като щракнем върху падащото меню до полето pixels и изберем percent. Вписването на повече пиксели от началните ще доведе до увеличаване на изображението, но и до влошаване на качеството му. Когато снимката ще бъде използвана само за преглед на монитор ни интересува единствено секцията Pixel dimensions т.е. броя на пикселите, от които е съставена.
Секцията Document Size има отношение, когато желаем да разпечатаме нашата снимка. Тук полетата Width и Height показват какъв ще бъде размера на отпечатаното изображение. От падащото меню можем да изберем различни единици - инчове, сантиметри, милиметри и др. Резолюцията (Resolution) показва колко пиксела от изображението ще бъдат разпечатани в един инч или с други думи какво ще бъде качеството на печат. Колкото по-висока е тази стойност, толкова повече пиксели ще бъдат пуснати в един инч т.е. повече детайли ще бъдат отпечатани. Проблема е, че резолюцията е обвързана с пикселите в изображението и размерите на бъдещата отпечатката. Забележете, че ако умножим резолюцията (300 ppi) по ширината на бъдещата отпечатка (6,403 инча) ще получим ширината на нашето изображение в пиксели (1921 пиксела). Нека махнем отметката от Resample image и променим резолюцията на 600 ppi. Това действие промени и размерите на бъдещата отпечакта на половина т.е. наличните пиксели от нашето изображение 1921х1297 ще бъдат пуснати два пъти по-нагъсто (600 пиксела на инч) и така отпечатка ще стане два пъти по-малка (8,13х5,49 инча), но и два пъти по качествена.

Публикувано изображение

Ще приложа и пример за сравнение качеството на различните резолюции на печат. Разпечатах на един лист думата "Photo" четири пъти, но с различна резолюция, който после сканирах. Не се заблуждавайте, от това че думите са с еднаква големина, а само ppi-я е различен. Текстовите слоеве във Photoshop са векторни, така че промяната в резолюцията или размера на изображението не води до промяна в качеството им. Използвам това за да ви представя една и съща дума, с еднаква големина, но с различна резолюция. Първият ред е с резолюция 72 ppi - качеството е неприемливо. Вторият ред е 150 ppi - значително по-добро качество, но назъбването по ръбовете е забележимо. Печат с такава резолюция може да се използва, ако отпечатаното се гледа по-отдалече. Третият ред е с 300 ppi - добро качество. Четвъртият е с 600 ppi - отлично качество. Все пак разликата между 300 и 600 ppi е трудно забележима. Още по-трудно забележима ще бъде, когато разпечатате някой пейзаж. Обаче изображението, което искате да отпечатате под 600 ppi трябва да е с два пъти по-голяма дължина и ширина от това при 300 ppi. Например, за да разпечатате една снимка с големина 12,5 на 9 см при 300 ppi, ще ви е нужно изображение с големина 1476х1063 пиксела. Това е достижима резолюция. Докато, за да разпечатате снимка със същите размери (12,5х9 см) при 600 ppi, ще ви е нужно изображение с големина 2953х2126 пиксела. Трудна работа. Също така, колкото по-голямо е изображението, толкова повече време отнемат процесите на обработка и печат.

Публикувано изображение

Да обобщим: ако имате снимка, която искате да отпечатате, отворете я с Photoshop, изберете командата Image>Image Size, махнете отметката в полето Resample image и променете резолюцията. Триста пиксела на инч (300 ppi) е добър избор. Все пак промяната на резолюцията е ограничена от наличните пиксели на съществуващата фотография и големината на печат, към която се стремите. Колкото повече увеличаватe резолюцията, толкова по-малка и качествена ще бъде отпечатката. Тези промени не оказват влияния върху пикселите на изображението. Те остават неизменни. Стандартната резолюция на снимки, които се използват в Интернет е 72 ppi, която е недостатъчна за печат и трябва да бъде увеличена.

5. В какъв формат да запишем работата си?

След като приключим с обработката на снимката идва ред да запишем работата си. Веднага изниква въпроса "В какъв формат да запишем нашите изображения?". Ще направя кратък обзор на най-използваните формати и кой формат да използваме за снимки.

PSD - Работен файл на програмата Photoshop. Позволява съхраняване на слоеве, селекции, пътечки, текстово форматиране, стилове и т.н. Хубаво е, ако сме правили различни монтажи или корекции да пазим работата си в такъв формат, за да може при нужда лесно да можем да внесем промяна.

JPЕG - Този файлов формат поддържа милиони цветови оттенъци. Не поддържа прозрачност. Подходящ избор за записване на снимки (всички снимки за това ръководство са записани в jpeg формат). Поддържа компресия със загуба на качество. По-долу е диалоговият прозорец, който се появява когато изберем FIle>Save as и изберем формат JPEG. С плъзгача в секцията Image options избираме степента на компресия. Колкото е по-голяма компресията, толкова по-малък ще бъде файла и качеството му. Ако сме сложили отметката Preview, в прозореца на файла ще виждаме промяната в качеството му. Секцията Size показва каква ще бъде големината на файла и за колко време ще се зарежда при зададена скорост (от падащото меню можем да избираме различни скорости).

Публикувано изображение

GIF - Поддържа 256 цвята, прозрачност на фона, анимирани изображения. Ефективен е при компресия на плътни цветове като лого-знаци, илюстрации с текст, графика. Например всички диалогови прозорци като този по-горе са записани в GIF или PNG-8. Най-важният параметър при запис в GIF формат е броя на цветовете (Colors), които ще съдържа изображението. И тук при промяна на различните параметри можем да наблюдаваме резултата в прозореца на файла (при включена опция Preview). Накратко за някои от другите опции:
Palette - избор между различни видове палитри с цветове.
- Local (Selective) - палитра с цветове съставена на базата на най-често срещаните цветове в изображението.
- Local (Perceptual) - палитра с цветове, към които човешкото око е най-чувствително
- Grayscale -палитра съставена от всичките 256 оттенъка на сивото, които едно 8 битово изображение може да възпроизведе.
- Exact - Активна е ако вашето изображение е съставено от 256 или по-малко цвята.
Transparency - прозрачност на фона.
Matte - активна опция, когато съществува прозрачност. Определя с какъв цвят да се запълнят изгладените ръбове, които лежат до прозрачни области.
Dither - Когато изображението съдържа повече цветове от възможните да бъдат възпроизведени. Смесва пиксели от налични цветове за да симулира липсващ цвят.

Публикувано изображение

PNG-8 - Създаден е като свободна от патент алтернатива на GIF. Не поддържа анимирани изображения. Според мен се справя с работата си по-добре от GIF. Проблема е, че някои стари браузари не поддържат този формат.

PNG-24 - Поддържа 24 битов цвят (милиони цветове). Не поддържа анимирани изображения. Подходящ за компресиране без загуби на пълноцветни полутонови изображения (фотографии, изображения с градиенти). Проблема е, че създава много по-големи файлове от JPEG. Предимството на този формат е, че поддържа 256 нива на прозрачност. Отново някои от по-старите браузари не го поддържат.

TIFF - Използва се за размяна на файлове между различни програми и платформи. Поддържа прозрачност, полупрозрачност; може да запазва слоевете. Поддържа CMYK, RGB, Lab, indexed-color, и Grayscale режими. При запис може да изберем между следните компресии:
None - без компресия; LZW и ZIP- компресии без загуби; JPEG - компресия със загуби, като може да се избира качеството. TIFF файловете са големи по обем и не са подходящи за масово използване в Интернет.

Нека използваме една полезна функция на Photoshop и да направим нагледно сравнение на различните файлови формати. Изберете File>Save for Web. Тази функция ни предоставя всички опции при запис на файлове плюс някои допълнителни и възможност удобно да сравним ефективността на различни формати и настройки.
Имаме четири изображения. По подразбиране първото е оригинала, а другите три са даден формат с различни нива на компресия. Може да селектираме прозорец с изображение и в дясната част на екрана да изберем различен формат и опции за него. Достъпните формати са GIF, JPEG, PNG-8, PNG-24 и WBMP (стандартен формат за оптимизиране на изображения за мобилни устройства, като клетъчни телефони; поддържа еднобитов цвят, което значи че изображението съдържа само черни и бели пиксели). Под всяко изображение се вижда файловият формат, големината му и избраните опции. Снимката, която съм избрал за оптимизиране е с размери 450 на 305 пиксела.

[imghttp://pics.softvisia.com/design/pics/2616/Compare_1.jpg[/img]

В прозореца до оригинала съм избрал GIF с 64 цвята. Ясно се вижда как започват да се губят детайли в облаците, докато файловият размер остава сравнително голям - 46,98К. В прозореца под оригинала съм избрал JPEG с качество 45 от 100 възможно. Файловият размер е почти два пъти по-малък от този на GIF, а загубата на качеството е недоловима. Долу в дясно съм избрал формата PNG-24, който е способен също както и JPEG да възпроизведе милиони цветове. С възпроизвеждането на цветовете се справя отлично, но размера на файла е почти 10 пъти повече от този на JPEG, а двете снимки изглеждат еднакви. Ако ще качвам тази снимка в Интернет, без съмнение бих избрал оптимизирания JPEG вариант. А вие?

Да сравним възможността на GIF, PNG-8 и JPEG да оптимизират друг тип изображение.

Публикувано изображение

Задал съм 128 цвята за GIF и PNG-8. Двете са идентични по качество (което в случая е близко до оригинала), но PNG-8 показва по-добри резултати по отношение на размера - 7,17 на 12,44К. А как стоят нещата при JPEG? Зле! За да съответства оптимизацията на размера поне на тази на GIF, трябваше да задам ниско качество. JPEG със своите милиони цветове може да възпроизведе добре това изображение, но това няма да стане ефективно. При максимално качество размера скача на 88К. Още един недостатък е и начина, по който се губят детайлите. При GIF и PNG информацията остава четима, докато при JPEG се появява шум около буквите, което дразни очите. JPEG просто не е създаден за тази цел. Съвета ми е да го използвате по предназначение, а именно за запис на фотографии. Или пък не? Поне винаги можете да отворите Save for Web и да направите сравнение.

В следващото сравнение ще направим тест на способностите на GIF, PNG-8 и PNG-24.

Публикувано изображение

GIF и PNG-8 се справят с полупрозрачността еднакво зле. Те не поддържат полупрозрачност, но се опитват да я симулират. От друга страна, там където имаме пълна прозрачност (кръгчето) и трите се справят еднакво добре. При по сложни фигури на прозрачност GIF и PNG-8 не дават добро качество, защото правят ръбовете на прозрачността назъбени. Ако оставим настрана това и се вгледаме в плътните части на изображенията с наличните 32 цвята, които съм задал и двете са оптимизирани еднакво добре. В синята лента отгоре са останали малко цветове, но смисъла е да се оптимизира подобна картинка за Web. В случая е важна информативността и размера, а PNG-8 бие GIF по файловия размер - 15,67К срещу20,91К. Ако увелича използаваните цветове на 256, качеството ще бъде много близко до оригинала (без лошата полупрозрачност разбира се), а размера ще бъде 21,51 на 31,56К. Забележете, че размерите на GIF и PNG-8 са по-големи от тези в предходното сравнение, въпреки че тук използваме 32 цвята. Причината е наличието на прозрачност в изображението. PNG-24 показва идентичност с оригинала, но при него нямаме контрол върху качеството и съответно върху файловия размер. Той просто ни дава най-доброто. Според мен използването му в Интернет е ограничено (освен ако не се налага някаква прецизна прозрачност/полупрозрачност или има нужда от качество, а JPEG не се справя), защото идеята на оптимизацията е да се лишим от допустимо количество качество в замяна на по-малък размер на файла.
Пример за използване на PNG-24 са изображенията с последните две сравнения. Нужен ми беше формат, който да представи точно предимствата и недостатъците на другите формати, а не да внася допълнителна загуба на качество. PNG-24 форматът за първото сравнение обаче, беше прекалено голям (558 КВ) и за това предпочетох да го запиша в JPEG (138 КВ). PNG-24 e добър избор, когато се създават изображения за флаш анимации.

Обобщено за файловите формати:
JPEG - Милиони цветове, фотографии, със загуби
GIF - Малко, плътни цветове, прозрачност, анимирани изображения, със загуби
PNG-8 - Малко, плътни цветове, прозрачност, със загуби, по-ефективен от GIF
PNG 24 - Качествена прозрачност, полупрозрачност (256 нива); за всякакъв тип файлове, ако големината не е проблем, без загуби


Овладяването на тези техники ще ви позволи да решите основни проблеми свързани с вашите изображения. Описаното тук само загатва за възможностите на програмата Photoshop CS2, но е едно добро начало.
С втората картичка не направихме нищо, но затова пък вие може сами да опитате да я поправите. Проблемите ще са идентични с тези на първата, а решенията вече ги имате.

Всички права върху текущото ръководство и картинките включени в него са собственост на автора им и нямат право да бъдат възпроизвеждани под каквато и да е форма без изричното съгласие на автора.

Автор: Станислав Стоянов (Zevzek)




0 потребители четат тази тема

0 регистрирани потребители, 0 гости и 0 анонимни потребители