Jump to content

Ръководство: записване на видео от игри (по старомодния начин)


Препоръчан пост

Записване на видео от игри (по старомодния начин)

В тази тема ще си поговорим за нещо, за което обикновено не се говори много из нашия форум - игри, и по-конкретно за видео запис на игри. Считам, че е добра идея да се разнообрази обстановката с нещо малко по-забавно, а понеже никой не ме пита, аз ще направя първата крачка и ще заговоря за това.

Важно уточнение: в текущата тема става въпрос за старомодния/класическия запис на игри - без хардуерно ускорение, т.е. за онези от вас, които искат да записват игри, но не разполагат с процесор и/или видео карта, които нямат хардуерен видео енкодер. Ако не сте сигурни, дали разполагате с такъв хардуер, вижте инструкциите в следващия абзац.

Ако не сте сигурни дали имате хардуер, който да има нужния хардуерен енкодер, ето как можете да го установите (инструкциите са скрити, за да се показват само при нужда и да изглежда темата по-изчистена; просто кликнете бутонче „Show“):

Всичката нужна информация можете да получите от CPU-Z. Информацията, която тя предлага за видео картите, е доста оскъдна, но е достатъчна за нуждите ни. Изтеглете програмата, разархивирайте я в удобна папка и я стартирайте.

Цялата нужна информацията за процесора се намира още на първата страница в първите две полета (Name и Code Name). Просто проверете дали вашият процесор съвпада с някой от тези, изброени по-долу:

AMD: всички процесори от сериите A4, A6, A8 и A10, базирани на Trinity, Richlan, Kaveri, Kabini или Temash архитектура (нея можете да видите в поле Code Name на CPU-Z).
Intel:
— от Core семейството: всички i3, i5 и i7 модели, базирани на Sandy Bridge, Ivy Bridge или Haswell архитектура (нея можете да видите в поле Code Name на CPU-Z);
— от Pentium семейството: G3220, G3220T, G3320TE, G3420, G3420T, G3430, 3558U, 3561Y;
— от Celeron семейството: G1820, G1820T, G1820TE, G1830, 2957U, 2961Y, 2981U.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17519/cpuz1.png

За да проверите видео картата, отидете на подпрозорец Graphics. В горната лява част на прозореца е падащотo меню за избор на видео карта. Ако имате само една (както е в повечето случаи), менюто ще е сиво и неактивно. В този случай директно ще видите модела. Ако имате две видео карти, менюто ще е активно. В такъв случай го отворете, за да видите и другата.

AMD: по-високите класове от серия 7000: 7700, 7800 и 7900 видео картите, както и по-новото поколение R7 240/250/260/265 и R9 270/280/290/295.
NVIDIA: повечето карти от серия 600: 630 (само тези с 64-битова шина), 640, 650, 660, 670, 680, 690, всички от серия 700, всички от серия 800 с изключение на 820, както и всички от серия 900.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17519/cpuz2.png

Ако не сте сигурни за видео картата и/или искате алтернативен метод да разберете дали поддържа нужните технологии, можете да използвате GPU-Z. В главния ѝ прозорец ви интересува само и единствено поле GPU. Там е поместена информацията за кодовото наименование на графичния чип.
Ето какво трябва да пише в полето...:
- при AMD: Cape Verde, Bonaire, Pitcairn, Tahiti, Malta, Curaçao, Hawaii или Vesuvius;
- при NVIDIA: кодовото наименование трябва да започва с GK или GM.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17519/gpuz1.png

Някои важни забележки:
1. Това не са всички процесори, които поддържат хардуерно ускорение. AMD може да пусне на пазара още модели, които да го поддържат, а Intel в последно време активират поддръжката на Quick Sync на още процесори в драйверите си. Също така, не споменавам процесорите с хардуерно ускорение, които са предназначени за нетбуци и таблети, защото те така или иначе няма да се използват за игри.
2. Отново да спомена, за да бъда разбран правилно: тези компоненти може да поддържат хардуерна компресия в H.264, за да не натоварват допълнително системата по време на игра, но компютърът, въпреки всичко, трябва да си покрива изискванията на играта.



Ако разполагате с необходимия хардуер и желаете да се възползвате от хардуерното ускорение, вижте тази тема.

Програми за запис на видео от игри има немалко. Малко са обаче онези, които са смислени, а още по-малко са онези, които реално заслужават внимание.

Днес ще си поговорим за две конкретна програма - MSI Afterburner. Е, по-скоро аз ще говоря, а вие ще слушате. По-точно, аз ще пиша, а вие ще четете. Всъщност, може да не го прочетете днес. Даже, като се замисля, е по-вероятно изобщо да не го прочетете днес. Дори е почти сигурно. Макар че реално "днес" е относително понятие и когато го прочетете, мозъкът ви автоматично ще го асоциира с текущата дата, което значи, че мога да кажа "днес". Дали мога да оставя "поговорим" обаче? Защо да не мога? Използвам я преносно, а не буквално. ... Гарване, отплесваш се! Окей, да се върнем към същината - записване на игри.

Повечето от вас, които са се интересували от записване на игри, не може да не са попадали на FRAPS, която е определено най-известната програма за това. Дори вече има ръководство за нея в тази тема. То е доста старичко (на над 7 години е вече), но учудващо върши работа, защото програмата всъщност не е претърпяла много промени по интерфейса си и възможностите, които предлага. Да, опциите са малко разместени и тук-таме има някоя нова опция, но като цяло промените са малко. С това не намеквам, че програмата не се е развивала. Напротив, просто развитието се е състояло повече откъм стабилност, съвместимост и производителност, които са все функции, които не се виждат на пръв поглед, а са "под капака".
FRAPS има някои неоспорими плюсове - работи доказано стабилно и е много лесна за работа. Има основните функции и производителността ѝ е прилична. За жалост обаче и някои недостатъци: може да използва само и единствено своя кодек за компресиране; поддържа само AVI като контейнер формат; поддържа само запис на пълната разделителна способност (1:1) или наполовина, което донякъде върши работа за 4:3 съдържание, но в ерата на широкоекранните дисплеи с 16:9 и 16:10 съотношения и високи разделителни способности тези 2 опции са крайно недостатъчни; може да записва едновременно звука от играта и от микрофона, но ги обединява в един звуков поток, а не в отделни; струва 37 долара. Не че това последното спира повечето потребители, които ползват кракнати версии, но все пак си е минус. Със сигурност има и други, но това са по-големите.

И нека контрирам някои бъдещи коментари, предлагащи ми някои подобни програми. Запознат съм с повечето и нито една от тях не си заслужава парите. Ако не ви интересуват, можете да прескочите краткия обзор (в тъмно синьо). :)

Впечатленията са базирани на запис на fullHD разделителна способност (1920x1080) на 60 и 30 кадъра в секунда (FPS):
 
Забележка: информацията е актуализирана за последните версии на програмите към 15.01.2015.

- Xfire е безплатна, но така и не успях да си регистрирам акаунт, за да я тествам. А и реално поддържа само ограничен брой от игри. Вярно, доста са, но все пак е някакво ограничение, което е много желателно да го няма.
- WeGame вече не съществува.
- Taksi е изоставена е много отдавна. Тя не беше напълно надеждна и още тогава. Споменавам я, за всеки случай, ако някой реши да се опита да ме затапи с нея, защото е по-неизвестна.
- Gregion не беше лоша и имаше хляб в нея, но разработката ѝ беше прекратена и програмата остана без дом (сайт). Все още може да се намери, но на фона на останалите програми, които се разработват активно, не си заслужава толкова.
- PlayClaw (5.3105) може да записва звук от два източника (което е добре), но ги обединява в една обща пътека (което е разочароващо). Разполага със свой кодек, MJPEG и H.264, който се предлага посредством хардуерните енкодери Intel, AMD и NVIDIA, но за жалост реализацията им не е толкова добра: при използването им кадрите падат и игрите не могат да се играят комфортно. Не е толкова лоша като цяло, но не си заслужава цената от 39 долара.
- Bandicam (2.1.2.740) не е лоша. Също като FRAPS не може да записва многоканален звук и поддържа само AVI като контейнер формат. Поддържа доста видео кодеци (H.264, Xvid, MPEG-1, M-JPEG, lossless YUV/RGB24 и външен), но има проблеми с всички тях. Общият проблем е, че винаги използва откачено високи битрейти. За lossless кодеците е разбираемо и няма как да се промени, но за останалите не е. Извинявайте, ама 60-70 мегабита битрейт за H.264 или 80 мегабита за Xvid е просто лудост. За сравнение, битрейтите на всички 1080p (FullHD) филми, които се свалят от торентите, не надвишават 20 мегабита. Ясно ми е, че това е направено, за да е сигурно, че качеството ще е отлично, но е такова изсилване, че думите не ми стигат да го опиша. Също така, по някаква причина, някои от записите на 60 кадъра в секунда не са плавни, не се усещат като 60 кадъра. Предлагат се четири хардуерно ускорени метода за компресиране в H.264: Intel Quick Sync, NVIDIA CUDA, NVIDIA NVENC и AMD APP (т.е. VCE). Работят прилично добре, поне тези на NVIDIA. Като цяло има хляб в приложението и от всичките споменати в този абзац това е най-доброто, но все пак за цена от 39 долара очаквам малко повече.
- Dxtory (2.0.128) набира популярност и съм срещал мнения, че това е най-добрият софтуер за запис на игри. Честно казано, не виждам кое ѝ е чак толкова по-доброто. Поддържа само AVI като контейнер. Записаните файлове далеч не са толкова плавни, колкото ми се иска, и няма грам поддръжка на хардуерно ускорено компресиране. Единствените реални предимства пред FRAPS са, че може да записва звук от повече от два източника (и то в отделни пътеки) и че поддържа външен кодек, т.е. можете да използвате инсталираните на системата кодеци. Авторът иска за програмата 3800 японски йени (да, правилно прочетохте, програмата е японска), което трябва да е средно около 33 долара или 28 евро (на базата на днешните курсове). Много са. Ама много! Между другото, авторът явно е доста зле с английския, защото преводът на програмата е доста необичаен и забавен на моменти. Дори подозирам, че може да е използван машинен превод от Google Translate.
- Game Cam е абсолютен боклук. Предлага обидно малко опции, не може да записва звук от играта, капризна е, нестабилна е и записаният клип е с ужасно качество. Възможно е това последното да се дължи на ограничение в демо версията, но тогава това би говорило колко некадърни са авторите, ако са взели такова решение съзнателно. И като за ритник в слабините, това нещо струва цели 30 долара.
- D3DGear (4.93) е слаба ракия. Разполага с всички по-важни опции, но не може да записва в MKV контейнер и не разполага с никакъв свой кодек, а използва имплементациите на 3-4 кодека на безплатния ffmpeg проект. Не че е голям проблем, но просто не предлага нищо, което да го няма в други подобни приложения. Според официалната ѝ страница трябва да поддържа и всички хардуерни енкодери, но аз не успях да я накарам да ги използва. Според мен изобщо не си оправдава цената от 35 долара.
- liteCam Game (4.9.0.5) може да записва и уеб камера, а за кодеци може да използва всеки външен видео кодек, както и своя собствен. За жалост с това се изчерпват положителните ѝ черти. Не може да записва плавни видео файлове, не поддържа технологии за хардуерно ускорение, не може да записва многоканално аудио, интерфейсът ѝ е странен и неинтуитивен и т.н. Струва 30 долара, което е безбожна сума за това, което предлага.

Съществуват и Xsplit Gamecaster/Broadcaster и Open Broadcasting Software. Те са предназначени основно за стрийм на работен плот или игри към сайтове от рода на Twitch.tv, но уж трябва да могат и да записват във файл. Xsplit програмите не успях да ги накарам да го направят това. Срещал съм мнения, че това са лесни за използване програми, но аз не съм съгласен с това. Open Broadcasting Software е безплатна и може да се използва за запис във файл, но просто не е толкова удобна, колкото специализираните за целта приложения.

Мисля, че се изчерпаха


Време е да ви запозная с MSI Afterburner и Action!.

MSI Afterburner е приложение, което първоначално се използваше само за оувърклок и наблюдение на видео карти, но постепенно му се добавиха и още функции. Една от тях беше да може да записва и видео от игри. Предполагам, че някои от вас биха запитали колко може да е добра тази функция за запис, след като това не е основното предназначение на програмата, а е просто допълнителна/странична функция. Ами, може да е и е много добра. Толкова дори, че слага почти всички останали в джоба си. И на всичкото отгоре не струва и един ирански риал. От името можете да предположите, че приложението работи само с видео карти на MSI, но не е така, работи с абсолютно всички поне малко съвременни видео карти. Също така, MSI Afterburner е наследникът на RivaTuner, разработката на която беше прекратена, след като авторът ѝ бе нает от MSI да разработва Afterburner. Това обяснява и имената на един от кодеците и специализираното приложение за извеждане на статистики, които се използват в Afterburner. Споменавам информативно.
Action! е сравнително ново приложение. Съществува от малко над 2 години, което може да не ви се струва малко, но определено е младо, в сравнение с другите подобни. Това обаче не му пречи да е отлично и да е най-доброто платено приложение за целта.

В темата ще се старая да се придържам максимално към опции, които се отнасят само за запис на видео. Няма да обръщам внимание на нищо друго.

Action!
Автор: Mirillis
Лиценз: Платен (Trial), 29.95/49.95 USD
Връзки: Официална страница | Страница за изтегляне
Актуална версия (към момента на писане на статията): 1.19.2

Минимални изисквания:

  • операционна система: Windows Vista, 7 или 8;
  • процесор: Intel Celeron на 1.4 ГХц (или еквивалентен на AMD) с поддръжка на SSE2 инструкции;
  • памет: 512 МБ;
  • видео карта: с хардуерна поддръжка на Direct3D 9 и Shader Model 2.0.
Препоръчителни изисквания (за HD запис):
  • операционна система: Windows Vista, 7 или 8;
  • процесор: Intel Core 2 Duo на 2.0 GHz (или еквивалентен на AMD) с поддръжка на SSE2 инструкции;
  • памет: 1024 МБ;
  • видео карта: с хардуерна поддръжка на Direct3D 10 и Shader Model 4.0.
MSI Afterburner
Автор: Алексей Николайчук (Unwinder)
Лиценз: Безплатен
Връзки: Официална страница | Страница за изтегляне
Актуална версия (към момента на писане на статията): 3.0.1

Изисквания:
  • операционна система: Windows XP, Vista, 7 или 8;
  • видео карта: NVIDIA GeForce серия 6 (6xxx) или по-нова; AMD Radeon HD серия 2000 или по-нова.
Link to comment
Сподели другаде

Action!


Action! може да записва в два формата: AVI и MP4.
Ако се избере AVI, видео потокът се компресира със собствения видео кодек на програмата - FICV (Fast Intra Compression Video), а аудио потокът остава в некомпресиран WAV формат.
Ако се избере MP4, видео потокът се компресира в H.264, а аудио потокът - в AAC.

Преди да се премине към запис, е редно да се погледнат настройките на приложението. Кликнете бутона със зъбното колело най-вдясно:
http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action0.png

Ще видите цял ред с бутони, водещи до различните секции. Ще обяснявам подред.

Video Recording Settings

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action1.png

Video quality определя качеството на запис, като Low е най-ниско, а High - най-високо. Препоръчвам да изберете High и да го намалите само ако системата се натоварва по време на запис и сте готови да направите компромис с качеството.
Bitrate (MP4) определя битрейта, при запис в MP4 формат. Колкото по-висок е битрейтът, толкова по-големи ще са файловете, но и качеството ще е по-добро. Обикновено, по-високите разделителни способности изискват и по-висок битрейт. Няма как да ви кажа какъв битрейт да използвате, защото той зависи от това каква игра записвате, на каква разделителна способност, какво ще се прави после със записа, колко взискателни сте по принцип и др. Казано иначе: нужно е да тествате с различни битрейти, докато откриете подходящият за вашите нужди, който да предлага добър компромис между размер и качество.
Input range определя входящия обхват на цветовото пространство. За запис на игри е по-добре да остане 0-255.
Use multicore recording опцията включва и изключва използването на повече от едно ядро, ако процесорът разполага с такива. Понеже програмата, като цяло, е доста добре оптимизирана за повече от едно ядро, е препоръчително да оставите опцията включена. Възможно е обаче, в някои редки случаи, производителността да е по-добра, ако изключите опцията. Това са редки случаи и би следвало да се занимавате с тази опция само ако имате проблеми.
Record mouse cursor включва записването и на курсора на мишката. Ако не желаете да записвате курсора, махнете отметката.
Visualize mouse clicks добавя ефекти при натискане на бутоните на мишката. Отнася се само при запис на работния плот, не и в игри, така че не ни интересува в случая.
User overlay graphics включва използването на наслагващи се изображения върху крайния запис (изображения, лого и др. подобни).
От Input file се посочва файла за overlay. Поддържат се форматите BMP, JPG и PNG (с alpha канал). Максималната разделителна способност на допустимото изображение е 1920x1200 пиксела.
Position менюто определя къде точно да бъде разположеное изображението за overlay.

Webcam Settings

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action2.png

Тук се намират настройките за запис на уеб камери. Action! може да записва до 2 уеб камери едновременно. Аз нямам такива неща, затова опциите на този екран са сиви.

Recording mode определя режима на запис. Можете да изключите записа от уеб камери, да го включите или да го настроите да се записва само при натиснат определен клавиш от клавиатурата (за клавишите ще поговорим след малко).
От Webcam менютата можете да избирате съответната уеб камера, от която да записвате.
Position определя мястото в крайния запис, където да се разположи прозорчето със записа от уеб камерата.
Video size определя размера на прозорчето със записа от уеб камерата, т.е. какъв процент да е от общата разделителна способност.
16:9 -> 4:3 опцията я включете, ако ще записвате видео в 4:3 съотношение.

Най-долу вдясно има бутон за предварителен изглед, за да видите как ще изглежда крайният резултат.

Audio Settings

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action3.png

Тук се намират звуковите настройки. Ако не жеалете да записвате звук от играта или микрофона, а ще добавите някакви ефекти и/или музика ръчно, можете да пренебрегнете тези настройки.

От Audio device (под Microphone settings) избирате звуковата карта (ако имате повече от една), към която е свързан микрофонът, или избирате самия микрофон (ако е на USB интерфейс).
От Volume можете да регулирате нивото на запис на микрофона.
Record microphone into separate audio track опцията ще ви позволи да запишете звука от микрофона в отделна аудио пътека, т.е. звуците от играта/компютъра ще са в една пътека, а микрофонът ще е в друга. Ако няма отметка на опцията, всички звуци ще се съберат в един поток. Тази опция важи само при запис в AVI.
От Audio device (под System sounds) избирате звуковата карта, от която желаете да записвате звука. Т.е. общо взето картата, към която са свързани колоните/слушалките, от които чувате звуците, които желаете да записвате.
От System sounds и Microphone можете да регулирате нивото на записваните звуци от играта/системата, спрямо това на микрофона. Когато увеличите едното ниво, другото автоматично ще намалее.
От меню Bitrate избирате желания битрейт, който да се използва при компресиране на звука. Това се отнася само за запис в MP4 формат. Ако ще записвате двуканален (стерео) звук от игра, дори 160 Kbps трябва да е напълно достатъчен в повечето случаи. Ако обаче ще записвате многоканален звук (5.1), тогава изберете поне 256 Kbps. А ако искате да сте още по-сигурни, че качеството ще е на ниво, изберете 320 Kbps или 384 Kbps. Реално няма нужда от 512 Kbps в 99,99% от случаите.

HUD Settings

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action4.png

Hide HUD during desktop recording скрива интерфейса на програмата по време на запис на работния плот. Не ни вълнува това в случая.
Do not record HUD in games and applications не записва интерфейса на програмата, който се появява в игри (показва кадрите в секунда например). Ако желаете да записвате това, махнете отметката.
Hide HUD on Action! startup ще скрива малкото прозорче на програмата. Обикновено, това прозорче се появява в съответния ъгъл на прозорец, игра или видео екран.
От HUD Startup Position можете да изберете в кой ъгъл да се появява малкото прозорче.

Export Settings

Тук се намират настройките за изнасяне (конвертиране) на файл от AVI в MP4. Тези настройки не ви интересуват, ако:
- ще записвате директно в MP4;
- ще записвате в AVI, но ще редактирате файла в някоя програма за видео обработка;
- ще записвате в AVI, но ще компресирате файла в някакъв друг формат (различен от MP4) и/или с друга програма.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action5.png

Use hardware acceleration for video encoding включва използването на хардуерно ускорение при конвертиране, а от падащото меню можете да изберете точно кое да използвате (ако имате съответния хардуер).
Използването на хардуерно ускорение ще ускори процеса на конвертиране значително, но е възможно да влоши качеството. Колко по-лошо би било качеството, не мога да кажа, защото зависи от това каква точно игра сте записвали. Поне аз при направените записи и конвертирания не видях особена разлика, но е най-добре вие лично да компресирате и да прецените за себе си. Ако нямате никакъв хардуер, който да предлага хардуерно ускорение, опцията ще е сива. По принцип се поддържат Intel Quick Sync, NVIDIA CUDA и AMD APP.
Export mouse cursor ще включи курсора на мишката в конвертирания файл.
Export mouse clicks visualizations ще включи специалните ефекти при натискане на бутоните в конвертирания файл. Не ги използваме, така че не ни интересува опцията.
Remember password опцията ще накара Action! да помни паролата ви за YouTube. Тази опция ви интересува само ако възнамерявате да използвате програмата да качва конвертираните клипове вместо вас.
Automatically split files into parts (YouTube) опцията ще накара Action! да разцепва конвертираните файлове на отделни такива, за да могат да се качват на YouTube. Можете да определите продължителността им чрез стрелките, вдясно от опцията.
От Export output folder можете да изберете папката, в която да се съхраняват конвертираните файлове.

Hotkeys Settings

Тук се намират настройките за клавишните комбинации за извършване на различните дейности. За да промените някоя клавишна комбинация, просто посочете полето с курсора и натиснете желания(ата) клавиш(комбинация).
Ако не желаете да използвате клавиш за някоя от функциите, можете да махнете отметката срещу нея (оградил съм ги вдясно). Първите 4 клавиша обаче не могат да бъдат забранени. Стрелката долу ще ви отведе на следващата страница.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action6.png

Няма да обяснявам всяка точно функция какво прави, само ще спомена най-важните за нашите нужди:
- Record Video включва и изключва записа на видео;
- Show/Hide HUD показва и скрива малкото прозорче с информация за кадрите в секунда;
- HUD display position сменя ъгъла на показване на въпросното прозорче;
- Microphone recording активира записа от микрофон;
- Pause/resume video recording спира на пауза и възобновява записа;
- Cancel recording (на другата страница) отменя записа (т.е. спира го и не запазва файла).

Готово!

Това са настройките на Action! за запис на видео от игри. След като сте готови с тях, се върнете отново на екрана за запис на видео (1):

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action7alt.png

От полето/бутона в горната лява част (2) посочете папката, в която да се съхраняват записите.
За да записвате от игра, се уверете, че срещу Recording е mode избран правилният режим — бутонът с геймпада (3).
(4) От меню File format изберете желания формат: AVI или MP4.
Компресирането в AVI ще използва вградения видео кодек на програмата, а звукът ще бъде записан в некомпресиран WAV формат. Това значи, че натоварването на процесора няма да е толкова голямо (спрямо другия наличен формат), но пък записаните файлове няма да са малки — около 1 ГБ за 1 минута запис на 1920x1080 разделителна способност с 60 кадъра в секунда и многоканален звук. Разбира се, ако записвате в 1280x720 разделителна способност и/или с 30 кадъра в секунда, и/или стерео звук, файловете ще са по-малки. И все пак, няма да са чак толкова малки, колкото биха били в MP4. От друга страна, ако използвате именно MP4, ще получите значително по-малки файлове, но пък натоварването на процесора ще е много по-голямо, защото H.264 видео форматът, който се използва от Action! в MP4 записа, е много по-тежък, а освен това звукът също се компресира, което също изисква процесорно време.
(5) От меню Video size изберете разделителната способност на видео потока: Original (1:1 с оригинала), 1080p, 720p, 480p, 360p или 240p.
Някои забележки:
1) колкото по-малка е разделителната способност, толкова по-малък ще е файлът и толкова по-малко ще е натоварването върху процесора;
2) 1080p опцията е налична само при запис в AVI формат; ако записвате в MP4, максималната разделителна способност ще е 720p; това ограничение го няма, ако се използва хардуерно ускорение за запис;
3) изборът на разделителни способности се отнася само за записа на игри, базирани на Direct3D (DirectX), които са повечето; записът на игри, базирани на OpenGL (доста по-малко на брой), се извършва винаги в оригиналната разделителна способност.

(6) От меню Video framerate можете да изберете кадрите в секунда на видео файла: 15, 20, 24, 25, 30, 50 или 60.
Колкото повече са кадрите в секунда, толкова по-плавно ще е изображението, но и толкова повече ще се натовари процесора по време на запис и толкова по-големи ще са създадените файлове. Тествайте и използвайте най-високата стойност, при която записът не ви пречи да играете играта и крайният файл не е прекалено голям за нуждите ви.
(7) Чрез опцията Duration можете да поставите ограничение на времетраенето на записаното видео (часове, минути и секунди).
Опцията Use Perfect Video Match mode не ни интересува.
(8) Опцията Record system sounds включва записа на звук. Ако не желаете да се записва звук, махнете отметката.
(9) Опцията Allow multi-channel audio recording включва записа на многоканално аудио. Ако искате звукът да е в обикновено стерео, махнете отметката.
(10) От меню Microphone можете да изберете режима на запис на микрофона: да не се записва (Do not record), да се записва винаги (Always record) или да се записва само при натиснат съответния клавиш (Record on button down), който се задава от настройките. Споменах го малко по-нагоре.

---

Готови сте за запис! Нужно е да стартирате или възстановите (ако сте я минимизирали с Alt+Tab) игра и да натиснете съответния клавиш за запис, който сте посочили (пише го на основния екран на програмата точно под „Video Recording“).

---

След като направите някакви записи, те ще се появяват в списъка, в лявата част на прозореца на програмата. От тук можете да възпроизведете или конвертирате даден файл.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action8.png

При маркиране на някой запис се активират бутоните отдолу. Те извършват следните функции:
1) изтриване на избрания файл;
2) възпроизвеждане на избрания файл във вградения плеър в Action!;
3) отваряне на папката, където се намира файла;
4) конвертиране на избрания файл в MP4 формат (опцията е налична само за записи в AVI формат);
5) конвертиране на избрания файл в MP4 формат (ако е AVI) и качване във Facebook;
6) конвертиране на избрания файл в MP4 формат (ако е AVI) и качване в YouTube.

Разбира се, не е нужно да използвате точно Action! за конвертиране на записаните AVI файлове. Можете да използвате някоя друга програма по избор, но не е гаранция, че ще може да отвори файловете с по-екзотичния видео кодек в тези AVI файлове. По-професионалните и кадърно направени програми за конвертиране или видео обработка не би трябвало да имат проблеми, но все пак го споменавам, за да имате едно на ум. Ако искате да използвате друга програма за обработка и/или конвертиране, можете да спрете да четете тук.

---

Ако искате да използвате Action! за конвертиране, ето как става това:

Изберете файла, който искате да конвертирате, и кликнете съответния бутон отдолу. Това ще ви отвори следния прозорец:

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/action9.png

Тук имате следните опции/настройки:
Output profile: от това меню си избирате профила, който отговаря на нуждите ви, т.е. къде ще се използва/възпроизвежда файла;
Забележка №1: ако сте записали оригиналния AVI файл с 60 кадъра в секунда и искате да ги запазите в конвертирания файл, изберете профил Auto. Ако изберете който и да било друг профил, Action! ще промени кадрите в секунда на 30.
Забележка №2: ако кликнете някой от бутоните за конвертиране и качване във Facebook/YouTube или кликнете стандартния бутон за конвертиране, но изберете профил за Facebook или YouTube, Action! автоматично ще добави една стрелка в долната част на прозореца (до бутон Start), при чието кликане ще можете да въведете данни и предпочитания за качване на готовия клип в съответния сайт.

Video quality: от това меню избирате какво качество желаете - ниско, нормално или високо; по-високото качество означава по-дълго време за компресиране; лично аз обаче не видях особено видими разлики дори между ниското и високото качество, но все пак е най-добре вие да тествате лично и прецените за себе си; настройката не е от значение, ако ще използвате хардуерно ускорение NVIDIA CUDA;
За да придобиете представа, при мен 10-минутен клип на разделителна способност 1920x1080 се компресира за следното време:
- без хардуерно ускорение, на нормално и високо качество - за 21 минути;
- без хардуерно ускорение, на ниско качество - около 14 минути и половина;
- с хардуерно ускорение CUDA на NVIDIA - 10 минути.
Имайте предвид обаче, че тези времена са ориентировъчни, колкото да съпоставите различните методи на компресия. Те могат да варират малко или много, в зависимост от вашия хардуер.

Video bitrate: тук определяте битрейта на видео потока;
По подразбиране е 19,200 Mbps, но това е доста висок битрейт. Игрите като цяло изискват повече битрейт от филмите (по ред причини), но това го намирам за излишно висок битрейт дори за тях. Лично според мен около 10 Mbps е добра отправна точка. Ако не ви допада качеството, вдигнете битрейта с 1-2 мегабита и опитайте пак. Като цяло е въпрос на експериментиране, за да намерите оптималния битрейт. Той също така заивиси и от играта, която е записана. Разбира се, ако не ви интересува чак толкова размерът на файловете, можете да оставите 19,2 Mbps.
Audio track: от тук избирате дали да се използва някой аудио поток и ако да, кой;
Audio output: от тук избирате дали звуковият поток да се запази в многоканален формат (ако е записан в такъв) или да се конвертира в стерео; разбира се, ако вече е в стерео, няма какво повече да се направи;
Отдолу ще видите очаквания краен размер на файла. Като цяло преценката е доста точна.
Нужно е да натиснете бутон Start и конвертирането ще започне.
Link to comment
Сподели другаде

MSI Afterburner


Важно: по време на инсталацията на програмата ще видите опции за инсталация не само на MSI Afterburner, но и на RivaTuner Statistics Server (снимка). Второто приложение се използва за извеждане на най-различни статистики на екрана и осигурява възможност за запис на видео от игри, така че не му махайте отметката.

При стартиране на MSI Afterbuner обикновено се стартира и RivaTuner Statistics Server. Това е нормално. Не би трябвало да можете да го затворите, но не се и опитвайте, защото (както вече споменах) то е нужно за запис.

За да отворите настройките на запис на видео кликнете бутон Settings и след това отидете на подпрозорец Video capture.

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/msia1.png

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/msia2.png

Ето и описание на настройките:

http://pics.softvisia.com/design/pics/17518/msia3.png

Срещу Video capture можете да зададете клавиша, който да се използва за стартиране и спиране на записа по време на игра.
Срещу Video prerecord можете да зададете клавиша, който да се използва за стартиране на предварителен запис по време на игра. Това е функция, която държи винаги последните мегабайти или секунди запис в предварителтено определен буфер, за да може, ако започнете истински запис, да сте имали последните още записано съдържание. Поне аз така го разбирам. Не съм се интересувал повече, защото не ми е необходимо.
Ако зададете някакъв клавиш за предварителен запис, отдолу ще можете да определите продължителността (в секунди или мегабайти) и местоположението му (във файл на твърдия диск или в оперативната памет).
Video format определя видео формата, който ще се използва за запис. Можете да избирате между: Uncompressed (некомпресиран видео поток), RTV1, MJPG и VFW (т.е. някой външен кодек, който е инсталиран на системата). Има и още една опция, external plugin, но тя се отнася само за потребители, които разполагат с някакво хардуерно ускорение, така че не ни грее в случая.
Некомпресираният видео поток няма да ви върши работа в 99% от случаите. Понеже в този режим няма абсолютно никаква компресия, качеството е най-високото възможно и натоварването на процесора е общо взето никакво. За жалост запис на разделителна способност 1920x1080 пиксела на 30 кадъра в секунда би изисквал 178 мегабайта пространство на секунда, което значи над 10 гигабайта на минута). Съответно, ако искате да записвате на 60 кадъра в секунда, нужното пространство ще е 356 мегабайта в секунда (близо 21 гигабайта на минута). Това означава, че за да можете да записвате в този формат, ще ви трябва много дисково пространство и много бърз твърд диск. Единственият реално рентабилен вариант е няколко твърди диска в RAID 0 масив, но дори и това не би излязло евтино.
NV12 опцията е на практика некомпресирания поток, но с извършено преобразуване на цветовете от RGB в NV12 (YUV 4:2:0). Нищо повече. Поради това, този метод има някаква загуба на качество в цветовете, но надали някой простосмъртен ще може да го различи, така че не трябва да е проблем изобщо. Натоварването на процесора е мъничко повече от некомпресирания поток, но разликата трябва да е изключително малка. Като ниво на компресия, този вариант предлага точно двойно по-малък размер на видео потока спрямо некомпресирания, което пак си е много, но не е безумно много. Казано иначе: това е много по-приемлив вариант от некомпресирания видео поток.
RTV1 видео кодекът е специално разработеният за RivaTuner преди време. Качеството му и нивото му на компресия не са чак толкова добри, но за сметка на това е много лек.
MJPG е умерен кодек - нивото му на компресия е сносно, не е от най-тежките и качеството му е прилично.
VFW ви позволява да посочите някой от инсталираните на системата кодеци.

От менюто Container format можете да изберете в какъв контейнер формат да се запазват потоците - AVI или MKV.
Плъзгачът quality определя нивото на качеството на изображението, ако е избран RTV1 или MJPG кодек. Не се отнася за останалите.
От Frame size избирате каква да е разделителната способност.
Плъзгачът Framerare определя кадрите в секунда, на записания файл.
Колкото повече, толкова по-плавен ще е записът, но и толкова по-големи ще са създадените файлове и по-голямо — натоварването на процесора, за да успее да компресира съдържанието. Обикновено 60 кадъра в секунда са напълно достатъчни, защото така или иначе игрите с вертикална синхронизация (VSync) са фиксирани на 60 кадъра в секунда. Другият стандартен избор е 30.
Плъзгачът Framerate limit ви позволява да ограничите максималните кадри в секунда. В общия случай спокойно можете да оставите опцията изключена (плъзгачът изместен вляво).
В поле Videos folder можете да посочите в коя папка да се съхраняват записаните файлове. Това става от бутон Browse. Бутонът View просто отваря папката.
От меню Multithreaded optimization можете да изберете броя нишки, които да се изпълняват. Той зависи от броя ядра на процесора. Най-оптималният вариант е да оставите автоматичния режим (automatic). Останалите опции са за специфични ситуации (ако правите някакви сравнения или диагностика).
Crop video dimensions to make it multiples of 16 опцията указва на програмата да прави дължината и широчината на разделителната способност делими на 16. Включете опцията само ако записаните файлове не се отварят коректно в използвания от вас видео редактор.
Enable gamma correction указва на програмата да прилага корекция на гамата. Ако записът от някоя игра изглежда по-тъмен, отколкото самата игра, това може да помогне. Имайте предвид обаче, че този процес изисква мъничко допълнителна процесорна мощ.
Enable MJPG decoder включва принудително MJPG декодера на MSI Afterburner. Включете опцията само ако записвате във въпросния видео формат и файловете не се отварят в използвания от вас видео редактор.
Use dedicated encoder server принуждава записът да се извършва в отделен процес, а не в адресното пространство на процеса на играта.
По принцип за запис на 32-битови процеси се използват само 32-битови кодеци, а за запис на 64-битови процеси - само 64-битови кодеци, но ако записът се извършва в друг процес, това ограничение отпада. По принцип не е нужно да активирате опцията, освен ако не знаете точно какво правите.
От Audio source #1 и Audio source #2 можете си изберете един или два източника, от които да се записва звук. Първото падащо меню определя типа на източника: none (няма източник, звук не се записва), Auto select (избира се автоматично), DirectSound capture device (запис от DirectSound устройства), WASAPI playback device (запис от WASAPI устройство за възпроизвеждане, т.е. каквото чувате от колоните) и WASAPI capture device (запис от WASAPI устройство за записване, т.е. микрофони и входове). Ако изберете някоя опция различна от None или Auto select, ще имате още едно падащо меню, за да изберете конкретния източник. В полето Push-To-Talk hotkey можете да зададете клавиш (или клавишна комбинация), ако искате да се записва звукът само, ако сте го натиснали.
За тип на източник можете да оставите автоматичния избор. Ако искате ръчно да го посочите, използвайте DirectSound за Windows XP и WASAPI за Windows Vista и нагоре.
Downmix multichannel audio to stereo опцията ще накара програмата да миксира многоканални източници до стерео. Ако включите опцията, от падащото меню можете да изберете как точно да бъде обработен многоканалният звук: stereo rip ще копира предните два канала 1:1 и ще запази тяхното ниво на звука, но ще загубите звуците от централния и задните канали; stereo mix (който намирам за по-удачен) ще миксира централния и задните канали в предните, за да не загубите звуците от тях, но може да промени нивото на звука.
Mix multiple audio tracks ще накара програмата да събере двете аудио пътеки в една. Ако възнамерявате да редактирате записаните звукови пътеки по някакъв начин, е по-добре (естествено) да не ги обединявате. В противен случай можете да ги обедините.

Това са настройките на MSI Afterburner. Настройки на RivaTuner Statistics Server няма нужда да се правят.

Остава да си стартирате желаната игра и да натиснете зададения от вас клавиш за запис.
Link to comment
Сподели другаде

Финални думи


Това е. Надявам се темата е била полезна на някого и че нещата са описани достатъчно ясно. Ако имате някакви идеи за промени, подобрения, уточения и т.н., пишете.

Както винаги, всеки може да цитира/копира цялата тема или откъси от нея в други форуми/блогове/сайтове, стига да се споменава оригиналният източник (т.е. да има връзка към текущата тема в SoftVisia). Казано иначе: насърчавам разпространението на информацията, стига да не я представяте като своя.
 

Night_Raven / SoftVisia.com

Link to comment
Сподели другаде

Гост
Отговори на тази тема

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   Не можете да качите директно снимка. Качете или добавете изображението от линк (URL)

Loading...
×
×
  • Създай ново...