Прехвърляне към съдържание


Снимка

Йога - учение за тялото и душата


  • Моля, влезте, за да отговорите
5 отговора по тази тема

#1 lpa

lpa

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 291 мнения
  • Пол:Мъж
  • Живущ в:България
  • Интереси:кино<br />музика<br />футбол

Публикувано: 19 July 2006 - 02:02

Аз се занимавам от около 5 години с малки прекъсвания, но винаги когато имам възможност отделям 15-20 за един компекс асани. Препоръчвам йогата на всички, без ограничения във възрастта или пола. Идеята на Йогата е че между тялото и ума трябва да съществува хармония и именно това се опитват да постигне това да го наречем учение - укрепване на тялото, баланс на емоциите, уравновесяване на характера, успокояване на ума и прочие. Началото е трудно с някои от асаните, но ви гарантирам, че с времето нещата не изглеждат толкова сложни. Ако отделяте по 30 мин всеки ден е достатъчно. Ето малко повече инфо.

какво е Йога?

"Още от древността йога принадлежи на човечеството. Това е най-ценното съкровище, притежавано от хората. Човешката личност се състои от три основни компонента: тяло, ум и душа. Да владеем тялото си, да контролираме ума си, да бъдем посветени в големите загадки на душата и да достигнем до равновесие на тези три нива на съществуването - физическо, умствено и духовно - това е йога.

Йога е пътят, който води човека към опознаване на себе си. Тя му помага също да направи тялото си здраво и силно и да го освободи от всякакви токсини и ненужни вещества, които смущават функционирането му. Тя го изправя пред бъркотията в ума и пред грешките и комплексите в неговата личност. Помага му да се освободи от ограничения си начин на мислене, от мненията и идеите, с които обществото и заобикалящата го среда са напълнили мозъка му. Тя го води обратно към неговия собствен център и му помага да открие себе си, да разбере кой е той в действителност и какво всъщност иска от живота.

Йога е като огромен океан с един цял свят на дъното. Тя има много различни аспекти, които помагат според нуждите и целите на този, който я практикува. Буквално думата "йога" означава "съединение" - съединението на чистото съзнание и на индивидуалното съзнание в човека. Но за да достигне до това висше състояние на съществуване, човек трябва да започне от първото стъпало на стълбата."


ИСТОРИЯ НА ЙОГА

Тази йога, която познаваме днес, се е развила като част от тантрическата цивилизация, съществувала в Индия и във всички останали части на света преди повече от десет хиляди години. При археологически разкопки, направени в долината на р. Инд в областта на Харапа и Мохенджо Даро, намиращи се на територията на сегашен Пакистан, са намерени много статуи, изобразяващи как бог Шива и Парвати изпълняват различни асани и практикуват медитация. Тези места някога са били обитавани от хора, живели в предведическата епоха, преди разцвета на арийската цивилизация на индийския субконтинент. Според митологията Шива е основателят на йога, а Парвати- първата му ученичка.
В традицията бог Шива се разглежда като символ или превъплъщение на най-висшето съзнание. Парвати представлява най-висшето знание, воля и действие и е отговорна за цялото творение. Тази сила, тази енергия е позната също и като кундалини шакти, космическата сила, която почива неизползвана у всички същества. Парвати се разглежда като майка на цялата вселена. Отделната душа се превъплъщава в света на имена и форми и се обвързва с него, а също така бива освободена от ограниченията на света и съединена с най-висшето съзнание посредством нейната милост. От любов и състрадание към децата си тя предала под формата на тантра своите тайни познания за освобождението. Техниките на йога имат тантра за свой източник и те не могат да бъдат разделени, както и съзнанието, Шива, не може да бъде отделено от енергията, Шакти.
Тантра е комбинация от две думи - таноти и траяти, които означават съответно "разширение" и "освобождение". Следователно това е науката за разширение на съзнанието и освобождаване на енергията. Тантра е начин за освобождаване от робството на света, докато все още живеем в него. Първата стъпка в тантра е да се разберат ограниченията и възможностите на тялото и ума. След това тя дава техники за разширение на съзнанието и освобождаване на енергията, чрез които се преминава отвъд ограниченията на индивида и се достига до една по-висша реалност.
Йога възниква в началото на човешката цивилизация, когато човек осъзнал за пръв път своя духовен потенциал и започнал да разработва техники за развитието му. Древните мъдреци от целия свят постепенно развили йогийската наука. Същността на науката йога често е била забулена или обяснена чрез различни символи, аналогии и езици. Според някои традиции йога е божествен дар, разкрит на древните мъдреци, така че човечеството да придобие възможност да реализира божествената си природа.
В древността йогийските техники били пазени в тайна и никога не били описвани в книги и предлагани открито. Те били предавани от учителя - гуру - на ученика устно. По този начин имало ясно разбиране на техния смисъл и значение. Посредством личния опит реализираните йоги и мъдреци са били способни да напътстват търсещите по правилния път, премахвайки неяснотите, недоразуменията и прекалено интелектуалните размишления.
Първите книги, споменаващи йога, били древните Тантри, които били писани в разцвета на цивилизацията в областта на долината на р.Инд. Макар и да не дават конкретни практики, чрез символи те загатват за йога. Стиховете на Ведите (свещените книги на индуизма) всъщност били чути от ришите, мъдреците, в състояния на дълбока йогийска медитация, или самадхи, и се разглеждат като получени чрез откровение. Йога започва да приема по-определена форма обаче едва в Упанишадите (философски съчинения). Събрани заедно, тези древни книги съставляват Веданта, кулминацията на Ведите, и се казва, че те съдържат същността на Ведите. Йога сутрите на мъдреца Патанджали, систематизирали за пръв път една определена, обща и цялостна система на йога. Често наричана "осморният път", тя се състояла от яма (въздържания), нияма (съблюдения), асана, пранаяма, пратяхара (отделяне на сетивата от външната среда), дхарана (съсредоточаване), дхяна (медитация) и самадхи (отъждествяване с чистото съзнание).
Индийската традиция изисквала оригиналните текстове да бъдат написани на санскрит. В някои случаи написаното било забулено в символизъм, така че да може да бъде разбрано само от онези, които са готови за това. Един от най-изтъкнатите авторитети по хата йога, Свами Сватмарама, написал "Хата йога прадипика" ("Светлина върху йога") на санскрит, в която събрал всичко познато до момента по тази тема. Той намалил ударението върху яма и нияма в хата йога, като по този начин премахнал една голяма пречка, изпитвана от много начинаещи. В "Хата йога прадипика" Сватмарама започва с тялото и едва по-късно, когато умът е стабилизиран и уравновесен, се въвеждат самоконтролът и самодисциплината.

Практики:

АСАНА (йогийска поза)
Асаните укрепват тялото, подобряват здравето и гъвкавостта, премахват енергийните блокажи и напрежението. Асаните, които се преподават в заниманията по йога, са класически пози, които се усложняват постепенно. При упражняването на асаните атмосферата не е състезателна, а акцентът се поставя върху осъзнаването. Със задълбочаването на опита, на ученика се преподават по-сложни и трудни практики.

ПРАНАЯМА (дихателна практика)
Работата върху дишането е вторият основен компонент в часовете по йога. Целта на пранаяма е да събуди, балансира и разшири праната (виталната енергия) в човешкия организъм. Пранаяма е полезна и за постигане на релаксация и намалавяне на умствените и емоционални смущения. Практикуването на пранаяма започва с осъзнаване на естественото дишане и се усъвършенства чрез дълбоко, спокойно дишане чрез разнообразни енергизиращи и стимулиращи практики.

ЙОГА НИДРА
Това е несложна, направлявана медитация, която се упражнява в легнало положение, и често е любима практика на учениците по йога. Тя съдържа систематична релаксация на всички нива на човека – от физическото до психическото и зарежда с чувство на блаженство, при което тялото и умът спят, но осъзнаването остава активно – нещо като сънуване в будно състояние.

МЕДИТАЦИЯ
Медитацията разширява способността да осъзнаваме и създава спокойствие, ведрост и съсредоточаване, което в края на краищата води до по-дълбоко осъзнаване на вътрешната ни същност. Медитацията има големи възможности и като средство за подобряване на концентрацията, волята и устойчивостта към стреса. Тя ни позволява да се носим по вълните на живота, без те да ни безпокоят. Медитационните техники се преподават строго систематично и курсовете могат да включват осъзнаване на тялото, осъзнаване на дишането, наблюдение на мислите и мантра /звук/. Въпреки, че за някои от тях има специфични изисквания, единственото качество, което е необходимо е не т.нар “контрол върху ума”, а наличието на искрено желание да задълбочим вътрешното си опознаване. При подходящо ръководство, ученикът може да изучи медитационните практики и да им се наслаждава.


ЙОГА АСАНИ:

Йогите са открили, че определени положения на тялото съдействат за постигане на контрол над енергията и ума...

Въздействията на тези пози, наречени асани, са многобройни: поддържане на еластична мускулатура, гъвкави и стабилни стави, изчистване на токсините от организма, регулиране и контрол на хормоналните секреции, въздействие върху вътрешните органи, чрез което се подобрява тяхната функция. Асаните спомагат за правилно протичане на жизнената енергия - прана, през каналите, наречени надита. Сковаността на тялото се дължи на блокиране на праната и в последствие на натрупване на токсини. Когато праната възобнови своя нормален ход, токсините се премахват.
Една от главните цели на йога е пробуждането на кундалини шакти - еволюционната енергия в човека.
Практикуването на асани стимулира чакрите (психичните центрове), разпределяйки генерираната енергия кундалини из цялото тяло.
Умът и тялото не същестуват самостоятелно. Грубата форма на ума е тялото, а фината форма на тялото е умът. Асаните ги интегрират и хармонизират.
Тялото и умът носят в себе си напрежения, наречени “възли”. На всеки умствен възел съответства и физически. Целта на асаните е да премахнат тези възли. Асаните облекчават умствените напрежения, като им въздействат соматопсихически, от тялото към ума.
Добре подбраният комплекс от асани, комбиниран с пранаяма (дихателни техники), шаткарми (очистителни практики), медитация и релаксация може много да помогне за елиминиране на тези възли, въздействайки на ментално и физическо ниво. Резултатът е освобождаване на скритата енергия - тялото се изпълва с жизненост и сила, умът се прояснява и уравновесява.

Релаксиращи асани

Асаните се разделят на няколко групи: навеждащи напред и назад, усукващи, обърнати и т.н. Една от най-важните е групата на асаните за релаксация. В нашия напрегнат и изпълнен със стрес живот те могат да помогнат изключително много. Тези пози се изпълняват винаги когато сме изморени, а също преди и след всекидневния комплекс от асани. Те изглеждат много лесни, но правилното им изпълнение е доста трудно, тъй като всички мускули и цялото тяло трябва да се освободят от напрежението.
Предлагаме на вашето внимание две асани, които релаксират тялото и ума:

Шавасана
(Мъртва поза)

Шавасана

Легнете по гръб с ръце на около 15 см встрани от тялото, с длани обърнати нагоре. Отпуснете стъпалата леко и удобно настрани и затворете очи. Отпуснете цялото тяло и прекратете всички движения. Мислено обходете всички части на тялото и съзнателно ги релаксирайте.
Осъзнайте естественото дишане и му позволете да стане ритмично и релаксирано. Започнете да броите вдишванията обратно от 27 до нула. Повтаряйте наум: “Вдишвам 27, издишвам 27; вдишвам 26, издишвам 26” и т.н.
Ако умът се отклони и забравите следващото число, започнете пак
от 27. Щом задържите ума върху дишането за няколко минути, тялото ще се отпусне.
Тази асана релаксира цялата психо-физиологична система и засилва способността за осъзнаване. Тя трябва да се прави преди и след изпълнението на асани, особено след динамичните упражнения.

Шашанкасана
(Поза луна или заек)

Шашанкасана

Застанете на колене. Допрете палците на краката и раздалечете петите. Седнете върху стъпалата, като петите допират бутовете отстрани. Поставете дланите върху бедрата. Затворете очи и се отпуснете. Дръжте гръбнака и главата изправени. Вдишвайки, повдигнете ръцете над главата и задръжте раменете широко отворени. Издишвайки, наведете торса напред от ханша, поддържайки ръцете и главата изправени и в една линия с тялото. Ръцете и челото трябва да допрат пода едновременно. Сгънете ръцете леко, така че да останат напълно отпуснати, и поставете лактите да почиват на пода. Задръжте без въздух в крайно положение до 5 секунди. След това едновременно вдишайте и бавно повдигнете ръцете и торса до вертикално положение. Дръжте ръцете и главата в една линия с торса. Издишайте, докато спускате ръцете до коленете. Изпълнете 3 до 5 цикъла.
Начинаещите трябва бавно да увеличават времето, през което остават в крайно положение, докато са способни да задържат удобно за най-малко 3 минути, дишайки нормално. Тези, които желаят да успокоят гнева и обтегнатите нерви, трябва да продължат още повече времето - до 10 минути.
Осъзнавайте дишането, синхронизирано с физическите движения. В крайното положение насочете вниманието си към натиска, който бедрата упражняват върху корема.
Позата не трябва да се изпълнява от хора с много високо кръвно налягане, дискова херния или от хора, които страдат от световъртеж.
Позата също регулира функцията на надбъбречните жлези. Тя помага да се премахнат увреждания в половите органи. Редовната практика премахва констипацията. Задържането в крайно положение спомага за преодоляване на гнева и въздейства много успокояващо на мозъка.

Ето ви и полезни линкове от където съм взимал инфо, но най-добрият вариант е книгата и следвайте комплекса описан в нея.
http://www.yogabg.com/
http://asana.hit.bg/
http://bya.dir.bg/magazine/2_asana.htm

#2 Shak

Shak

    Crazy Frog

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 559 мнения
  • Пол:Мъж
  • Живущ в:София

Публикувано: 19 July 2006 - 08:56

Една много полезна тема, ето малко и от мeн:

Чакри

Шестте чакри са крайпътни пунктове по сушумна към крайната цел - сахасрара. Те са съзнание със специфични отсенки на осъзнатост и блаженство; също така съхраняват фината жизнена енергия. В гръбначния мозък и нервните плексуси на грубото физическо тяло се намират центрове, които им съответстват, и с които те са тясно свързани. Вибрациите, създавани във физическите центрове по предписаните начини, водят до определени търсени резултати във фините центрове. Месторазположението на чакрите и съответните им центрове във физическото тяло е следното:
1. МУЛАДХАРА: в долния край на гръбначния стълб; съответства на plexus sacralis
2. СВАДХИЩАНА: в областта на гениталиите; съответства на plexus prostaticus.
3. МАНИПУРА: в пъпа; съответства на plexus solaris.
4. АНАХАТА: в сърцето; съответства на plexus cardiacus.
5. ВИШУДХА: в областта на гърлото; съответства на plexus
laryngealis.
6. АДЖНА: в междувеждието - ТРИКУТА; съответства на plexus cavernosus.
7. САХАСРАРА: на върха на главата; съответства на епифизата.
При медитация медитиращият си представя всяка чакра като лотос с определен брой листа. Първите шест чакри имат съответно 4, 6, 10, 12, 16 и 2 листа, а сахасрара - 1000. Броят на листата се определя от броя и разположението на надите, които излизат от чакрата и й придават формата на лотос. Отпуснати надолу, докато кундалини дреме, с издигането й надите се обръщат нагоре.
С всяко листо е асоциирана една от 50-те санскритски букви, представяща вибрацията, създадена върху нея при преминаването на кундалини през чакрата. Тези звуци съществуват в латентна форма, и когато се изявят като вибрации на надите, при концентрация могат да бъдат почувствани. Освен листа и звукова вибрация, всяка мантра има своя геометрична форма, представляваща определена сила, както и свой цвят, функция, елемент, божество-управител и биджа - мистична вибрация.
Местоположението на чакрите се определя, като се подходи или откъм лицето, или откъм гърба. В началото е по-лесно да си представяме муладхара, манипура, анахата и аджна като области, а не като точки. Когато се опитваме да намерим чакрите откъм гърба, придвижваме концентрацията право нагоре от чакра до чакра. Ако ги търсим отпред, придвижваме концентрацията от основата на гръбнака към пъпа, сърцето, гърлото и т.н. През цялото време съзнанието се задържа вътре и приема вътрешните вибрации, посочващи енергийния център. При всички упражнения е необходима удобна медитативна поза; изправеният гръбнак е особено важен.
Върху чакрите можем да се концентрираме с повторение на мантрата ОМ - всеобхватната универсална звукова вибрация, с различен тон. Като насочим вниманието върху муладхара, изпяваме ОМ с най-нисък тон. С придвижването нагоре по гръбначния стълб постепенно повишаваме тона всеки път. Звукът ОМ постепенно става почти неуловим. Друг метод е откриването на психическите центрове с индийската музикална гама. Между гамата и психическите центрове има определено отношение. СА съответства на муладхара, РЕ - на свадхищана, ГА - на манипура, МА - на анахата, ПА - на вишудха, ДА - на аджна, НИ - на сахасрара.
Със събуждането си кундалини не отива направо в сахасрара, освен ако човек не е абсолютно чист йоги. Тя трябва да се придвижва от една чакра до друга, за което са необходими голяма концентрация и търпение. Може да се върне и да се наложи да бъде издигана отново - с големи усилия. Дори когато кундалини бъде издигната до аджна чакра, е трудно да я задържим там. Само големи йоги като Шри Рамакришна, Шри Ауробиндо и Свами Шивананда са успявали да я задържат там колкото желаят. Когато накрая кундалини се издигне от аджна до сахасрара, става обединението. Но дори тогава тя не се задържа там дълго.Само след продължителна практика издигнатият и пречистен адепт изпитва постоянен съюз и окончателно освобождение.
Скоростта на издигане на кундалини зависи от чистотата на ученика, от неговия етап на еволюция, безстрастие, пречистване на психическите нерви и жизнената обвивка и желанието за освобождение. Щом ученикът бъде готов, Природата събужда силата и му дава знанието. Докато той не го попие изцяло, не му се разкрива нищо от особена важност.
Има много други физически и дихателни упражнения за улесняване на медитацията върху чакрите. За този вид медитация, и то след много месеци пречистване и подготовка, гуру не е толкова необходим. Никой учител не може да даде на ученика силата на необходимата самодисциплина.


1 Муладхара чакра

Намира се в основата на гръбначния стълб. Има квадратна мандала, представяща принципа на земята, чийто цвят е жълтият; биджа-мантрата е ЛАМ. Четирите листа, пурпурни на цвят, са асоциирани със звковите вибрации ВАМ,ШАМ, СХАМ и САМ - от горното дясно листо по посока на часовниковата стрелка. Божеството-управител е Брахма. Именно в тази чакра дреме кундалини. Тук е и Брахма-грантхи - възелът на Брахма,който трябва да бъде преодолян с много упорита садхана и интензивно пречистване, за да може кундалини да се издигне.

2 Свадхищана чакра

Разположена е в сушумна на нивото на гениталиите. Контролира корема, бъбреците и др. във физическото тяло. Елементът й е вода, и е асоцииран с бял полумесец; биджата е ВАМ. Шестте яркочервени листа са асоциирани с буквите БАМ, БХАМ, МАМ, ЯМ, РАМ и ЛАМ. Божеството-управител е Вишну.
Медитацията тук е върху полумесеца. Това дава контрол върху водата и дарява психически сили, интуитивно знание и знание за астралните тела. Унищожават се много нечисти качества.

3 Манипура чакра

Разположена е в сушумна на нивото на пъпа и съответства на соларния плексус. В средата на червената триъгълна мандала се намира елемента огън. Биджата е РАМ. Десетте лотосови венцелистчета, тъмно пурпурни като тежки дъждовни облаци, са асоциирани с ДАМ, ДХАМ, НАМ, ТАМ, ТХАМ, ДАН, ДХАН, НАМ, ПАМ и ПХАМ. Божеството-управител е Рудра.
Онзи, който успешно се концентрира в тази чакра, не се бои от огъня и не го хваща болест.

4 Анахата чакра

Разположена е в сушумна в сърдечната област. Елементът въздух е показан в центъра на опушената на цвят мандала с форма на звездата на Давид. Биджата й е ЯМ. Дванадесетте тъмночервени листа са представени от КАМ, КХАМ, ГАМ, ГХАМ, НАМ, САМ, ЧАМ, ЯМ, ДЖАМ, НЯМ, ТАМ и ТХАМ. Божеството-управител е Иша.
В този център се чува звукът анахата, изначалният звук на Шабдабрахман. Медитацията върху анахата чакра дарява чистота, космична любов и различни психически сили.

5 Вишудха чакра

Разположена е в сушумна в основата на гърлото и съответства на ларингиалния плексус във физическото тяло, както и на петото космично ниво. Нейният елемент етер е показан в яркосин кръг. Биджата е ХАМ. Шестнадесетте опушено пурпурни листа съответстват на санскритските гласни ОМ, ААМ, ИМ, ИИМ, УМ, УУМ, РИМ, РРИМ, ЛМ, ЛЛИМ, ЕМ, ЕЙМ, АУМ, АММ, АХМ. Божеството-управител е Садашива.
Онзи, който се концентрира и в крайна сметка медитира в тази чакра, достига голям успех. Той се радва на пълно знание на четирите Веди и познава минало, настояще и бъдеще.

6 Аджна чакра

Съответства на трикута - междувеждието. Мантрата-семе на тази чакра, която е седалище на ума, е ОМ, и е разположена в чисто бял кръг.От двете страни има също абсолютно бели две листа;вибрациите им са представени от санскритските букви ХАМ и КШАМ. Елементът е явякта - изначалният облак недиференцирана енергия и материя. Божеството-управител е Парамашива.
Онзи, който успешно медитира върху този център, разрушава кармата на всички предишни съществувания и става освободена душа. Чрез тази чакра, седалище на изначалната сила и душа, се получава интуитивно знание. Именно тук йогите насочват праната си при смъртта. Всички йоги, особено джнани, се концентрират върху този център и върху ОМ.

7 Сахасрара чакра

Сахасрара е фин център над и отвъд другите шест, които са тясно свързани с него. Разположена на върха на главата, тази чакра съответства на епифизата на физическото тяло. Тя има 1000 листа, върху които са повторени 50-те букви на санскритската азбука. Тя е обител на Шива.
Върхът на главата, наречен предна фонтанела при новородените, е Брахмарандхра - “вратата на Брахма”. При смърт, когато напредналият йоги се отделя от физическото си тяло, тя се отваря рязко и оттам излиза праната.
Когато в сахасрара Кундалини шакти се обедини с Шива, йоги изпитва изключително блаженство. Той достига свръхсъзнателното състояние и най-висшето знание. Той става напълно развит джнани.

occultism.biz
Публикувано изображение

#3 lpa

lpa

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 291 мнения
  • Пол:Мъж
  • Живущ в:България
  • Интереси:кино<br />музика<br />футбол

Публикувано: 19 July 2006 - 15:47

Браво Шак :)

Мнението беше редактирано от lpa: 19 July 2006 - 15:47


#4 Ciencimafil

Ciencimafil

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 5 мнения

Публикувано: 01 January 2007 - 16:54

Христос владеел йога.На кръста той си спрял сърцето, за да избегне трошенето на кости според римските закони.После като суич включил сърцето си и така възкръснал.

#5 Maria

Maria

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 1 мнения

Публикувано: 24 April 2007 - 15:18

Христос владеел йога.На кръста той си спрял сърцето, за да избегне трошенето на кости според римските закони.После като суич включил сърцето си и така възкръснал.

Здравейте, къде сте чели това? И какви за римските закони?

#6 sungazing

sungazing

    Потребител

  • Потребители
  • ПипПипПипПипПипПип
  • 1 мнения

Публикувано: 22 July 2010 - 17:47

За практиката sungazing - Хира Манек отново в България, 2010 г.

Две лекци на Хира Ратан Манек


За почитателите на sungazing практиката студио „ОМ“ и клуб „Космос“ тази година организират две лекции на Хира Ратан Манек в България.

26 юли – Пловдив, ДНА от 18.00 ч. – Вход: свободен
27 юли – София, Национален музей “Земята и хората” от 18.30 ч. – Вход: 1 лев


За повече информация: http://om-plovdiv.com/?p=2033




0 потребители четат тази тема

0 регистрирани потребители, 0 гости и 0 анонимни потребители